Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.
Publicerad 25 maj 2023
Som begrepp delar SaaS och martech flera saker . Det handlar om breda och attraktiva termer, i flera avseenden. Bara under det svenska eventet SaaSiest samlas numera över 1200 deltagare för att lyssna in om senaste arbetsmetoderna och best-practice från molnbaserade programvaruföretag.
Den ekonomiska attraktionen med SaaS har länge varit den mänskliga faktorn att en passiv prenumerationsavgift med tiden ofta glöms bort. Gärna efter en gratis provperiod, som erhållits efter att kreditkortsuppgifter lämnats ut. Speciellt på ett företagskort utan personlig anknytning.
SaaS-modellen för att månatligen driva in pengar till olika martech-system har länge fått verka orörd. Men under ett år när optimering och besparingar står på samtliga CMO och CTO/CIOs agenda kan ignoransen vara över.
Här på bloggen skrev jag för 2,5 år sedan om martech stack övervaktningssystemet CabinetM och att enbart 18 procent av marknadscheferna hade koll på sin stack. Numera finns flera andra martech stack översikts- och kontrollsystem. Som MartechGuru och Martechbase. Systemen har även förfinats och utvecklats under pandemin. Inte minst sett till ekonomisk kontroll, en tydlig ROI för att sälja martech stack översikten.
Efter att mappat ut egna martech stacken går det att fylla i prenumerationsavgifter, få uträkningar på kostnad per företag, enhet, avdelning och anställd. Delegera ansvar och splitta på martech-budgeten. Se överlappande tekniker för att kunna säga upp dubbletter. Se när nästa faktura skickas ut. Lista de dyraste avgifterna. Och varför inte jämföra dessa kostnader mot alternativa martech-systems kostnad inom den egna branschvertikalen. För att därefter kunna pruta, eller snabbare säga upp en prenumeration. Eller snabbt få ett alternativt erbjudande direkt från en konkurrent.
Kan vara en bra SaaS prenumeration att ta våren 2023, för att ta kål på en hel del andra och jobba mot ”spara-KPI:n”.
Vem hade trott för några månader sedan att 2023 skulle bli ”promptens år”? Prompten och det öppna, ensamma skrivfältet är allena gränssnitt mot ChatGPT och GPT-3/GPT-4. Samma sak gäller när...
13 april 2023Att jag började skriva och föreläsa för Resumé kom sig av en viss övertalningskampanj där jag tjatat på dåvarande chefredaktörer att reklambranschen var under kraftig förändring och att marknadschefen/CMO snart...
9 mars 2023En av de som kommit längst i sitt arbete med att faktiskt skapa tydliga, praktiskt applicerbara tips och stöd kring arbete med martech är amerikanske Tony Byrne och firman Real...
15 februari 2023