Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 8 juni 2022

Storögda, vita Pepper är sju år senare fortfarande marknadsförarnas go-to robot

Det symboliska värdet hos en fysisk, ofta vitmålad och storögd robot förblir intakt. Roboten agerar 2022 fortsatt ofta brygga mellan innovativa mjukvaruprojekt och den riktiga världen.

Det märktes t ex när Kronans Apotek och CMO Emelie Friis häromveckan visade upp apotekets e-handelsambitioner i Metaverse. Utöver en digital kopia av en apoteksdisk i 3D fanns en vit robothund från RobotMinds med i ”visionen”. Med tablettaskar runt halsen skulle roboten sköta alla fysiska läkemedelsleveranser. Hunden var vit, hade stora ögon och rörde sig i vad som såg ut att vara 5-10 km/h. Enligt Kronans Apoteks talare stod robothunden för:

”Något nytt som skapar värde för användarna som apotek.”

 

Kvartalsvis tar vi del av nya filmer från t ex Boston Dynamics om hur robotens rörlighet och smidighet börjat överträffa människans. Elon Musk upplyser oss stundvis på Twitter hur kurvan för fysiska robotars AI-intelligens ökar exponentiellt. Samtidigt har knappt något hänt med de kommersiella robotar vi faktiskt träffar i verkligheten.

Idag SoftBank Robotics-ägda, franskutvecklade Pepper är fortfarande robotarnas affischnamn nummer ett. Så har det sett ut sedan 2014. Då dök hoverboardhjul-försedda Pepper först dök upp på den svenska scenen via bl a webbyråföreläsningar hos Creuna och på Optimizely/Episervers årliga gala. Ca. 200 000 SEK/st dyra Pepper dök åren efter även upp på Åhlens varuhus, som crowdpleaser hos Stockholm Stad och i Coop Maxis butiker. På Coop underhöll Pepper ”uttråkade barn” med bl a luffarschack. På sin snabbt rätt flottiga och då kanske inte helt pandemianpassade gränssnittsskärm.

 

Pepper har fått några mjukvaruuppgraderingar sedan dess, men är sig annars sig lik. Och det finns fortfarande jobb för den 121 centimeter höga och 28 kilo tunga, långsamt rullande roboten. Under senaste veckan har t ex modehuset Pierre Cardin valt att använda sig av en hel hög Peppers i egna modeshowen på Le Bourget Air and Space Museum. En handfull Peppers rullade runt och modevisade kläder i 5-10 km/h.

Hjulen rullar allt fortare, men ändå inte. Det gäller tydligen både Peppers små robothjul samt faktiskt samhällsintegrerade robotar.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Marketing Technology Landscape 2022 tappar syfte i viljan att vara heltäckande

Efter ett års uppehåll finns en helt ny, färggrann martechöversikt och karta för världens marknadschefer att botanisera i. Nya Marketing Technology Landscape 2022 innehåller runt 10 000 tekniska supportsystem och...

13 maj 2022

Talangerna kräver smarta fysiska kontor, Martech-byråerna ARC och NOVA bygger skyskrapor

The Great Resignation kan vara över, innan begreppet ens fick fäste. En grupp motsvarande den som först målades ut som normutmanande, WFH-fantaster med nyupptäckt förkärlek för småbarnsomsorg och trekking visade...

21 april 2022

Metaverse-byråer täljer guld i virriga styrelserum

”Hur ser vårt företag ut 20 år fram i tiden? Eller 5 år framöver? Pandemin har accelererat digitaliseringen! Det måste behandlas på nästa styrelsemöte. De anställda måste förstå de jobbar...

29 mars 2022