Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 29 Oktober 2020

Svenskarna skrattar åt, glömmer Amazon.se. Samtidigt briljerar Zalando med innovation som gör skillnad

Samtidigt som svenskarna skrattar åt könsorden och våldsamheterna i arbetet från Amazons polska översättningsteams visar konkurrenten Zalando vart skåpet ska stå.

Amazon.se releasen under onsdagen var inte fel på ett sätt, men fem, sex olika. Allvarliga sådana fel. Priser, frakt, konkurrens och innehåll. Och det är ingen smart PR-kampanj att få oss att skratta åt att tupp blev k*k eller att produkter med nazi-referenser fanns listade. Det handlar om ett decentraliserat, illa skött pandemi- och offshore migrationsprojekt. Lanserat baserat på en mycket strikt tidsram. Jeff Bezos skulle aldrig ha godkänt Amazon.se, om han känt till dess nuvarande kvalitet.

Ni vet det där ordet upplevelse? Experience? Allt digitalt producerat idag bygger på innovativa, positivt överraskande upplevelser med MER än det förväntade. Både i appar kring transport såsom i byte av elbolag. Annars blir det inte ”sticky”. Vi svenskar återvänder inte. Därför sysselsätter vi tusentals och åter tusentals med UX:are och Service Designers. Med uppgiften att gå igenom en upplevelse 7-8 gånger innan lansering.

Svenskarna har en historik av stora multinationella bolag som tryckt in en kopia av sina miljardehandelsplattformar för oss. Flera exempel finns från år 1999 och 2000 med amerikanska och tyska dot-coms som bara skulle trycka in samma portal de upplevt framgångar med på sin egna marknad. Som Bol.com, Pets.com och Barnes & Noble. Svenskarna gjorde ett besök, klagade högljutt på bristfälligheterna och vandrade vidare på det öppna internet. Där det finns en hel del alternativ. ”First impressions last” hos svenskarna, i vårt sinne är vi väldigt oförlåtande på det sättet.

Så frågan är om Amazon får en andra chans i Sverige? Bristen av tillhörande Alexa Echo Dots röstassistenter och fungerande Prime gör att få saker just lockar oss tillbaka. Marketing Automation fungerar inte om du inte handlade vid första upplevelsen. PR-racet är över redan idag och gemene man har bildat sin uppfattning. En mindre positiv sådan.

Precis samtidigt tar, alltid välpaketerade, e-handelsvarumärket Zalando ett jättegrepp inom egna moderna e-handels- och CSR-arbetet. I oktober rullar de ut Zalando RePack i större skala till svenskarna. Ett revolutionerande miljöinitiativ som inleddes i slutet av förra året tillsammans med den finska startup’en med samma namn. Den helt hållbara transportpåsen går efter öppnat köp att lägga på brevlådan (som ett kuvert) för gratis återanvändning. Det innebär 80% besparingar inom det kritiska och utsatta området paketering och emballage.

Det är lätt att förstå varför Christina Stenbeck vart imponerad av Zalando från början. Den digitala upplevelsen har alltid varit smäcker, sömlös och PWA-prestandaförstärkt för en snabb, få-klicks modern köpupplevelse. Sättet tyskarna under åren presenterat en svårsåld e-handelskategori som kläder är världsledande med top-notch stöd inom mått, produktinformation och 3D-beskrivningar. En klar anledning att återvända och göra Zalando till vad de är i svenskens top-of-mind shoppingmedvetande.

Amazons polska översättningsteam är för övrigt väldigt stolta över sin release (se länk). I alla andra svenska e-handelsprojekt, stora som små skulle Amazon.se varit en så kallad NoGo vid ett slutgiltigt Go/NoGo styrgruppsbeslut.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Systembolaget släpper designkonceptet Ölstudion med popup-store och konverterande KPI:er

Det kan inte vara lätt att navigera svenskt monopol, vara icke-vinstdrivande, ständigt lyhörd och samtidigt hålla koll på all politiskt korrekthet för Systembolagets månghövdade, digitala inhouse-team. Speciellt inte då Bolaget...

19 Januari 2021

Nästa steg efter liveshopping? Fler aktiverar AR i egen e-handel, Amazon driver trenden

Det har varit mycket prat om liveshopping och Bambuser i år. Efter att jag skrev om potentialen med live shopping vid pandemins början i mars har inte färre än 30-talet...

24 November 2020

Så e-handelslevererar Budweiser kyld öl till 328 miljoner sportsugna amerikaner

En hel del av USAs 328 miljoner blåa och röda invånare har visat sig dricka öl. Gärna en lager och inte sällan med mycket låg kalori- och kolhydrathalt. Häromveckan höll...

17 November 2020