Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 21 april 2022

Talangerna kräver smarta fysiska kontor, Martech-byråerna ARC och NOVA bygger skyskrapor

The Great Resignation kan vara över, innan begreppet ens fick fäste. En grupp motsvarande den som först målades ut som normutmanande, WFH-fantaster med nyupptäckt förkärlek för småbarnsomsorg och trekking visade sig efter två pandemiår vilja återvända till sina 9-5 jobb. Hela fyra miljoner amerikaner per månad ska tänkt om, enligt Paul Krugman i NYTimes i mars 2022. Baserat på ny U.S. Bureau of Labor Stats. samt Federal Reserve Economic Data.

Det bådar gott för de svenska martech- och CX/CRM-byrågruppernas fysiska mångmiljardinvesteringar från pandemislutet. I april avtäckte både ARC och NOVA sina blivande kontor. Tillsammans med delar av den egna synen på framtidens arbetsplats.

I veckan har jag över lunch samtalat med ansvariga från byrågrupperna. Det visar sig att båda ARC och NOVA delar en övertygelse att egna anställda, arbetsgruppers verkshöjd, potential i korskompetens och kundkontakt kräver – och framförallt kommer kräva – höginnovativa och väl tilltagna fysiska kontorsytor. Därför byggs och inreds just nu dessa ”martech-skrapor” i Stockholm.

ARC med Umain, Above, Ariel, Animal, Conversionista, Cupole, Curamando, Keybroker och Kurppa Hosk tar i med en egen 6500 kvadratmeter stor ”skrapa” och mötesplats. En neonskylt sätts upp i höst upp mitt på nya området Grev Tureplan tvärs emot ”Svampen” i Stockholm. ARC-skrapan ska initialt rymma fler än 700 anställda. Och det ska finnas yta att växa.

NOVA, som på sistone växt snabbt med en hel handfull uppköpta och nystartade byråer (Singular Studios, Pineberry, Cloud Nine, Fyr Agency, Infunnel och Epinova), flyttar nästan samtidigt in på 2250 kvadratmeter i det nyrenoverade Katarinahuset vid Slussen. Här ska det byggas en egen poddstudio samt flera typer av ”multimobila, kreativa rum”. Totalt har NOVA-gruppen cirka 350 medarbetare och även här ska det finnas yta för flera.

Tidigare har vi främst sett ”byråförvärvs-svampen” Accenture samt nuvarande Doberman-ägarna E&Y våga sig på likande egna ”skrapor” eller ”hus” i Stockholm att slänga ihop förvärvad talang i. Inte sällan med egen caféentré samt väl tilltagna mötes- och representationsytor. Ogilvy Sverige hade under ett tag nästan ett eget ”hus” vid Östermalmstorg i Stockholm. Även NoA flyttade för några år sedan in samtliga förvärvade byråer till en mer färdigbyggd samlingsyta på Tulegatan 13 i Stockholm.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Storögda, vita Pepper är sju år senare fortfarande marknadsförarnas go-to robot

Det symboliska värdet hos en fysisk, ofta vitmålad och storögd robot förblir intakt. Roboten agerar 2022 fortsatt ofta brygga mellan innovativa mjukvaruprojekt och den riktiga världen. Det märktes t ex när...

8 juni 2022

Marketing Technology Landscape 2022 tappar syfte i viljan att vara heltäckande

Efter ett års uppehåll finns en helt ny, färggrann martechöversikt och karta för världens marknadschefer att botanisera i. Nya Marketing Technology Landscape 2022 innehåller runt 10 000 tekniska supportsystem och...

13 maj 2022

Metaverse-byråer täljer guld i virriga styrelserum

”Hur ser vårt företag ut 20 år fram i tiden? Eller 5 år framöver? Pandemin har accelererat digitaliseringen! Det måste behandlas på nästa styrelsemöte. De anställda måste förstå de jobbar...

29 mars 2022