Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 2 juni 2021

Typen av byrå som växt snabbast under pandemin

Efter att ha bevakat branschen nästan dagligen är det kul att spekulera i vilken typ av nya svenska byråer som registrerar aktiebolag i kölvattnet av alla kreativa, kommunikativa och digitala trender.

Jag erkänner jag aldrig riktigt såg prototypingbyråerna (Another Tomorrow) komma efter floran av service design-byråer (Fröjd, Transformator, Daytona, Itch, Doberman). Kanske gissade jag ändå rätt kring att det var en mer flyktig och isolerad trend.

Att antalet svenska VR-byråer (Warpin) samt voice-byråerna (Talking to Me) var ensiffriga och även enstaka var inte självklart till en början. Vi röstassistent- och AR-mobilägare har nu några år senare en aning om varför. Ett till slut tvåsiffrigt (!) antal svenska Amazon-byråer dansade en sommar. Sedan öppnade själva Amazon upp och sedan dess har det varit tystare från det gänget.

Marketing Automation-byråer (Infunnel, Stormfors) blev aldrig riktigt en isolerad grej. De jobbade främst med stora programvaruhus som köptes upp eller slogs samman och fick acceptera att jobba bredare i sitt erbjudande själva. Flera av CRM-byråerna (Kaplan) startades förvisso upp redan på 90-talet. Men det var under 10-talets slut de fyrdubblade egna personalstyrkan varpå nästan samtliga köptes upp (Accenture).

De många appbyråerna (Apegroup/Umain, Appcorn) landet runt har av lönsamhetsskäl tvingats gå ihop med kollegor eller fått bredda sin verksamhet. Dit räknar vi även tidigare sociala medier-byråer (Ingager, Social Industries). Därtill kommer alla namnbyten. Performance Marketing-byrå är nästan vanligare än SEO- och SEM-byrå (WGP, Klikki) idag. En bredare, mer öppen roll under en term med tusen tolkningar. Samma sak gäller mediebyråerna (Vizeum) som nästan snarare pratar kundupplevelse och CX idag. Tillsammans med egentligen alla andra (Gullers Grupp).

Den tydligaste typen av byrå att starta upp under pandemin då? När krogarna fått öppnat upp lite och många byrårävar vaccinerat sig i juni får vi titulera den klassiska gruppen av svenska e-handelsbyråer som vinnare.

Det handlar inte om den där enorma, danska eller belgiska ”byrån” med tusentals svenska och indiska javautvecklare (Columbus, Avensia). Det är de många små, nystartade aktörerna som erbjuder sitt stöd inom sales funnels, köpta sökord, sätta upp Google Shopping eller Instagram Stories med köpknappar. Allt som krävs för att faktiskt konvertera med köp. Vad som en modern CMO med e-handelsansvar förväntas klara av att sköta idag.

De formligen poppar upp som svampar. Vi både snabbväxande Omniarch, eComero, Noos Digital och Actical. Tillsammans med de mindre och isolerade eller uppköpta e-handelsbyråerna inom NoA, ARC, Wunderman, DDB. Samt egentligen alla andra större byrånätverk. Alla sugna på att agera vikarierande, ehandelsproffsig marknadschef och resursförmedlare för en dag. Inte sällan baserat på egna erfarenheterna som entreprenör inom e-handel åren innan.

Exakt vad de bidrar med för typ av stöd 2021 skrev jag om tidigare i år i detta inlägg.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Viktigast att hålla koll på om digitalt och martech för svenska marknadschefen

Dags för ett novembersvep om martech och det digitala för alla marknadschefer och övriga intresserade av en digital markandsbudget. Finns det för övrigt någon annan marknadsbudget dessa dagar? Ett knippe novembernyheter...

24 november 2021

Därför byter marknadschefen martech-verktyg. Så spenderas digital 2022-budget, e-handel dominerar

Undertecknad hade äran att inledningsföreläsa på Resumés stora Martech-dag på Grand Hotell i Stockholm tidigare i månaden. Är ämnet martech kommer vi inte undan att återkommande citera uppgifter och siffror...

25 oktober 2021

Knastertorra företag köper sig coola med martech

Tillhör du de marknadsförare som glassigt då och då spanar in kundupplevelsestatistik och headmaps i din Hotjar? Som uppskattar att lite ledigt automatisera upp direkt säljstödjande aktiviteter i er MailChimp...

20 september 2021