Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 24 november 2021

Viktigast att hålla koll på om digitalt och martech för svenska marknadschefen

Dags för ett novembersvep om martech och det digitala för alla marknadschefer och övriga intresserade av en digital markandsbudget. Finns det för övrigt någon annan marknadsbudget dessa dagar?

Ett knippe novembernyheter som kan vara bra att känna till när du lotsar inhousekonsulten inom marketing transformation till kaffemaskinen. Eller när du behöver imponera med färsk kunskap (i samtal med C-levelvänner du inte träffat på 20 månader) under SIMEs nya martech-spår.

AI killed the Copywriter?
Är det dags för AI att gå från gimmick och icke-lönsamma chatbottar till att faktiskt spotta ur sig smart och kostnadsbesparande content? Det tycker innovativa Unbounce som tagit fram produkterna Smart Copy och Smart Builder. Den förstnämnda erbjuder AI-robotcopy på ”GPT-3” nivå. I 45 olika kanaler kan budskap anpassas och omformuleras. Med en människas tonalitet och kreativitet . Den optimeras därefter löpande fram för att besluta sig för budskapet med högst konvertering. Är detta tekniken som mattar av alla ständigt växande svenska inhouseteam?

”No-Code byrå” en ny byråtyp
WordPress-utmanaren Webflow är en så kallad ”no-code” produkt vilket gett oss de första svenska ”No-code byråerna”. Byråer mer fokuserade på att designa med mus och touch, snarare än att skriva kod, med Webflows fina designmöjligheter. Stormfors tar trenden hela vägen och helfokuserar på området.

Fler marknadsavdelningar förses med e-handelsteam
D2C e-handeln (direkt till konsument), en av de största kanaltrenderna under pandemin, visade sig inte sällan hamna på marknadschefens bord. Detta då e-handeln i sin natur var mer snabbrörlig och martech-relaterad (molnbaserade, mindre plattformar). Till skillnad från de mer omfattande klassiska IT-projekten. Trenden verkar fortsätta. Företag som If berättar de lägger en ny e-handelsenhet nära egna martech-teamen.

Kompetensbristen på IT-bubbelnivå
Under dotcom-boomen fanns det ett rykte att hemlösa togs in för att under några veckor skolas om till HTML-proffs. Vi är nästan där nu. Salesforce vill lösa kompetensbehovet genom att via partners på några veckor snabbt omskola juniora förmågor. Allt via egna omfattande utbildningsprogrammet Trailblazers snabbkurser.

Google Business företagsprofil viktigare än hemsida
Är det tydligt och bra på sökresultatsidan med en välskött Google Business företagsprofil så blir hemsidan mindre viktig. Det anser Sverigeaktuella Mobal som även menar att profilerna redan ersatt hemsidan. De påstår även att 6 av 10 företag kan göra något bättre av sin Googleprofil.

WeWork tömt på byråer
Svenska WeWorks lockpriser fick ett antal Stockholmsbyråer (Star Republic, Cloud Nine, Leadfront m fl) att skriva upp sig och flytta in vid den ståtliga lanseringen. Nu visar det sig att nästan samtliga lämnat. Andra co-workingspaces och ”vanliga” kontor verkar vara det som gäller efter utflytt.

Populär huvudlös e-handel får marknadsavdelningsvänligt huvud
Huvudlöst är inte helt huvudlöst i höst. Troligtvis hälften, om inte mer, av alla affärer inom innehåll och e-handelsplattform idag rör området ”headless”. Äntligen dyker även gränssnitt och redaktionell vy upp för oss marknadsförare i lösningarna. Genom förvärv. Mångmiljardbolaget och e-handelsledaren Commercetools har just lagt några miljarder på att köpa till sitt stöd. Förvärvade Frontastic har svenska anknytningar.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

Därför byter marknadschefen martech-verktyg. Så spenderas digital 2022-budget, e-handel dominerar

Undertecknad hade äran att inledningsföreläsa på Resumés stora Martech-dag på Grand Hotell i Stockholm tidigare i månaden. Är ämnet martech kommer vi inte undan att återkommande citera uppgifter och siffror...

25 oktober 2021

Knastertorra företag köper sig coola med martech

Tillhör du de marknadsförare som glassigt då och då spanar in kundupplevelsestatistik och headmaps i din Hotjar? Som uppskattar att lite ledigt automatisera upp direkt säljstödjande aktiviteter i er MailChimp...

20 september 2021

Hetaste digitala satsningarna i höst: ICA Stammis, Club Clas och Klubbhyllan

Är ICA Stammis, Club Clas och Klubbhyllan bland det hetare digitala denna höst? Kanske, kundklubbarna uppskattas allt mindre och ratas allt oftare enligt senaste rapporten från Nordic Bench. Kassörens ständiga...

17 augusti 2021