söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitala pulsen på marknaden

Martin Edenström har jobbat som ledare och expert inom digital marknadsföring i snart två decennier och kommer att ge verktyg för transformationen som bloggare för Resumé.


Publicerad 8 september 2022

WPP, Omnicom, IPG, Publicis och Dentsu är även programvaruföretag idag. IT- och Managementkonsulterna hack i häl

Byrånätverk modell större idag är i regel även ägare av sin egen, omfattande mjukvarusvit. Framförallt inom områden som programmatic, datalakes, SEM, CDP, generell datahantering/rensning och analys.

WPP visade förra året upp Choreograph som jobbar med Coca-cola och L’Oreal inom datahantering och enrichment. Omnicoms Annalect grundades för 10 år sedan för att skapa en ny era inom marknadsföring i mixen av data, tech och analys. IPG köpte Acxiom 2018 för runt 23 miljarder SEK, de jobbar idag med Citi och Office Depot inom Data Management Solutions⁠, analys och strategi. Publicis i sin tur äger sedan 2019 programvaruföretaget Epsilon efter en 40 miljarder SEK affär. Epsilon och produkten PeopleCloud ska erbjuda personaliserad datahantering för kunder som McdDonald’s och Marriott. Och japanska reklam- och PR-företaget Dentsu äger sedan 2020 numera 100% av  Merkle och har därmed sin egen Data Accelerator och Archie kampanj Performance Insights samt mycket mer.

Oavsett om produkterna är en del av ett 40-miljardersförvärv eller byggda helt baserat på byrånätverkets ”legacy” och arv inom datakunskap och hantering så är behovet av en egen, omfattande teknisk plattform uppenbar. Mjukvaran kan enklare än egna PR/reklam och martech-tjänsteerbjudandet passera internationella gränser och knyter samtidigt samman byrånätverkens många olika byråtyper och varumärken.

Vilka som är ägare av en mjukvara är idag inte helt transparent. Det kan komma sig av att byrånätverken även är öppna för att sälja till (och under huven lära sig av) konkurrenter. Samt att det finns fall av white-label’ing. Mindre konkurrenter erbjuds bygga sin egen, brandade plattform ovanpå mångmiljardprodukterna.

Jag tittar ofta på vilken typ av byråförvärv bjässar som Accenture (Adaptly m fl), Bain, Deloitte (eTain m fl), Publicis Sapient och McKinsey (Caserta m fl) gör. På senare år har det förekommit flera rena förvärv av programvaruhus inom just detta område. Samtliga av nyss nämnda IT- och Managementbjässar äger idag sina egna programmatic, datalake och CDP-mjukvara och hela produktsviter. Precis som WPP, IPG, Omnicom och Dentsu.

Som i många andra fall ställer GDPR och Schrems II till det för oss i Europa. Fokus för byrånätverken verkar uppenbart ligga på länder med öppnare datahanteringsstandarder. Det var t ex mindre än ett år sedan Merkles produktsvit introducerades för svenska kunder till iProspect, Isobar och Dentsu.

Dela blogginlägget:

Mer från Digitala pulsen på marknaden

Till bloggen >

AI för marknadsförare, ge kunden vad den vill ha innan kunden själv vet om det

Vi en tredje generation av GPT och artificiell intelligens som ”wow:at” hela världen. Inom allt från copywriting, berättande, tillhörande logiskt tänkande samt inom kreativ bildhantering och skapande. Vi var många...

4 januari 2023

Dopade martech-år, lågkonjunkturen påverkar uppköpta bolag, marknadschefen och SaaS-investeringar

Några månader in i ett bittrare ekonomiskt landskap börjar det klara kring vad ”det nya, nya normala” innebär för CMO:er, alla på pappret rika före detta byråägare och anställda på...

23 november 2022

Nya tider, nya roller. Det gör en Chief Purpose Officer, Chief Fire Starter, AI Design Principal och Head Of The Future Of Work

Vad står det på översta raden i din LinkedIn? Digitalbranschen med draghjälp från en kvickfotad startupscen har länge skapat innovativa och uppseendeväckande arbetstitlar. 2022/2023 är det inte så mycket ”Ninja”...

10 oktober 2022