Corporate bullshit for dummies.

HEP-hed-2017-840x460

B2B är väl inte det sexigaste under solen. Inte Hewlett Packard Enterprise heller.

Förmodligen handlar det om att jag inte riktigt förstår vad de egentligen sysslar med; Solutions. Services. Ja. Jaha.

Blev därför lite extra glad över dessa lustifikationer. Se förbi de sömniga Yes Man-referenserna (troligtvis en darling för någon halvviktig maknadsdirre). Kolla istället på stark idé och snygg execution som får vem som helst att tro sig gilla IT.

Bildkälla

Knäckt nöt.

 

EmeraldNuts_YesGood17

Människor som tar sig tiden att logga in, skaffa ett alias och sedan friskt recensera diverse produkter, platser och tjänster har alltid fascinerat mig. Varför? Varför lägga sin tid på öknar som Yelp, Amazon och TripAdvisor?

Jag ska inte hymla med att det är rätt praktiskt för oss snålskjutsande konsumenter som hellre följer än leder. Men fortfarande: mystiskt.

Emerald Nuts senaste kampanj talar dock för att det kan finnas ett högre syfte. Ett ljus i tunneln där tveksamma meningssammansättningar hjälper mer än de stjälper.

Amazon-recensionen  ”Yes Good” är inte bara” the two most positive words ever”. Det är nötbolagets nya slogan.

Snålskjuts som sagt. Men också ett smart sätt att hylla produkt och konsument i samma andetag.

Man har dessutom tolkat ett gäng bubblare i videoformat. Inget att jubla över i dagsläget, men kan säkert bli skoj om man slutar plaska runt i lama halv-absurditeter. Weird is good.

 

Bildkälla

Black as midnight on a moonless night.

e52f2d31911903427cc015fc3631fe4d

Twin Peaks återkomst har lagt en surrealistiskt skimrande dimma över min i övrigt lunkande tillvaro.

Som en blinkning mot årets höjdpunkt har Kyle MacLachlan nu påtat ihop en egen Twin Peaks-inspirerad playlist för världens alla törstande fans. Namnet kommer från Special Agent Dale Coopers stora kärlek till…

Ja, just precis. Kaffe.

”I admit it’s 60’s/70’s heavy. I guess it’s true when they say you can’t escape your past…”

Inget skogssus eller flytande ambient alltså. Men det man saknar i melankoli tas igen i Iggy Pop, The Smiths och Lou Reed. Just damn good coffee. 

Lyssna HÄR.

Tack för att du väntar.

UNICEF_delningsbarbild_The_Syrian_Number_2

Adweek var snabbare än icke nämnda svenska medier på denna ännu oförtjänt anonyma kampanj.

Forsman & Bodenfors har oblygt tagit vidare Ingos The Swedish Number och förflyttar oss på några knapptryck söderut. Det är mycket som är annorlunda. Svenska Turistföreningen har blivit Unicef. Fosterlandet har blivit krigszon.

När man slår +46 85-511-7864 hamnar man riktnumret till trots hos en Syriansk familj. Eller ja. På deras telefonsvarare. Det är rätt körigt att vara på flykt.

F&B:s kampanj är ett praktexempel på hur kurerande och stöld kan samexistera och dessutom stärka koncept och idé.

Tänka fritt är stort men att stjäla fritt är större. 

Bildkälla

Hundliv.

Mac_DeMarco_CRACK_Roolewis-6-500x328

Jag längtar bort från shuffle och fade och tillbaka till Nick Hornbys teori om det perfekta albumet.

Jag längtar bort från VR, Interaktivt, 360, streamat och live, och tillbaka till Top 10 at 10.

Och precis som High Fidelity är svaret på livets stora frågor, på samma sätt är Mac De Marco en aldrig sinande källa för cigarettdoftande sanningar.

Jag älskar honom högt och rent. Framförallt när han uppträder med ”This Old Dog” på en hundsalong i East London.

I MTV’s ljuva doftspår gör vi nästan vad som helst för att hålla videoformatet vid liv. I själva verket krävs det inte så mycket mer än en lite för uppriktig (läs bakfull) artist och några ovårdade hundar.

Fullängdaren ”This Old Dog” släpps 5 maj. Jag kommer fira med dubbelcigg och en lätt trimning.

Bildkälla