Dela sidan:

Erfarenhetskontot borde värderas högre i karriären.

Deltog i går i ett seminarium arrangerat av WIIW (Women Investing in Women) i partnerskap med Nasdaq där huvudfrågan var hur kvinnor kan skaffa kapital till sina verksamheter och bli framgångsrika entreprenörer på samma villkor som männen. (Är vi inte det???)

Som så ofta hamnade en stor del av diskussionen i jämställdhetsproblemet där ett konkret förslag från en av talarna vara att lagstifta om 50/50 delning av föräldraledigheten.

Kanske ingen dum idé även om jag är emot all form av lagstiftning där människans fria val ifrågasätts. Men onekligen skulle förutsättningarna för att ge båda föräldrarna samma möjlighet till karriär öka. Samtidigt höjdes en farhåga; vad händer om nästa generation väljer att inte skaffa barn alls för att hellre satsa på sin karriär. Barn är alltså hindret för en framgångsrik karriär. En väldigt trist utveckling. Barnen är vår framtid och ger dessutom en enorm lycka. Och vad är karriär? Ett mått på pengar och titlar du samlar på dig?

Ger tankarna fritt spelrum och funderar över hur arbetsmarknaden skulle se ut om föräldrarollen värderades som en merit på det arbetsmässiga erfarenhetskontot. Oavsett kön på den förälder som väljer att satsa på familjen några år längre än de lagstadgade 18 månader per barn. Logistik, distribution, budget, förhandling, prioritering, inköp, coaching och strategi är yrkesområden som ständigt utvecklas och utmanas i rollen som förälder. Värdefulla erfarenheter att ta med sig till en arbetsplats. Dessutom 24/7 där stress och utmattning emellanåt kan vara en utmaning. Du bor och lever ju med dina medarbetare.

Att ta ett år off för att utvecklas som människa på en yogamatta i Indien eller i någon djup regnskog på andra sidan jorden värderas högre än denna viktiga roll för att få forma och utveckla framtida generationer.

Bara en tanke. Tack och lov har Sverige kommit långt i frågan jämfört med många andra länder.

Åter till huvudfrågan om kapitalanskaffning till kvinnliga entreprenörer. Visst kan vi bli tuffare, våga mer och öka vår riskbenägenhet. Men när det gäller att attrahera investerare är min bestämda uppfattning att det är personen bakom, affärsidsidén och intäktsmodellen som får investerare att öppna plånboken. Inte kön på entreprenören.

EyeMeetings-Logo grå bakgrund