Vad kan ett företag göra när en tidning publicerar illvillig och oriktig information som lämnas av en tidigare anställd

Fråga

En av våra tidigare anställda har vänt sig till olika tidningar och baktalat och ljugit om vår verksamhet. En tidning har också publicerat informationen som han har lämnat utan att kolla med oss först. Vi vill inte gärna bråka med tidningen. Hur kan vi få honom att sluta. Kan vi stämma honom för något?

Svar

Er tidigare anställde verkar ha vänt sig direkt till pressen. Det är tidningen, i egenskap av den ansvarige utgivaren, som bestämmer om det han informerat om ska publiceras eller inte.  Publiceringen omfattas därför av den ansvarige utgivarens ensamansvar. Ni kan därför inte stämma er tidigare anställde för att han sprider illvillig information till pressen. Ni kan inte heller stämma den ansvarige utgivaren eftersom förtal av juridiska personer inte är ett brott i Sverige. Det som återstår är att vända sig till tidningen och begära rättelse eller genmäle enligt de pressetiska reglerna. Skulle tidningen mot förmodan vägra så kan man vända sig till Pressombudsmannen. Jag föreslår alltså att ni kontaktar den aktuella tidningen och begär genmäle eller rättelse. Vidare föreslår jag att ni kontaktar de tidningar som kan vara aktuella och informerar dem om problemet och ber dem kontakta er i framtiden om de får nya påstötningar från den tidigare anställde.

 

Frilans/anställd – vad kan hända?

Fråga

Hej,

Du skrev häromveckan om hur man ska hantera idéer när man är både anställd och frilansare. Nu undrar jag vad som kan hända om jag skulle sälja en idé som frilansare som min arbetsgivare tycker att jag skulle ha gett till min arbetsgivares kund istället.

Svar:

Det som kan hända är att din arbetsgivare tappar förtroendet för dig. I och med att du är anställd antar jag att det dessutom är en idé du kommit på i anslutning till anställningen. Det kan anses vara ett så pass grovt brott mot lojalitetsplikten mot din arbetsgivare att det föreligger grund för uppsägning. Du ska alltså tänka på att du dels kan få sparken och dels få dåligt rykte som en illojal medarbetare.

Vad kommer Konsumentverket att göra med hälsoprodukterna?

Fråga:

Det har stått i pressen de senaste dagarna att Konsumentverket tänker kontakta företag, bloggare mm som marknadsför hälsoprodukter. Vad betyder det? Vad är det egentligen Konsmentverket kommer att göra?

Svar:

I ett första skede kommer Konsumentverket (KV) i maj att kontakta en större grupp som på olika sätt marknadsför hälsoprodukter för att sprida information om hur verket ser på reglerna. Skälet är att verket tror att det finns kunskapsbrister på det här området. De som blir kontaktade behöver inte nödvändigtvis göra något som strider mot några regler.

Efter det kommer KV under hösten att göra en uppföljning. Om det då finns de som inte följer reglerna eller har missuppfattat dem så kommer KV att påpeka fel och brister och ge tid för rättelse eller motargumentering. Om KV efter det upptäcker att det fortfarande finns de som enligt verkets uppfattning inte följder reglerna så kommer KV antagligen att utfärda föreläggande vid vite att ändra marknadsföringen. Ett alternativ för KV är att vända sig till Patent- och marknadsdomstolen och begära att de som KV anser fortfarande bryter mot reglerna ska förbjudas vid vite att fortsätta med det.

*Den marknadsföring som KV kommer att granska är vitaminer, mineraler, proteinpulver, energidrycker och liknande produkter som ger intryck av att de har hälsobringande egenskaper. 

Frilansjournalister och upphovsrätt

Fråga:

Hej Monique!

Jag är frilansjournalist och undrar om förlaget för den tidning jag medarbetar i verkligen kan avtala bort den min upphovsrätt till mitt material ”utan begränsning i tid, geografiskt eller i omfattning”. Förlaget vill kunna använda materialet i allt de producerar nu och i framtiden (hemsidor, i databaser, digitala arkiv, mobila plattformar, sändningstekniker och andra idag ännu inte uppfunna kanaler, samt fritt kunna reproducera, publicera och/eller bearbeta det). Man vill även fritt kunna sälja materialet vidare, över hela världen. Det ska även kunna användas och säljas för ”marknadsföring”, ett begrepp som ligger snubblande nära reklam. Min ekonomiska ersättning vid återförsäljning skulle bli minimal.

Vad jag förstår handlar det om en närmast total, evighetslång bortskrivning av upphovsrätten.

Min fråga: Har ett avtal med dylika inskränkningar i upphovsrätten giltighet inför en domstol?

Svar:

Som frilansare är du inte skyddad av kollektivavtal utan där råder avtalsfrihet. Det går alltså för förlaget att önska detta av dig men du kan förstås förhandla. Enligt kollektivavtalet för dagstidningar, som gäller de som är fast anställda, överlåts – enkelt uttryckt – upphovsrätten men enbart för publicering inom ramen för förlagets egna verksamhet. Allt annat behåller i princip journalisten själv. Du kan ju alltid försöka att få till den begränsningen. Om du har ingått ett avtal med förlaget på de premisser som du anger i frågan ska det mycket till för att en domstol skulle anse att det är oskäligt och underkänna överenskommelsen.

Hur många minuter/sekunder får man använda av en låt i en reklamspot utan att behöva betala för den?

Hej, jag har en fråga: Hur många minuter/sekunder får man använda av en låt i en reklamspot utan att behöva betala för den?

Svar:

Egentligen inga alls. Det är en seglivad myt att  det skulle finnas ”fria” minuter/sekunder som man får använda utan att betala. I och för sig gäller citaträtten också för musik men i reklamsammanhang är citaträtten i princip obefintlig. Ju mer kommersiellt sammanhang som musiken exponeras i ju snävare är citaträtten och ju mer ideellt sammanhanget är, ju bredare är den.  Om du vill använda andras musik i en reklamspot bör du alltså be om lov först och räkna med att du måste betala för användningen. Är det fråga om färdiginspelad musik bör du kontakta både Stim/ncb, IFPI och Sami. De hjälper dig tillrätta. Ska du spela in musiken själv räcker det att kontakta Stim/ncb. Upphovsrättsinnehavarna måste också lämna sitt medgivande eftersom musiken ska återges tillsammans med rörliga bilder.