Är barter förbjudet?

Fråga

Hur är det med barter, byte av annonser mot varor, vet att det är olagligt, men i vilken lag står det att det är förbjudet?

Svar

Barter absolut inte olagligt men det är en vanlig missuppfattning att det skulle vara det. Det är alltså lika tillåtet att betala för annonser med pengar som med varor eller tjänster. Det är dock viktigt att bartern (bytet) sker till marknadsmässiga priser dvs annonsen skall åsättas sitt marknadsmässiga pris och varan sitt marknadsmässiga pris och dessa ska korrespondera mot varandra. Dessutom får man absolut inte glömma att moms ska läggas på både annonsen och varan vid bartern.

Ost + vin = alkoholreklam?

Fråga:

Vi ska göra en kampanj för ost. I kampanjen tänkte vi använda fotografier på osten tillsammans med ett glas vin. Är det tillåtet?

Svar:
Ja, det är tillåtet men bara under förutsättning att vintillverkaren inte har bekostat kampanjen, eller på annat sätt har något samband med ostannonsören.
Tänk på att fråga vintillverkaren om lov om ni tänker att visa etiketten eller vinets varumärke. Annars är det risk att ni gör er skyldiga till varumärkesintrång.

Går det att stoppa en tidigare anställd från att gå till media med felaktig info?

Fråga

En av våra tidigare medarbetare har vid flera tillfällen vänt sig till olika tidningar och lämnat oriktig information om oss i vårt namn. Vid ett tillfälle var det en tidning som återgav informationen utan att kolla med oss först. Vi vill inte gärna bråka med tidningen. Hur kan vi få honom att sluta. Kan vi stämma honom för något?

Svar

Han har vänt sig direkt till pressen och skyddas därför av meddelarfriheten. Ni kan inte stämma tidningens ansvarige utgivare eftersom förtal av juridiska personer inte är ett brott enligt tryckfrihetsförordningen. Det som kvarstår är att vända sig till tidningen och begära rättelse. Det vill ni inte göra. Jag föreslår därför att ni själva kontaktar de tidningar som kan vara aktuella och informerar dem om problemet. Om ni begär det kan också ni göra det i hägnet av meddelarfriheten och han kan inte få någon bekräftelse från tidningarna på att det är ni som lämnat information om honom.

 

Hur värderar man en andel av en reklambyrå?

Fråga

 En av delägarna i vår reklambyrå vill sälja sin andel. De senaste årens stålbad i reklambranschen har drabbat även oss och vi har i princip visat nollresultat. Nu ser framtiden ljusare ut och vi fundera på att nyanställa igen. Hur räknar man ut ett rättvist värde på byrån?

Svar

Det är verkligen inte det lättaste. Om man säljer en hel byrå brukar byrån varderas efter genomsnittlig omsättning/vinst under visst antal år och kombineras med incitament för nyckelpersoner att stanna under viss tid. När en person lämnar en byrå är det dock annorlunda. Personen som lämnar tar ju ofta med sig värdet av sig själv i form av kunder, personlig good-will mm. I samband med att personen lämnar byrån kan alltså byråns värde minskas i motsvarande mån.

Er byrå verkar vara en mindre byrå med kanske 5-10 delägare. I första hand bör ni tala med er revisor som kan ge er ett råd utifrån bolagets substans och avkastning. Resultatet kan mycket väl blir att den som lämnar inte ska ges annan ersättning än aktiernas nominella värde.

För att undvika framtida problem bör ni kvarvarande delägare dock snarast möjligt teckna ett aktieägaravtal där ni kan reglera hur skilsmässor av den här karaktären och andra tvister mellan delägare ska hanteras.

Vem har rättigheter till webblayout?

Fråga

En webbdesigner har gjort vår hemsida. Han har använt profilen i det profilprogram som vår reklambyrå tagit fram och fotografier och texter som vi har gett honom. När vi ville lägga in nya texter och bilder och ta bort andra sa han att vi inte får göra några ändringar eftersom han har upphovsrätten till hemsidan. Har han rätt?

Svar

Nej, han har antagligen inte rätt. Såvitt jag förstår har han enbart skapat layouten till hemsidan och inte formgivit något mer avancerat. Upphovsrättsskyddet för webblayout är mycket snävt för att inte säga obefintligt om formgivaren inte skapat något som är originellt och egensinnigt, det tycks dock inte vara fallet här.