Hur värderar man en andel av en reklambyrå?

Fråga

 En av delägarna i vår reklambyrå vill sälja sin andel. De senaste årens stålbad i reklambranschen har drabbat även oss och vi har i princip visat nollresultat. Nu ser framtiden ljusare ut och vi fundera på att nyanställa igen. Hur räknar man ut ett rättvist värde på byrån?

Svar

Det är verkligen inte det lättaste. Om man säljer en hel byrå brukar byrån varderas efter genomsnittlig omsättning/vinst under visst antal år och kombineras med incitament för nyckelpersoner att stanna under viss tid. När en person lämnar en byrå är det dock annorlunda. Personen som lämnar tar ju ofta med sig värdet av sig själv i form av kunder, personlig good-will mm. I samband med att personen lämnar byrån kan alltså byråns värde minskas i motsvarande mån.

Er byrå verkar vara en mindre byrå med kanske 5-10 delägare. I första hand bör ni tala med er revisor som kan ge er ett råd utifrån bolagets substans och avkastning. Resultatet kan mycket väl blir att den som lämnar inte ska ges annan ersättning än aktiernas nominella värde.

För att undvika framtida problem bör ni kvarvarande delägare dock snarast möjligt teckna ett aktieägaravtal där ni kan reglera hur skilsmässor av den här karaktären och andra tvister mellan delägare ska hanteras.