Dela sidan:

Tillåten reklamtävling eller otillåtet lotteri?

 

Fråga:

Vi tänkte ha en tävling på nätet med några enkla frågor. Vi tror och hoppas att vi kommer att få många svar. Vi tror att de korrekta svaren blir så pass många att vi inte kan kolla alla utan tänkte dra några ur högen. Blir tävlingen ett förbjudet lotteri då?

Svar:

Ja det kan den bli. För att en tävling inte ska betraktas som ett lotteri krävs det att tävlingsmomentet är det som avgör. Frågorna kan alltså inte vara så pass enkla att i princip alla kommer att svara rätt. Då blir det så att säga lotten som avgör.

En variant är att de som svarar får göra det på tid. Den som svarar fortast vinner. Det som gäller i övrigt är följande (här kan du läsa mer https://www.lotteriinspektionen.se/globalassets/dokument/informationsdokument/kommunala-lotterihandlaggare/skillnaden-mellan-lotteri-och-tavling.pdf).

Presentation av tävlingen

  • Väsentliga villkor, tidsgränser och andra begränsningar för tävlingen ska redovisas tydligt och uttömmande. I princip alla villkor och begränsningar är väsentlig information.
  • Marknadsföringen får inte ge sken av att mottagaren är utvald av annat än kommersiella skäl när så inte är fallet.
  • Om deltagandet i tävlingen är förenat med köptvång ska tydlig information lämnas om vad det kostar att delta. Om kostnaden kan variera ska ett prisexempel anges. Generellt gäller att huvuderbjudandet ska vara lika framträdande som erbjudandet att vara med i pristävlingen (lockerbjudandet).
  • Tävlingsuppgiften ska beskrivas utförligt och enkelt. Det innebär att den tävlande måste kunna bilda sig en uppfattning om tävlingens karaktär och inriktning.
  • Information ska lämnas om hur bedömningen går till och vilka kriterier som är avgörande.
  • Det ska framgå hur pristagare utses. Om en jury bedömer tävlingsbidragen bör ledamöterna i juryn namnges.
  • Information ska finnas om var och när namnen på pristagarna kommer att publiceras. Resultatet av tävlingen ska presenteras på lämpligt sätt, till exempel i en dagstidning eller på en webbplats. Det räcker inte att bara meddela vinnarna personligen.
  • Vinsterna ska beskrivas vad gäller antal, modell och liknande.
  • Information ska ges om att skatt kan komma att tas ut. För många kan det komma som en överraskning när man får veta att värdet av en vinst, till exempel en långresa, ska beskattas.
  • Om arrangören av tävlingen vill använda det vinnande bidraget (exempelvis en slogan) i något annat sammanhang efter tävlingens slut ska information om detta ges samt vilka villkor som gäller för arrangörens användande.

Övriga krav

  • Samma villkor ska gälla för alla som deltar i tävlingen.
  • Bedömningen av tävlingsbidragen måste vara opartisk och får inte innehålla godtycke.
  • Tävlingen ska genomföras enligt de regler som arrangören från början informerat om.