Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Fråga Advokaten

Monique Wadsted, advokat och delägare på Bird & Bird är affärsjurist inriktad på reklam, media, PR, It och underhållning med både svenska och internationella ärenden. Monique Wadsted är också invald i Legal Hall of Fame och har utsetts till en av de främsta 250 kvinnliga immaterialrättsjurister i världen


Publicerad 27 Februari 2018

Hur ska Instagraminlägg reklammarkeras?

Fråga:

Hur ska man reklammarkera Instagraminlägg för att inte bryta mot lagen?

Svar:

Patent och Marknadsdomstolen har i en dom i januari lagt fast några principer.

  1. Det bör ställas relativt höga krav på att det vid marknadsföring i sociala medier går att genom utformningen eller presentationen skilja betalda inlägg från redaktionella inlägg
  2. Någon form av reklammarkering på framträdande plats krävs
  3. Läsaren ska redan efter en flyktig kontakt kunna skilja mellan reklam och annan information. Markeringen måste därför ligga i början av inlägget.
  4. Det är fullt tillräckligt att det framgår tydligt genom t.ex. layouten på ett reklammedelande. Det är dock ofta svårt på Instagram där Influencern inte kan påverka lay-outen nämnvärt
  5. Det måste framgå på ett tydligt sätt vems produkter eller tjänster som det görs reklam för.

 

Det är enligt domstolen inte tillräckligt att i slutet av ett Instagraminlägg skriva #samarbete. Däremot godtog domstolen ”sponsored post” i början av ett blogginlägg.

 

Jag har tittat på olika varianter och den som jag själv rekommenderar är ”Betalt samarbete med XXX” att läggas där platsangivelsen normalt ligger på Instagraminlägget dvs precis under namnet på kontot. Det har dock inte prövats om detta är tillräckligt men min bedömning är att man vart fall avsevärt minskar risken att bli angripen

Dela blogginlägget:

Mer från Fråga Advokaten

Till bloggen >

Kan man bli dömd för förtal för det man säger i en intervju till en journalist?

Fråga: Igår stod det att Peter Lundgren (SD) polisanmält en tidigare partikollega för att hon i intervjuer informerat pressen att han tafsat på en annan partikollegas bröst. Kan man verkligen bli...

23 Maj 2019

Nu är upphovsrättsdirektivet antaget. Vad innebär det egentligen?

I höstas skrev jag om de mest omdiskuterade artiklarna i det nya EU-direktivet. EU tog till sig en del av kritiken och har därefter begränsat framförallt artiklarna 15 och 17...

22 Maj 2019

Vad gäller för reklam för spel efter att den nya spellagen trätt ikraft vid årsskiftet?

Från och med den 1 januari 2019 gäller delvis nya regler för spelreklam. Först och främst är det bara tillåtet att göra reklam för spel som har licens i Sverige.

10 Januari 2019