Dela sidan:

Hur länge gäller upphovsrätten?

Fråga:

Hej, jag är sångerska och tänkte spela in några folksånger från Katalonien. De är skrivna för mer än kanske 100 år sedan. Behöver jag tillstånd från någonstans innan jag kan använda låtarna -sjunga eller översätta de på mitt språk, skriva egna texter till melodin eller tom spela in på min skiva.

Svar:

Upphovsrätten gäller tom det år som infaller 70 år efter upphovsmannens död. Flera kan vara upphovsmän till samma verk, t ex textförfattare och kompositör. Upphovsrätten till texten och musiken kan ha olika skyddstider beroende på när respektive upphovsman avled. Det du behöver göra är alltså att ta reda på vem eller vilka som är upphovsmän och kontrollera att upphovsrätten har upphört. Har den upphört är du fri att spela in egna versioner av verket, göra egen text, översätta mm. Den enda begränsningen är det sk klassikerskyddet som innebär att ett verk inte får offentliggöras på sådant sätt att det kränker ”den andliga odlingens intressen” dvs att man inte får göra grova kränkande förvanskningar av ett verk. Lever upphovsrätten fortfarande måste du få godkännande från upphovsmännen eller deras efterlevande.

Dela sidan:

Tillåten reklamtävling eller otillåtet lotteri?

 

Fråga:

Vi tänkte ha en tävling på nätet med några enkla frågor. Vi tror och hoppas att vi kommer att få många svar. Vi tror att de korrekta svaren blir så pass många att vi inte kan kolla alla utan tänkte dra några ur högen. Blir tävlingen ett förbjudet lotteri då?

Svar:

Ja det kan den bli. För att en tävling inte ska betraktas som ett lotteri krävs det att tävlingsmomentet är det som avgör. Frågorna kan alltså inte vara så pass enkla att i princip alla kommer att svara rätt. Då blir det så att säga lotten som avgör.

En variant är att de som svarar får göra det på tid. Den som svarar fortast vinner. Det som gäller i övrigt är följande (här kan du läsa mer https://www.lotteriinspektionen.se/globalassets/dokument/informationsdokument/kommunala-lotterihandlaggare/skillnaden-mellan-lotteri-och-tavling.pdf).

Presentation av tävlingen

  • Väsentliga villkor, tidsgränser och andra begränsningar för tävlingen ska redovisas tydligt och uttömmande. I princip alla villkor och begränsningar är väsentlig information.
  • Marknadsföringen får inte ge sken av att mottagaren är utvald av annat än kommersiella skäl när så inte är fallet.
  • Om deltagandet i tävlingen är förenat med köptvång ska tydlig information lämnas om vad det kostar att delta. Om kostnaden kan variera ska ett prisexempel anges. Generellt gäller att huvuderbjudandet ska vara lika framträdande som erbjudandet att vara med i pristävlingen (lockerbjudandet).
  • Tävlingsuppgiften ska beskrivas utförligt och enkelt. Det innebär att den tävlande måste kunna bilda sig en uppfattning om tävlingens karaktär och inriktning.
  • Information ska lämnas om hur bedömningen går till och vilka kriterier som är avgörande.
  • Det ska framgå hur pristagare utses. Om en jury bedömer tävlingsbidragen bör ledamöterna i juryn namnges.
  • Information ska finnas om var och när namnen på pristagarna kommer att publiceras. Resultatet av tävlingen ska presenteras på lämpligt sätt, till exempel i en dagstidning eller på en webbplats. Det räcker inte att bara meddela vinnarna personligen.
  • Vinsterna ska beskrivas vad gäller antal, modell och liknande.
  • Information ska ges om att skatt kan komma att tas ut. För många kan det komma som en överraskning när man får veta att värdet av en vinst, till exempel en långresa, ska beskattas.
  • Om arrangören av tävlingen vill använda det vinnande bidraget (exempelvis en slogan) i något annat sammanhang efter tävlingens slut ska information om detta ges samt vilka villkor som gäller för arrangörens användande.

Övriga krav

  • Samma villkor ska gälla för alla som deltar i tävlingen.
  • Bedömningen av tävlingsbidragen måste vara opartisk och får inte innehålla godtycke.
  • Tävlingen ska genomföras enligt de regler som arrangören från början informerat om.

 

 

Dela sidan:

Hur gör man för att anmäla något på en tevestations hemsida?

Fråga:

Jag funderade på att anmäla en artikel på en en tevestations hemsida till Pressombudsmannen. Skälet var att de inte tillåtit en rättelse om ett företag som var oriktig. Pressombudsmannen meddelade att den bara hanterar de som frivilligt anmält sig till det pressetiska systemet. Vem kan man då vända sig till?

Svar:

Det finns tyvärr ingen att vända sig till. Pressombudsmannen hanterar bara frågor som rör tryckta periodiska skrifter, dvs papperstidningar och deras webbplatser och de nätpublikationer som anmält sig frivilligt till det pressetiska systemet. Granskningsnämnden för Radio och TV hanterar radio- och TV sändningar men inte skrivet material på TV-stationernas webbplatser.

Inte heller är det möjligt att vända sig till domstol eftersom förtal av företag inte är ett brott enligt yttrandefrihetsgrundlagen. Det finns alltså ett pressetiskt hål när det gäller skrivna nyheter på tevestationernas hemsidor.  Det är således upp till stationerna själva att frivilligt tillämpa de pressetiska reglerna om de så önskar eller att frivilligt ansluta sig till det pressetiska systemet.

Dela sidan:

Två skriver något ihop – vem bestämmer?

Fråga:

Jag har tillsammans med en annan journalist skrivit en bok. Nu vill den andra journalisten ge ut boken. Det vill inte jag eftersom jag inte tycker att den blev bra. Den andra journalisten säger att hen får ge ut den eftersom hen varit med och skrivit den. Får hen verkligen det?

Svar:

Eftersom ni skrivit boken tillsammans går det såvitt jag förstår inte att skilja på vem som skrivit vad. Då har ni gemensam upphovsrätt. Utgångspunkten är att ni gemensamt äger boken och att ni bara gemensamt kan bestämma över hur den får användas. Varken du eller den andra journalisten får alltså själv bestämma över boken så länge som det inte går att separera era respektive bidrag. Särskilt inte innan den har offentliggjorts. I de fall det går att särskilja får givetvis var och en av er fritt att förfoga över sin egen del.

Dela sidan:

Hur ska Instagraminlägg reklammarkeras?

Fråga:

Hur ska man reklammarkera Instagraminlägg för att inte bryta mot lagen?

Svar:

Patent och Marknadsdomstolen har i en dom i januari lagt fast några principer.

  1. Det bör ställas relativt höga krav på att det vid marknadsföring i sociala medier går att genom utformningen eller presentationen skilja betalda inlägg från redaktionella inlägg
  2. Någon form av reklammarkering på framträdande plats krävs
  3. Läsaren ska redan efter en flyktig kontakt kunna skilja mellan reklam och annan information. Markeringen måste därför ligga i början av inlägget.
  4. Det är fullt tillräckligt att det framgår tydligt genom t.ex. layouten på ett reklammedelande. Det är dock ofta svårt på Instagram där Influencern inte kan påverka lay-outen nämnvärt
  5. Det måste framgå på ett tydligt sätt vems produkter eller tjänster som det görs reklam för.

 

Det är enligt domstolen inte tillräckligt att i slutet av ett Instagraminlägg skriva #samarbete. Däremot godtog domstolen ”sponsored post” i början av ett blogginlägg.

 

Jag har tittat på olika varianter och den som jag själv rekommenderar är ”Betalt samarbete med XXX” att läggas där platsangivelsen normalt ligger på Instagraminlägget dvs precis under namnet på kontot. Det har dock inte prövats om detta är tillräckligt men min bedömning är att man vart fall avsevärt minskar risken att bli angripen