Dela sidan:

Får man göra en ”rip-off” på annans reklamfilm?

Fråga:

Vi har gjort en ”rip-off” på någon annans reklamfilm, men för en helt annan typ av produkt. Samtidigt har vi samplat låten men gjort om texten. Går det bra att göra så eller sitter vi i klistret?

Svar:

Så länge er reklamfilm inte har börjat visas för allmänheten sitter ni inte i klistret, eftersom det är först när något publicerats man kan anses ha gjort intrång i någon annans upphovsrätt eller bryta mot andra bestämmelser.

Gällande musiken är det så att kompositören har rätt till den oavsett om det sker i ursprungligt eller ändrat skick. Om du vill använda andras musik i  reklam måste du alltså om lov först och räkna med att du måste betala för användningen. Är det fråga om färdiginspelad musik bör du kontakta Stim/ncb, IFPI och Sami. De hjälper dig tillrätta. Upphovsrättsinnehavarna måste också lämna sitt medgivande eftersom musiken ska återges tillsammans med rörliga bilder.

Du säger även att ni har gjort en ”rip-off” på någon annans reklamfilm, låt vara för en annan typ av produkt. Upphovsrättslagen skyddar inte idéer utan bara den form som idéerna ges. Ibland kan det dock vara svårt att dra en exakt gräns. Kanske är det i det här fallet mer en fråga om kopia än inspiration av en idé, och i så fall kan det vara fråga om upphovsrättsintrång.

Ni måste också tänka på att om ”rip-offen” utnyttjar uppmärksamhetsvärde som annonsören bakom originalet investerat i kan det vara fråga om renommésnyltning i strid med marknadsföringslagen.

Utöver det finns det etiska regler att förhålla sig till. I Internationella Handelskammarens regler föreskrivs följande

Artikel 16. Reklamefterbildning

Efterbildning av marknadskommunikation – t.ex. ifråga om komposition (layout), text, slogan, illustration, musik eller ljudeffekter – får inte ske på ett sätt som är ägnat att vilseleda eller framkalla förväxling.

Har en marknadsförare lanserat en särpräglad kampanj i ett eller flera länder, får andra inte efterbilda denna i de övriga länder där marknadsföraren kan vara verksam, så att denne därigenom hindras att inom rimlig tid utsträcka sin kampanj till dessa länder.

http://icc.se/wp-content/uploads/2015/09/ICCs-Regler-f%C3%B6r-Reklam.pdf

Dela sidan:

Förtal av myndigheter – vem ansvarar?

Fråga:

I ett pressmeddelande från en myndighet utmålas jag i dålig dager. Den som skrivit releasen är inte precis min bästa vän. Får en myndighetsperson göra så?

Svar:

Bestämmelserna om meddelarfrihet innebär att i princip var och en får lämna information till pressen utan att riskera repressalier. Meddelarfriheten gäller anställda hos myndigheter men inte myndigheten som sådan.

Det faktum att informationen spridits i form av ett pressmeddelande talar för att det är myndigheten och inte din ”kompis” som ska anses stå bakom meddelandet. Även om pressmeddelandet enbart skickats till pressen och ett eller annat medium rapporterat händelsen kan du alltså vända dig till myndigheten och begära skadestånd m.m.

Dela sidan:

Hur länge gäller upphovsrätten?

Fråga:

Hej, jag är sångerska och tänkte spela in några folksånger från Katalonien. De är skrivna för mer än kanske 100 år sedan. Behöver jag tillstånd från någonstans innan jag kan använda låtarna -sjunga eller översätta de på mitt språk, skriva egna texter till melodin eller tom spela in på min skiva.

Svar:

Upphovsrätten gäller tom det år som infaller 70 år efter upphovsmannens död. Flera kan vara upphovsmän till samma verk, t ex textförfattare och kompositör. Upphovsrätten till texten och musiken kan ha olika skyddstider beroende på när respektive upphovsman avled. Det du behöver göra är alltså att ta reda på vem eller vilka som är upphovsmän och kontrollera att upphovsrätten har upphört. Har den upphört är du fri att spela in egna versioner av verket, göra egen text, översätta mm. Den enda begränsningen är det sk klassikerskyddet som innebär att ett verk inte får offentliggöras på sådant sätt att det kränker ”den andliga odlingens intressen” dvs att man inte får göra grova kränkande förvanskningar av ett verk. Lever upphovsrätten fortfarande måste du få godkännande från upphovsmännen eller deras efterlevande.

Dela sidan:

Tillåten reklamtävling eller otillåtet lotteri?

 

Fråga:

Vi tänkte ha en tävling på nätet med några enkla frågor. Vi tror och hoppas att vi kommer att få många svar. Vi tror att de korrekta svaren blir så pass många att vi inte kan kolla alla utan tänkte dra några ur högen. Blir tävlingen ett förbjudet lotteri då?

Svar:

Ja det kan den bli. För att en tävling inte ska betraktas som ett lotteri krävs det att tävlingsmomentet är det som avgör. Frågorna kan alltså inte vara så pass enkla att i princip alla kommer att svara rätt. Då blir det så att säga lotten som avgör.

En variant är att de som svarar får göra det på tid. Den som svarar fortast vinner. Det som gäller i övrigt är följande (här kan du läsa mer https://www.lotteriinspektionen.se/globalassets/dokument/informationsdokument/kommunala-lotterihandlaggare/skillnaden-mellan-lotteri-och-tavling.pdf).

Presentation av tävlingen

  • Väsentliga villkor, tidsgränser och andra begränsningar för tävlingen ska redovisas tydligt och uttömmande. I princip alla villkor och begränsningar är väsentlig information.
  • Marknadsföringen får inte ge sken av att mottagaren är utvald av annat än kommersiella skäl när så inte är fallet.
  • Om deltagandet i tävlingen är förenat med köptvång ska tydlig information lämnas om vad det kostar att delta. Om kostnaden kan variera ska ett prisexempel anges. Generellt gäller att huvuderbjudandet ska vara lika framträdande som erbjudandet att vara med i pristävlingen (lockerbjudandet).
  • Tävlingsuppgiften ska beskrivas utförligt och enkelt. Det innebär att den tävlande måste kunna bilda sig en uppfattning om tävlingens karaktär och inriktning.
  • Information ska lämnas om hur bedömningen går till och vilka kriterier som är avgörande.
  • Det ska framgå hur pristagare utses. Om en jury bedömer tävlingsbidragen bör ledamöterna i juryn namnges.
  • Information ska finnas om var och när namnen på pristagarna kommer att publiceras. Resultatet av tävlingen ska presenteras på lämpligt sätt, till exempel i en dagstidning eller på en webbplats. Det räcker inte att bara meddela vinnarna personligen.
  • Vinsterna ska beskrivas vad gäller antal, modell och liknande.
  • Information ska ges om att skatt kan komma att tas ut. För många kan det komma som en överraskning när man får veta att värdet av en vinst, till exempel en långresa, ska beskattas.
  • Om arrangören av tävlingen vill använda det vinnande bidraget (exempelvis en slogan) i något annat sammanhang efter tävlingens slut ska information om detta ges samt vilka villkor som gäller för arrangörens användande.

Övriga krav

  • Samma villkor ska gälla för alla som deltar i tävlingen.
  • Bedömningen av tävlingsbidragen måste vara opartisk och får inte innehålla godtycke.
  • Tävlingen ska genomföras enligt de regler som arrangören från början informerat om.

 

 

Dela sidan:

Hur gör man för att anmäla något på en tevestations hemsida?

Fråga:

Jag funderade på att anmäla en artikel på en en tevestations hemsida till Pressombudsmannen. Skälet var att de inte tillåtit en rättelse om ett företag som var oriktig. Pressombudsmannen meddelade att den bara hanterar de som frivilligt anmält sig till det pressetiska systemet. Vem kan man då vända sig till?

Svar:

Det finns tyvärr ingen att vända sig till. Pressombudsmannen hanterar bara frågor som rör tryckta periodiska skrifter, dvs papperstidningar och deras webbplatser och de nätpublikationer som anmält sig frivilligt till det pressetiska systemet. Granskningsnämnden för Radio och TV hanterar radio- och TV sändningar men inte skrivet material på TV-stationernas webbplatser.

Inte heller är det möjligt att vända sig till domstol eftersom förtal av företag inte är ett brott enligt yttrandefrihetsgrundlagen. Det finns alltså ett pressetiskt hål när det gäller skrivna nyheter på tevestationernas hemsidor.  Det är således upp till stationerna själva att frivilligt tillämpa de pressetiska reglerna om de så önskar eller att frivilligt ansluta sig till det pressetiska systemet.