Dela sidan:

Två skriver något ihop – vem bestämmer?

Fråga:

Jag har tillsammans med en annan journalist skrivit en bok. Nu vill den andra journalisten ge ut boken. Det vill inte jag eftersom jag inte tycker att den blev bra. Den andra journalisten säger att hen får ge ut den eftersom hen varit med och skrivit den. Får hen verkligen det?

Svar:

Eftersom ni skrivit boken tillsammans går det såvitt jag förstår inte att skilja på vem som skrivit vad. Då har ni gemensam upphovsrätt. Utgångspunkten är att ni gemensamt äger boken och att ni bara gemensamt kan bestämma över hur den får användas. Varken du eller den andra journalisten får alltså själv bestämma över boken så länge som det inte går att separera era respektive bidrag. Särskilt inte innan den har offentliggjorts. I de fall det går att särskilja får givetvis var och en av er fritt att förfoga över sin egen del.

Dela sidan:

Hur ska Instagraminlägg reklammarkeras?

Fråga:

Hur ska man reklammarkera Instagraminlägg för att inte bryta mot lagen?

Svar:

Patent och Marknadsdomstolen har i en dom i januari lagt fast några principer.

  1. Det bör ställas relativt höga krav på att det vid marknadsföring i sociala medier går att genom utformningen eller presentationen skilja betalda inlägg från redaktionella inlägg
  2. Någon form av reklammarkering på framträdande plats krävs
  3. Läsaren ska redan efter en flyktig kontakt kunna skilja mellan reklam och annan information. Markeringen måste därför ligga i början av inlägget.
  4. Det är fullt tillräckligt att det framgår tydligt genom t.ex. layouten på ett reklammedelande. Det är dock ofta svårt på Instagram där Influencern inte kan påverka lay-outen nämnvärt
  5. Det måste framgå på ett tydligt sätt vems produkter eller tjänster som det görs reklam för.

 

Det är enligt domstolen inte tillräckligt att i slutet av ett Instagraminlägg skriva #samarbete. Däremot godtog domstolen ”sponsored post” i början av ett blogginlägg.

 

Jag har tittat på olika varianter och den som jag själv rekommenderar är ”Betalt samarbete med XXX” att läggas där platsangivelsen normalt ligger på Instagraminlägget dvs precis under namnet på kontot. Det har dock inte prövats om detta är tillräckligt men min bedömning är att man vart fall avsevärt minskar risken att bli angripen

Dela sidan:

Gäller marknadsföringslagen för all reklam på Internet?

Fråga:

Gäller marknadsföringslagen för all reklam på Internet?

Svar:

Nej det gör den inte. Marknadsföringslagen gäller bara reklam som riktar sig mot svensk publik och svensk marknad. Reklamen anses rikta sig mot svensk publik och marknad om den är på svenska, priset anges i SEK mm. Reklam kan dock rikta sig mot den svenska marknaden också om den är exempelvis på engelska. Det får avgöras i det enskilda fallet hur man ska se på frågan.

Inte heller gäller marknadsföringslagen reklam som har internationell karaktär och vänder sig till en bred publik.

Reklam på Internet som inte är på svenska eller på annat sätt kan konstateras vända sig mot svensk publik omfattas alltså inte av marknadsföringslagen och kan inte lagföras i Sverige.

Dela sidan:

Semesterersättning för projektanställd?

Hej!

Har en ”projektanställd” rätt till semesterersättning även om det inte anges i anställningsavtalet?

 Svar:

Alla anställda, oavsett anställningsform, har rätt till betald semesterledighet. Detta framgår av semesterlagen och gäller oavsett om det anges i ditt anställningsavtal eller inte. Bara om en anställning pågår i högst tre månader och högst omfattar sextio timmar saknas rätt till semesterledighet. Semesterersättning har man dock rätt till även i detta fall. Den brukar ingå i lönen.

 

Dela sidan:

Måste ideella organisationer betala för bilder?

Fråga:

Jag undrar vad som gäller av användande av foto vid icke-kommersiellt bruk? Själv jobbar jag för en ideell organisation och använder foton i organisationens tidning, webb och info/affischer. Vad gäller?

Svar:

Upphovsrätten gäller oavsett om användningen av fotografiet är kommersiell eller inte. Den ideella organisationen måste alltså komma överens med och betala fotografen eller den som fotografen eventuellt sålt sina rättigheter till.