Dela sidan:

Frilansjournalister och upphovsrätt

Fråga:

Hej Monique!

Jag är frilansjournalist och undrar om förlaget för den tidning jag medarbetar i verkligen kan avtala bort den min upphovsrätt till mitt material ”utan begränsning i tid, geografiskt eller i omfattning”. Förlaget vill kunna använda materialet i allt de producerar nu och i framtiden (hemsidor, i databaser, digitala arkiv, mobila plattformar, sändningstekniker och andra idag ännu inte uppfunna kanaler, samt fritt kunna reproducera, publicera och/eller bearbeta det). Man vill även fritt kunna sälja materialet vidare, över hela världen. Det ska även kunna användas och säljas för ”marknadsföring”, ett begrepp som ligger snubblande nära reklam. Min ekonomiska ersättning vid återförsäljning skulle bli minimal.

Vad jag förstår handlar det om en närmast total, evighetslång bortskrivning av upphovsrätten.

Min fråga: Har ett avtal med dylika inskränkningar i upphovsrätten giltighet inför en domstol?

Svar:

Som frilansare är du inte skyddad av kollektivavtal utan där råder avtalsfrihet. Det går alltså för förlaget att önska detta av dig men du kan förstås förhandla. Enligt kollektivavtalet för dagstidningar, som gäller de som är fast anställda, överlåts – enkelt uttryckt – upphovsrätten men enbart för publicering inom ramen för förlagets egna verksamhet. Allt annat behåller i princip journalisten själv. Du kan ju alltid försöka att få till den begränsningen. Om du har ingått ett avtal med förlaget på de premisser som du anger i frågan ska det mycket till för att en domstol skulle anse att det är oskäligt och underkänna överenskommelsen.

Dela sidan:

Hur många minuter/sekunder får man använda av en låt i en reklamspot utan att behöva betala för den?

Hej, jag har en fråga: Hur många minuter/sekunder får man använda av en låt i en reklamspot utan att behöva betala för den?

Svar:

Egentligen inga alls. Det är en seglivad myt att  det skulle finnas ”fria” minuter/sekunder som man får använda utan att betala. I och för sig gäller citaträtten också för musik men i reklamsammanhang är citaträtten i princip obefintlig. Ju mer kommersiellt sammanhang som musiken exponeras i ju snävare är citaträtten och ju mer ideellt sammanhanget är, ju bredare är den.  Om du vill använda andras musik i en reklamspot bör du alltså be om lov först och räkna med att du måste betala för användningen. Är det fråga om färdiginspelad musik bör du kontakta både Stim/ncb, IFPI och Sami. De hjälper dig tillrätta. Ska du spela in musiken själv räcker det att kontakta Stim/ncb. Upphovsrättsinnehavarna måste också lämna sitt medgivande eftersom musiken ska återges tillsammans med rörliga bilder.

 

 

 

Dela sidan:

Både frilans och anställd. Vem ska få mina bästa idéer?

Fråga:

Hej, jag jobbar halvtid på en reklambyrå och är halvtid frilans. Byrån som jag jobbar halvtid på har en stor kund med en viss verksamhet. Jag har blivit kontaktad av ett företag med i princip samma verksamhet som vill att jag ska göra lite jobb för dem som frilans. Hur gör jag med mitt idéarbete. Jag för ju lite bättre betalt som frilans än som anställd. Kan jag ge mina bästa idéer till den som betalar bäst?

 Svar:

Hej, Så länge som du är anställd har du en lojalitetsplikt mot din arbetsgivare. För att kunna åta dig ett frilansuppdrag för ett företag med samma verksamhet som den kund du arbetar med som anställd måste arbetsgivaren lämna sitt medgivande. Du kan alltså bara ge dina bästa idéer till ”den som betalar bäst” om din arbetsgivare är ok med det.