Dela sidan:

Så styr ”the interest graph” framtidens musiktjänst

music

På en marknad där det finns oändlig tillgång till musik är det inte utbudet som avgör framgången för Spotify, Apple eller Google och deras musiktjänster. Med den utgångspunkten har Craig Watson, grundare av Soundwave, analyserat hur musiktjänsternas förmåga att analysera och anpassa sig till användarnas kontext kommer att avgöra deras förmåga att vara relevanta i framtiden.

” The winner of the digital music space will be the platform that can provide the best sequencing of music to match a listener’s preference and desired experience. This requires a maniacal focus that starts from the ground-up with a user centric approach.”

Han skriver bland annat om hur en ”interest graph” blir en viktig komponent för musiklyssningen, precis som the social graph är för ens sociala liv på nätet.

När våra mobiler innehåller information om var vi är, hur vi rör oss, hur snabbt vi springer, vilken temperatur det är, vilka intressen vi har och hur våra vanor ser ut, öppnas ett stort utrymme för innovationer kring musiklyssning upp. Enligt Craig Watson står vi inför den största förändringen i musikkonsumtionen sedan det komprimerade mp3-formatet lanserades. Han talar förstås i egen sak eftersom det är det han själv jobbar med på Soundwave, men han pekar på något intressant med förra Spotify-lanseringen härom veckan.

De flesta fokuserade på att Spotify nu kommer att bredda tjänsten och bland annat kunna visa rörlig bild. De andra lanseringarna, som handlade om hur Spotify dels vill kunna förstå användarens beteendemönster, till exempel i joggingspåret, för att matcha rätt musik, samt hur de ska bli mer relevanta för användaren generellt, gavs inte lika mycket fokus.

Några exempel på vad den nya tekniken kan ge oss är enligt Craig Watson att kunna bli väckt med precis den rätta låten för att vi ska börja dagen på ett bra sätt, bland annat baserat på sovmönster, vädret, vilken tid på dygnet och vilken dag i veckan det är. Luftfuktighet, trafiksituationen på vägarna och i kollektivtrafiken, vilken typ av aktiviteter som står i din kalender, ljusförhållanden och andra faktorer kan också användas för att anpassa och spela upp musik under dagen.

Jag brukar säga att vi redan är cyborger i den bemärkelsen att vi alla går omkring med teknologi som dygnet runt upphöjer och förstärker våra sinnen och vår mänskliga förmåga. Framtidens tjänster lär fokusera på att hämta information från vår tekniska livbojar och använda den för att optimera de egna funktionerna.