Dela sidan:

Så blir starka varumärken starkare i mobilen

En bra sak med varumärken är att de minskar risken att du klantar till det rejält. Ett starkt varumärke har byggt upp en trovärdighet som gör att du vet ungefär vad du får om du väljer det. Ett starkt varumärke är en garant mot att slösa tid och pengar på usla val.

När du har kort betänketid eller inte orkar engagera dig blir ett starkt varumärke särskilt intressant. Det skapar trygghet och gör det lättare att ta ett snabbt beslut. Till exempel i mobilen.

Nästan allt i mobilen behöver ju gå snabbt och smidigt. Varje sekund kostar. Google har t ex räknat ut att en mobilsida behöver laddas på 3 sekunder eller mindre, annars avbryts mer än hälften av alla besök innan de ens hunnit börja.

Samtidigt är det mycket som snabbt blir jobbigt i mobilen:

  • Det är jobbigt att navigera; klumpiga fingrar klickar lätt fel
  • Det är jobbigt att skriva, av samma skäl
  • Det är jobbigt att läsa finstilt och kolla på detaljer
  • Det är jobbigt att jämföra saker fram och tillbaka
  • Det är jobbigt att göra noteringar, eftersom våra händer redan är upptagna
  • osv.

Allt detta ger starka varumärken försprång. De tar bort en del av jobbet för dig. Den som väljer mellan länkar har en osynlig kvalitetsgaranti från de som leder till starka varumärken. Den som ser något från ett starkt varumärke har större skäl att bry sig och agera snabbare. Svagare varumärken har mer att bevisa, på begränsat utrymme.

Reklamnestorn Rory Sutherland brukar ibland jämföra varumärken med förlovningsringar: båda signalerar långsiktiga intentioner. Den långsiktigheten har ett värde överallt, men blir sannerligen inte mindre i de små korta stunderna av uppmärksamhet i din mobil.