Dela sidan:

Motivationen är på topp! Vad gör jag nu?

Så här års känner sig många lite extra taggade att göra förändringar i livet. Jobba annorlunda, träna mer, äta bättre. Det går över.

Jämför hur många det är i gymmets omklädningsrum i januari och några månader senare så förstår du vad jag menar. Det är inte meningen att vara glädjedödare. Bara lite krass. Jag tror nämligen det är bra att ha rätt förutsättningar för ögonen: motivationen dalar, och det ska inte få spela någon avgörande roll.

När motivationen är på topp kan det verka tråkigt att tänka på vad som händer när den inte längre är det. Ändå tror jag det är bland det smartaste man kan göra. För med lite planering kan förändringar slå rot även när motivationen sjunker.

Jag ska förklara hur jag menar.

Motivation är inte konstant

Jag ser motivation som en färskvara. I alla fall sån motivation som ger energi att göra något annat än vi brukar. Motivationen-att-förändra-saker är en färskvara eftersom den behöver fokus och viljestyrka för att hålla. Och de är mentala resurser som inte finns i tillräcklig mängd för allt vi vill använda dem till. När dagarna fylls med en blandning av måsten, vanor och oförutsedda händelser får goda föresatser stryka på foten.

Så, när vi väl har en dos färsk motivation, som exempelvis direkt efter nyår, bör den användas optimalt. Medan den varar.

Investera motivationen så den lönar sig

Silicon Valleys beteendeguru BJ Fogg kallar perioder av extra driv för ”motivationsvågor” och ser dem som tillfälliga möjligheter att göra svåra saker. Poängen med att göra just svåra saker? För att vi övrig tid skyr det svåra.

Bekvämlighet regerar vardagen, sånt som är krävande skjuts åt sidan. Då är det slöseri att göra något lätt när du för en gångs skull är motiverad att klara mer. Du borde göra något svårt. Snabbt, innan vågen rullat förbi.

Vilka slags svåra saker? Investeringar. Sådana som gör din förändring lättare längre fram. Gör saker som underlättar din nya livsstil, när den färska dosen motivation sinar. Gör morgondagen mindre beroende av fokus och viljestyrka.

Några investeringstips

I somras hade jag en motivationsvåg. Semestern hade fött tankar som ville ut; omsättas i praktiken. Jag kände mig taggad. Några enkla investeringar jag gjorde har jag fortfarande hjälp av.

Först och främst tänkte jag. Mycket.

Jag tänkte på vad specifikt jag ville uppnå och vad som stod i vägen för det. Jag tänkte på hur jag skulle kunna förvandla luddiga avsikter till handling. Jag tänkte på hur jag skulle kunna bryta ner förändringen i tillräckligt små steg, och hur jag skulle komma ihåg att göra det bestämt mig för. Och jag tänkte på hur jag skulle kunna göra det hela roligt för mig själv.

Jag prioriterade. Jag planerade. Jag schemalade.

I min kalender finns nu återkommande tid avsatt för att reflektera över om jag gör det jag tänkte. Och tid för att reflektera över hur jag reflekterar. Jag byggde ett system. Vissa delar av det var onödiga, andra dåliga. De har jag bytt ut.

Allt detta var sådant jag aldrig skulle ha gjort om jag inte känt mig extra motiverad just då. Jag skulle inte orkat. Kanske inte heller tyckt mig behöva det. Och definitivt inte prioriterat att hitta tiden.

Genom att motivationsvågsurfa då, såg jag till att projektet lever nu.

Njut av hjärtats lust. Använd den sen till något vettigt.

Om du är lite extra motiverad att förändra något just nu: njut av känslan. Lusten är viktig. Investera den sedan i något som ger långsiktig avkastning. Det är att ge sig själv bättre villkor när motivationen dalar och lusten tunnas ut. Att göra framtiden lättare.