Dela sidan:

Varumärkesforskarens multiverktyg för livets alla områden

Byron Sharp är professor i marknadsföring vid Ehrenberg-Bass Institute i Australien. Han är en av världens mest kända varumärkesforskare. Han talar fort, skriver fränt och klär sig strikt. Vit skjorta, kostym och slips. Jag har fått ett multiverktyg av honom, som jag har nytta av varje dag. Men det vet han inget om.

Jag är som de flesta

Jag gör det som ligger nära till hands. Är jag hungrig tar jag det som finns i kylen. Är det tomt i kylen handlar jag det som jag brukar handla, eller det jag får syn på. Som de flesta. Får jag spontant en ledig kväll gör jag det som faller mig in. Du med kanske.

För hos de flesta människor, i de flesta situationer, kommer det som är lätt tillgängligt – fysiskt eller mentalt – att ha stort försprång mot andra alternativ.

Det är ett faktum som påverkar beslut och beteenden på alla möjliga områden. Goda vanor står och faller med hur lätt vi kommer ihåg dem. Varumärken vi har högt upp i huvudet får osynliga fördelar. Tillgänglighet styr hur vi använder alltifrån våra telefoner till den tid vi fogar över.

Kort sagt: det som uppenbarar sig, antingen i vårt medvetande eller i vår omgivning, är det vi agerar på. Ibland undrar jag om inte det gamla citatet ”80% of life is showing up”, som i olika varianter brukar tillskrivas Woody Allen, egentligen borde lyda ”80% of life is what shows up”.

Den som fick mig att fullt ut öppna ögonen för betydelsen av fysisk och mental tillgänglighet var Byron Sharp, genom boken How Brands Grow.

Forskningen och livet

När How Brands Grow gavs ut 2010 hade Sharp många år av forskning kring tillgänglighet bakom sig – forskning som i sin tur hängde samman med andras arbete, årtionden tillbaka. Jag hade läst en hel del sån litteratur när jag skrev min doktorsavhandling. Jag hade kollegor som jobbade med frågorna. Jag var förtrogen med området.

Men det var Sharp som fick mig bli aktiv apostel. Han gjorde det med sin målande beskrivning av hur fysisk och mental tillgänglighet avgör varumärkens utveckling. Som bonus utmanade han marknadsföringsdogmer på löpande band. How Brands Grow väckte tankar som slog rot.

Numera är fysisk och mental tillgänglighet inte bara grundläggande för min egen syn på hur varumärken växer. Det är också ett begreppspar som jag återkommer till för att förstå helt andra fenomen och områden av mänskligt beteende. Inte minst hos mig själv. Terminologin kan skilja sig mellan sammanhang, men fångar en och samma princip: vi gör ganska sällan det vi ”egentligen” värderar högst, vi gör betydligt oftare sånt som är helt okej och råkar ligga nära till hands. Jag behöver inte titta längre bort än på min 3-åring för att se kraften i detta.

Genom att göra tillgänglighet mer tillgängligt, som princip i mitt huvud, påverkade Sharp min syn på livet. Det låter bombastiskt. Men räknar jag in kedjereaktioner och korsbefruktningar med annat jag läst och gjort är det ingen överdrift.

Nuförtiden ser jag tillgänglighet som en stark kraft på livets alla områden. Hur var nu citatet, ”80% of life is what shows up”? Nähä, men det kunde ha varit. Vilket påverkar hur jag ser på vardagsrutiner, träningsvanor, meditation, produktivitet och mer därtill.

För att inte vilseleda någon ska jag vara tydlig: How Brands Grow är sannerligen ingen särskilt filosofisk bok. Där står inte ett ord om vardagsrutiner, träningsvanor eller meditation. Boken handlar rakt upp och ner om varumärkesbyggande. Krasst och affärsmässigt. Men med innehåll och form som, för mig, gjorde att poletten tillgänglighet trillade ner på riktigt.

Sharp var och är inte den ende som pratat tillgänglighet. Men han synliggjorde det som multiverktyg för mina tankar, genom att demonstrera kraften på ett område jag kunde mycket om. Det har blivit ett multiverktyg jag använder hela tiden.

Byron Sharp forskar och skriver tankeväckande om mer än tillgänglighet: segmentering, differentiering, lojalitet, reklam och mycket annat som hänger samman med hur varumärken växer. Den 15 mars kommer han till Stockholm för sin första föreläsning i Sverige, på konferensen Innoday. För en tid sedan fick jag frågan om att vara moderator på hans programpunkter. Tror ni jag är glad att jag var tillgänglig?