Dela sidan:

Så får du sommaren som du vill ha den

I fredags fick jag en dikt mejlad till mig. Liksom varje år, den första junidagen. Mejlet kommer från min arbetskamrat Jennie, som gjort det till en fin tradition att påminna om att njuta av sommaren.

Lärodikt den 1:a juni

Var glad min själ för vad Du har,

Nu har Du hundra sommardar

Och denna är den första

När solens lopp sin ända tar

Så har Du nittinio kvar

Och någon blir den största

/

Ge noga akt på var Du står

Imorgon blir med ens igår

Det går så fort att vandra

Lägg märke till att vad Du får

Är hundra sommardar per år

Imorgon är den andra

–Kajenn (Caj Lundgren)

Hur njuter du?

Njutning är förstås olika saker för olika människor. Njutning kan vara att låta dagarna flyta på och följa sina infall, utan planer. För vissa är det säkert själva poängen med semester: att inte ha några måsten.

Om du däremot faktiskt har vissa idéer om vad du vill ha ut av sommaren kan du förbättra chansen att det faktiskt blir som du önskar. Du kan då använda samma knep som jag skrev om inför jul: implementation intentions.

Du kanske känner igen att en implementation intention är en slags förhandsbeslut, som förvandlar en diffus önskan till något konkret. Lättast uttrycker du ett sånt förhandsbeslut med en OM/NÄR-SÅ-regel:

  • Om vädret är skönt ska jag kvällsbada eller göra något annat ute en stund på kvällen.”
  • När barnen sover ska vi prata om saker vi aldrig hinner.”
  • ”Om det inte är regn i väderprognosen ska jag ställa fram träningsskorna och ta en tidig morgonpromenad.”
  • ”Om jag redan har ätit en glass idag ska jag inte köpa en till.”
  • ”Om jag redan har ätit en glass idag och blir sugen på en till, så ska jag köpa en till utan att tveka.”

Implementation intentions är en superteknik för att forma beteenden.

Så här gör du

  1. Tänk efter vad du vill. Exempel: Jag vill njuta av umgänget med min familj.
  2. Tänk efter vad du kan göra för att få det du önskar. När och var ska du göra det? När uppstår situationer där du kan välja beteenden som tar dig närmare ditt mål? Exempel: När vi sitter ner tillsammans ska jag låta bli att pilla på mobilen och istället prata om något vi inte bruka hinna prata om.
  3. Nu har du din implementation intention. Skriv gärna upp den. Häng den på kylskåpet, använd den som bokmärke i boken du läser på kvällarna, lägg in en påminnelse i mobilen eller gör något annat som hjälper dig minnas. Än mer effektivt: berätta om den för andra.

Överkurs

Är du riktigt målmedveten och vill öka chansen ytterligare att dina drömmar blir verklighet, kan du koppla på mental kontrastering. Det är ett tekniskt uttryck för att du ska fundera på vad som kan gå åt skogen. Vad inom dig kan sätta käppar i hjulet, vad kan få ditt projekt att rinna ut i sanden? Tackla ditt hinder i form av just en implementation intention: ”OM hinder X ger mig trubbel, så ska jag göra Y”. Läs mer i mitt blogginlägg om nyårslöften, och tänk sommarlöfte istället för nyårslöfte.

Kom ihåg att njuta, och hur du lättast gör det

Tack vare det vackra majvädret har vi fått tidig träning på att ha sommar. Ännu återstår många härliga dagar, som vi fortfarande har gott om tid att forma som vi önskar. Tack Jennie för påminnelsen och Kajenns kärnfulla fina dikt.