Dela sidan:

Digital Safari – Alla pratar om digitalisering, men att få prova på ökar verkligen förståelsen

AI, Block Chain, Röststyrning och Chippad? I digitaliseringens fotspår så sköljs vi över av begrepp som de flesta av oss har en uppfattning om men sällan förstår på djupet. Vad innebär det? Hur kan vi ha nytta av det? Fungerar det i vår organisation? Och HUR fungerar det i vår organisation?

Och på samma sätt som med alla förändringar så är det en liten del av befolkningen som anammar den först, medan de andra är skeptiska. Själv har jag just nu snöat in på hemautomation och röststyrning av hemmet där den vanligaste invändningen från dem jag berättar för är: ”-Men varför kan du inte bara tända och släcka med den vanliga ljusknappen”, förmodligen liknande invändning som den som köpte de första glödlamporna och ersatte fotogenlampan…

Jag tror att de flesta är överens om att Digitaliseringen innebär och kommer att innebära förändringar i hur vi arbetar, samarbetar i team och interagerar med kunder nu och för lång tid framöver. Men hur ska man då få med sina medarbetare och kunder? Jo man går såklart på Digital safari. Man ger sig in i djungeln av uttryck och upplevelser och testar. Att få uppleva hur blockchain fungerar, att få hälsa på en robot och testa den service som hen kan ge och att få ett RFID-chip inplanterat i handen som gör att du slipper fippla upp passerkortet varje morgon ger en annan förståelse.

Möten med mening ger resultat.
Visst kan t.ex. en rolig after ski sätta ert team i en skön känsla och skapa sammanhållning men genom att skapa möten med djupare mening så kan ditt event förändra er organisation i grunden.

Event är det mest sociala mediet av alla sociala medier. Event är socialt på riktigt. När vi kan se en annan människa i ögonen och använda hela vår kommunikation av ord, kropp och uttryck så ger vi varandra förutsättningarna att förstå. När vi får uppleva och engagera oss i saker vi inte kan, men som vi vågar närma oss lekfullt och förväntningslöst då blir det magi.

Vilka områden skulle ditt företag behöva utforska på en safari? Det digitala? Är det Kundmötet? Är det arbetsmiljön? Hur får man sina medarbetare och/eller kunder att engagera sig? Jo genom att ta både deras oro och nyfikenhet på allvar. Det ger möten med innehåll.

Lycka till med er safari!

Dela sidan:

Hur handlar man upp en bra byrå för sitt event eller möte?

Ett företags externa och interna möten blir viktigare och viktigare, att mötas öga mot öga är vägen till framgång oavsett om det handlar om att sälja sin nya produkt eller lansera en ny strategi.

Det finns säkert hundratals sätt att göra det, men om man sammanfattar det kan man säga att det är två sätt som utkristalliserar sig:

1. Prisjägarna
De går ut till flera byråer (oftast många) och ber dem komma in med priser på mat, dryck, lokal och boende samma datum och i samma stad. Det leder till att alla byråer oftast ringer till samma anläggningar och frågar om samma saker.

2. Idéjägarna
De skriver en kort brief om utmaningen de står inför och ber byrån att komma med sina bästa ideer samt ger dem 30 min att presentera detta.

Visst, detta är något generaliserat och för vissa är detta inlägg att sparka in öppna dörrar, men det ser förvånansvärt ofta ut som ovan beskrivet.

Dessvärre är inget av dem är speciellt lyckat.

Prisjägarmetoden kommer att ge ett ganska likvärdigt resultat, du kommer få små prisskillnader och det är ofta beroende på om byrån bett om ett eller två glas till förrätten eller om de hoppat över konferenslunchen och föreslagit wraps istället. Det är saker som ni enkelt kan komma till rätta med om den första offerten spräcker er budget.

Idéjägarna faller på att man gör de bästa och mest kreativa lösningarna för dem man känner.

Mitt förslag som ni gärna får testa nästa gång är följande:

Sök runt på Resumé, kolla igenom senaste Gyllene Hjulet (eventbranschens Guldägg), vilka byråer blir ofta nominerade, vilka verkar vinna mycket och vilka har gjort projekt som du gillar?

Bjud in tre-fyra st. av dem med en mycket tydlig kravprofil:
• Är det viktigt att de har erfarenhet av din bransch?
• Är det viktigt att de inte jobbar med konkurrenter?
• Eller andra krav.

Av dem som klarar dina krav ber du om tre saker:
• En prislista på deras timarvoden.
• Huvudnumret är att du ber att presentera HUR de skulle vilja angripa din utmaning och hur de vill jobba med er och hur processen ser ut.
• Be att få referenser.
• Som en bonus kan du be att få se några case.

Sen går du på ren magkänsla. Givet att event är enormt intensivt så kommer det att kräva ett nära samarbete mellan kund och byrå, både digitalt och live och sista veckorna/dagarna nästan 24/7. Då är det mycket roligare om du gillar och har förtroende för dem du valt.

Blir arbetet förtroendefullt och roligt kommer det vara enkelt att jobba tillsammans igen, och igen. Då behöver ni inte heller lägga tid på att lära känna nya byråer varje år utan kan tillsammans anstränga er för att göra eventet ännu bättre.

Tänk på att: ”Gör vi det lika bra som förra året har vi gjort det sämre”

Lycka till!

Dela sidan:

Måste viktigt vara tråkigt?

Så här fem dagar före valet är tv-tablåerna fulla av olika utfrågningar, debatter och hemma hos-reportage om valet på olika sätt. Nytt för i år är dessutom att SVT och TV4 flyttat ut sina sändningar till olika arenor i bl.a. Gävle och Norrköping.

Samtliga sändningar är fyllda med allvar, rynkade pannor och eftertänksamma och förtroendeingivande blickar. Man som tittar förstår att detta är PÅ ALLVAR. Men sedan ska det komma ett roligt och lite lättsammare inslag i programmet. I SVTs partiledarutfrågningar är det en frågesport som ska sätta partiledarna utanför sin komfortzon. Tex. åkte Stefan Löfven dit på vad en liter mjölk kostar. Denna fråga som ända sedan Palmes tid varit den ultimata frågan för att bevisa att man är folklig eller ej.

I fredags genomförde SVT det de kallar Duellen mellan de två statsministerkandidaterna. Detta gjordes i Värmekyrkan i Norrköping och bl.a. fick Stefan och Ulf svara på frågor om varandra, på ett lättsamt sätt. Och kritik lät inte vänta på sig, bl.a skrev den före detta statministern Carl Bildt skrev på Twitter:
”– Jag tycker att seriösa politiker borde gå samman och kräva att dessa jippon upphör. En seriös dialog kräver ett seriöst format.”

Då ställer jag frågan, kan viktigt vara kul? Kan seriöst vara roligt?
Självklart, kan det det!

För att skapa engagemang, vilket jag förutsätter att partierna och du vill, krävs att deltagarna känner att de är delaktiga, att det är ett relevant budskap och att de får utlopp för sin kreativitet.

För att uppnå detta är humor en otroligt viktig beståndsdel.
Så när du ska planera ett event eller möte nästa gång, tänk igenom denna checklista;

1. Vilka är på eventet, vad har de mest behov av att få höra? Hur gör vi deras morgondag enklare, roligare och mer betydelsefull?

2. Hur får jag mina deltagare delaktiga på bästa sätt, hur känner de sig sedda?

3. Hur får de utlopp för sin kreativitet och lösningsförmåga.

Det är statistiskt bevisat att människor som fått ta fram lösningen själv är mer benägen att genomföra det.

Och var inte rädd för humor. Humor är visserligen svårt men det är ingen som förväntar sig att du som står på scenen ska vara lika rolig som Schyffert eller annat proffs. Se istället humor som att presentera med värme och glädje, visa att du brinner för ditt budskap och din uppgift och bjud på dig själv.

Lycka till!

Dela sidan:

Skolstart!

Med stor inspiration av Jakob Mjöbring och hans inlägg till kommunikationsstudenter tänkte jag rikta ett inlägg till er som i dagarna har skolstart på någon av de eventutbildningar som finns runt om i landet. Det finns ett 10-tal utbildningar inom ramen för Yrkeshögskolor samt utbildningar på andra skolor t.ex. Berghs. De är alltifrån några dagar till två år heltid. För er som börjar eller går någon av dessa har jag tre råd:

  1. Omfamna eventandet
    Event- och upplevelseindustrin bygger i stor grad på engagemang, och det är tyvärr inget man kan göra hemifrån lägenheten. Man måste ut och uppleva, testa, göra och delta. Under utbildningen kommer ni få många erbjudanden om volontärarbete, extrajobb, LIA (praktik) osv, tacka JA till allt du bara hinner och har råd med. Vår bransch bygger väldigt mycket på att man arbetar sig upp, visar framfötterna och själv känner efter om det passar en. Så ta chansen att vara med när tillfälle bjuds. Visst finns risken att du blir utnyttjad som gratis arbetskraft, men ta chansen att göra dig oumbärlig så är det du som vinner i längden.
  2. Du blir inte färdig på din utbildning
    Vanligaste frågan rörande en utbildning är: ”Vad blir jag?” Svaret är: ”Förhoppningsvis smartare!”. De flesta YH-utbildningar leder mot en titel som Eventkoordinator eller Projektledare, men det betyder inte att du är fullärd, tyvärr. Utbildningen ger dig främst ett kontaktnät, en plattform för att bygga vidare och en vokabulär för att kunna förstå vad det talas om. Väx in i det, det kan tre event eller 300 innan du känner dig helt fullärd. Själv har jag gjort över 800 st, och jag hamnar fortfarande i situationer som jag utmanas i.
  3. Ifrågasätt på ett ödmjukt sätt…
    (Denna punkt är jag och Jakob helt överens om och den gäller även för eventare).

    För att bli bra på event krävs det talang för området, och att göra jobbet varje dag. Precis som i allt annat. Om det är 10 000 timmar som är gränsen vet jag inte men det låter väl rimligt att drygt sex år skulle krävas för att bli riktigt trygg och säker. Med det sagt så ska du inte tveka att ifrågasätta, det farligaste som finns är att göra event på samma sätt som förra året. Mitt ledord för event är: ”Om vi gör det lika bra som förra året har vi gjort det sämre”. Därför behöver vi alltid tänka vad kan vi göra bättre i år…

Slutligen: Njut av tiden som student, om du har studielån så har du finansiering för att utforska och uppleva, passa på att göra det. Och välkommen att höra av dig till mig om du vill bolla något runt din utbildning. Eller om du tycker att en eventutbildning kanske vore nåt för dig. Sök upp mig på LinkedIn.

 

Lycka till!

Dela sidan:

Hur gör man ett lyckat event?

Det är en fråga som ofta ställs och som är lika lätt att besvara som frågorna: ”Hur får jag kunderna att gilla mitt varumärke?” eller ”Hur vinner vi den här hockeymatchen?” I teorin är det lätt att besvara dem, men i verkligheten är det betydligt svårare. Dock finns det ett antal beståndsdelar i ett event som måste fungera och som många gånger ställer till det för arrangören.

Jag brukar tala om tre delar:

Logistiken – Innehållet – Budgeten

Förvånansvärt ofta brister det i någon av dessa faktorer när event skall ordnas eftersom man ”fastnar” i ett eller max två av dessa områden. Speciellt när företag ska ordna sina event själva, utan extern hjälp, är min bild att ovanan kompletterat med att eventet ska arrangeras ovanpå alla andra arbetsuppgifter gör att det bli fokus på en av delarna, vilket i sin tur innebär att de andra delarna är oförberedda när eventet startar.

Låt mig förklara:

Logistiken handlar om allt från resor, boende, garderob, mat, toaletter, teknik, värme/kyla, osv. Saker som måste fungera, annars skapar det oro, frustration och mental eller fysisk frånvaro, vilket i sin tur leder till att deltagaren inte tar till sig budskapet. Hur väl företagsledningen än förberett sig kan alltså budskapet fullkomligt hamna i skymundan om deltagarna är hungriga, kalla, kissnödiga eller det brusar i högtalaranläggningen. Det som är spännande med logistiken är att den i princip bara kan uppnå godkänt, den kan aldrig vara excellent. Men däremot kan den bli olika grader av underkänd. Ingen kommer berätta efteråt: ”Vi fick varm mat, i tid, på vår konferens”, men om maten är kall och försenad kan ni vara säkra på att folk minns det.

Budskapet kan däremot lyfta hela mötet eller eventet, genom att vara genomtänkt och engagerande. Det blir det genom att fokusera på vilka som är där och vad de vill/behöver höra. Klassisk kommunikation helt enkelt, den måste ske på mottagarens villkor i varje del. Hur gärna ni än vill dra den senaste strategin, den snygga reklamfilmen eller vad det nu kan vara. Kombinera delaktighet, relevans och kreativitet så uppnår ni engagemang.

Budgeten sätter nivån för vad ni kan och bör göra. Även här beror det såklart på vilka deltagare som ska komma, vissa tycker att kaffe och en mazarin är enormt lyxigt, medan andra grupper knappt höjer på ögonbrynen åt en sju rätters avsmakningsmeny med viner i världsklass. Anpassa budgeten efter vad ni vill åstadkomma och vilka ni vill ska komma. Försök få eventet att kännas generöst. För en ovan eventplanerare är budgeten ofta det mest utmanande.

Mitt tips är således, om ni ska arrangera ett event på ert företag: tillsätt en arbetsgrupp där ni delar in er i följande områden:

  • Övergripande projektledare som håller i budget.
  • Logistikgrupp som sköter allt med resor, lokal, mat (allergier och kostavvikelser), osv.
  • Innehållsgrupp som arbetar fram innehållet med deltagarna i fokus.

Lycka till!