Dela sidan:

Digital Safari – Alla pratar om digitalisering, men att få prova på ökar verkligen förståelsen

AI, Block Chain, Röststyrning och Chippad? I digitaliseringens fotspår så sköljs vi över av begrepp som de flesta av oss har en uppfattning om men sällan förstår på djupet. Vad innebär det? Hur kan vi ha nytta av det? Fungerar det i vår organisation? Och HUR fungerar det i vår organisation?

Och på samma sätt som med alla förändringar så är det en liten del av befolkningen som anammar den först, medan de andra är skeptiska. Själv har jag just nu snöat in på hemautomation och röststyrning av hemmet där den vanligaste invändningen från dem jag berättar för är: ”-Men varför kan du inte bara tända och släcka med den vanliga ljusknappen”, förmodligen liknande invändning som den som köpte de första glödlamporna och ersatte fotogenlampan…

Jag tror att de flesta är överens om att Digitaliseringen innebär och kommer att innebära förändringar i hur vi arbetar, samarbetar i team och interagerar med kunder nu och för lång tid framöver. Men hur ska man då få med sina medarbetare och kunder? Jo man går såklart på Digital safari. Man ger sig in i djungeln av uttryck och upplevelser och testar. Att få uppleva hur blockchain fungerar, att få hälsa på en robot och testa den service som hen kan ge och att få ett RFID-chip inplanterat i handen som gör att du slipper fippla upp passerkortet varje morgon ger en annan förståelse.

Möten med mening ger resultat.
Visst kan t.ex. en rolig after ski sätta ert team i en skön känsla och skapa sammanhållning men genom att skapa möten med djupare mening så kan ditt event förändra er organisation i grunden.

Event är det mest sociala mediet av alla sociala medier. Event är socialt på riktigt. När vi kan se en annan människa i ögonen och använda hela vår kommunikation av ord, kropp och uttryck så ger vi varandra förutsättningarna att förstå. När vi får uppleva och engagera oss i saker vi inte kan, men som vi vågar närma oss lekfullt och förväntningslöst då blir det magi.

Vilka områden skulle ditt företag behöva utforska på en safari? Det digitala? Är det Kundmötet? Är det arbetsmiljön? Hur får man sina medarbetare och/eller kunder att engagera sig? Jo genom att ta både deras oro och nyfikenhet på allvar. Det ger möten med innehåll.

Lycka till med er safari!