Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Influencer marketing-bloggen

Johannes Gustavsson är grundare och vd för agenturen Infly, som representerar några av Sveriges största TikTok-profiler. Han utbildar på yrkeshögskola, är ledamot i Medieakademin och har skrivit böckerna "Uppfödd på nätet" och "Influencer marketing i praktiken". För Resumé bloggar han om influencer marketing ur en agenturs perspektiv.


Publicerad 10 augusti 2022

Kinas 31 regler för influencers

Kinas regering har släppt en lång lista med nya riktlinjer som influencers och livestreamers måste förhålla sig till i sina karriärer framöver. Det rapporterar bland andra South China Morning Post och Gizmodo. Här i Sverige verkar det ha gått de flesta medier förbi.

Här är några av de 31 nya riktlinjer som har fått mest uppmärksamhet:

  • Influencers får inte prata om juridik, medicin eller finans utan att ha någon form av kvalifikation. Exakt vad som är en godtagbar kvalifikation förtydligas dock inte.
  • Influencers får inte använda deepfakes eller visa upp en extravagant livsstil, typ lyxprodukter eller stora mängder kontanter. Detta förtydligas genom att man skriver ut att man inte heller får förminska långinkomsttagare genom att visa upp sina rikedomar.
  • Influencers får inte slösa onödiga mängder mat.

Bakom initiativet står två kinesiska myndigheter: State Administration of Radio and Television och Ministry of Culture and Tourism.

I grunden är det här är ett bra initiativ; för att säkerställa att informationen som påverkar andra faktiskt stämmer överens med och speglar verkligheten.

Men. Så var det den lilla detaljen att det är Kina som vi pratar om. Den egentliga frågan är väl snarare om man vill att ett land som fängslar regimkritiker ska få bestämma vem som säger, gör och visar rätt saker.

Mycket riktigt (och högst väntat) återspeglas detta när man läser vidare i riktlinjerna (fritt översatt):

  • Influencers får inte publicera innehåll som försvagar, förvränger eller förnekar ledningen för Kinas kommunistiska parti eller det socialistiska systemet.

Ja… Om du är nyfiken (och kan kinesiska) finns de 31 reglerna att läsa i sin helhet här.


Foto: Yan Ke

Johannes Gustavsson
johannes@infly.me

Dela blogginlägget:

Publicerad 4 augusti 2022

Därför har du fel om influencers

Om jag hade fått en krona varje gång en marknadschef sagt ”Nä, influencers är inte något för oss”, så hade jag haft… 

Okej. Jag ska inte använda den gamla klyschan. Men det är ett lika delar underhållande som frustrerande fenomen det där; marknadschefen som innan man ens hunnit presenterat sig på ett mingel har konstaterat att det inte är något för denne.

– Jag jobbar med influencer mar-
– Jaja, det där är ju en värld bortom vår, höhö

Inget ont om det, alltså. Jag tror att influencers känns långt borta för många företag och organisationer idag. Jag tror också att det som ligger till grund för denna inställning till att använda influencers som en del av sin marknadsföringsmix är en felaktig uppfattning om vad en influencer egentligen är. För att illustrera detta bestämde jag mig för att göra ett experiment. En bildgoogling på sökfrasen ”influencer” gav mig mestadels bilder på unga tjejer med en mobil i handen, företrädesvis med mycket smink, trendiga kläder och ett tOkIgT aNsIkTsUtTrYcK 🤪.

Är det här människors bild av vad en influencer är? Unga tjejer som tar selfies? Det i sig är ju förminskande, men i så fall är det inte heller konstigt att majoriteten av företagen och organisationerna i sin planering inte kan förstå varför de skulle vilja ägna sig åt influencer marketing. De kan helt enkelt inte förstå vad en influencer skulle kunna göra för något. Det handlar dock inte om ålder, kön eller utseende. Det handlar istället om att majoriteten av alla influencers inte alls stämmer överens med allmänhetens bild av dem.

Exakt vad en influencer är eller gör emellertid inte helt enkelt att definiera. Jag brukar definiera en influencer som en person som skapar innehåll och har ett betydande antal följare på sociala medier. Det spelar ingen roll om personen sminkar sig, spelar Fortnite, pratar franska eller målar drakar. Om personen skapar text, bild, video eller något annat, som andra personer tar del av, är hen en influencer.

Och de kommer i många olika former. Analysföretaget YouGov har gjort en global undersökning kring vilka typer av influerare som följs:

  • Mat 16 %
  • Hälsa 12 %
  • Celebriteter 12 %
  • Resa 11 %
  • Mode 11 %
  • Musik 11 %
  • Skönhet 11 %
  • Livsstil 11 %
  • Träning 11 %
  • Sport 10 %
  • Gaming 9 %
  • Sociala aktivister 9 %
  • Reality-TV-kändisar 6 %
  • Annat 4 %

Det är en relativt liten undersökning, men i sammanhanget ändå intressant eftersom det visar en stor spridning bland kategorierna! Det finns också flera svenska exempel på – med utgångspunkt i vad som skrivits ovan mer egenartade – influencers: Amilia Stapelfeldt är en så kallad ”polfluencer” som bland annat prata om oberoende liberalism för sina närmare 25 000 Instagram-följare. Eleonora Svanberg är matematikstudent som når ut till över 100 000 TikTok-fans som följer henne för tips om bland annat studieteknik. Eller vad sägs om läkaren Waleed Surhan som är specialist inom hjärt- och kärlsjukdomar och pratar om medicin på arabiska, som är en något utav en doldis trots 2,5 miljoner (!) följare. Alla är svenska exempel som är så långt bort från smink och selfies som det går, eller hur?

Och även om majoriteten av alla företag fortfarande ställer sig frågande (eller åtminstone lite undrande) till influencer marketing finns ändå några som förstått hur man kan använda sig utav det trots att man inte är ett företag som säljer kläder eller smink. Systembolaget, Teknikföretagen och FN:s World Food Programme är några av dem. Det är väl inte några typiska organisationer som du skulle koppla till influencer marketing, visst?

Så – hej du som jobbar på en marknads- eller kommunikationsavdelning och ser det här! Varför inte börja fundera kring hur ni kan använda influencers, även om det känns långt bort från er marknadsföringsstrategi? Kanske är det betydligt närmare än vad ni tror, trots allt.

Johannes Gustavsson
johannes@infly.me

Dela blogginlägget:

Det kan vara så att man drabbas av en mild prestationsångest när man har fått förtroendet att börja blogga för landets största branschtidning som man själv har läst under hela sitt yrkesliv.

Det kan också vara så att man har dragit sig för att skriva det första inlägget sedan inlogget till bloggportalen skapades flera månader tillbaka och duckat chefredaktör Winbergs undrande mejl sedan dess.

Det kan till och med vara så att bloggens första inlägg kommer till efter tanken ”Nä nu!” under ett koffeinrus influerat av tre (!) espresso macchiato på ett café i ett för en gångs skull soligt Göteborg.

Mitt namn är Johannes Gustavsson och jag jobbar med influencer marketing. Jag är grundare och vd av agenturen och byrån Infly och utbildar även framtidens annonsörer genom yrkeshögskola och näringsliv. På samma tema har jag skrivit kurslitteraturen Influencer marketing i praktiken som släpps i augusti 2022. Lite kuriosa är att jag också är något så ovanligt som någon inom mediebranschen som inte bor i Stockholm. Tänka sig!

Och nu verkar det alltså som att Resumé tycker att jag har något vettigt att säga om branschen. Det tror jag också! Men vad är då branschen?

”Branschen” är uppbyggd kring en marknadsföringsmetod där annonsörer når ut genom personer med ett betydande inflytande på sociala medier, ofta kallade influencers eller influerare. På så sätt kan man påverka följarna – dagens konsumenter – att köpa en produkt, använda en tjänst eller sprida ett budskap.

Och det går bra. Riktigt bra. 2021 omsatte branschen 1,2 miljarder kronor. 2022 var prognosen nästan 1,5 miljarder kronor. Branschen är med andra ord under utveckling och tillväxt. Det skapar också utrymme för oss branschaktörer att göra skillnad genom att utforma bra och schyssta samarbeten för såväl influencers som konsumenter.

Till saken hör att många nog har en stereotypisk bild av hur en influencer ser ut och vilken typ av innehåll som skapas. Ett av mina huvuduppdrag med den här bloggen blir att slå hål på den föreställningen, eftersom influencers och influencer marketing för den delen är så mycket mer än kvällstidningarnas skandalrubriker. Vi ser till exempel hur influencers börjar spela en allt större roll i politiken, opinionsbildningen och samhället – något som för bara några år sedan var helt otänkbart. På gott och ont. Men låt oss återkomma till det.

Oavsett om du är en nyfiken student, erfaren annonsör eller insatt influencer hoppas jag att genom den här bloggen kunna bidra med idéer, inspiration och kanske en ökad förståelse för branschen. Här kommer jag dela med mig av mina kommentarer, analyser, insikter och tips. Om du har några frågor, idéer kring vad jag borde skriva om eller bara vill säga hej får du gärna kontakta mig på johannes@infly.meMot nästa espresso macchiato!

Dela blogginlägget: