söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Influencer marketing-bloggen

Johannes Gustavsson är grundare och vd för agenturen Infly, som representerar några av Sveriges största TikTok-profiler. Han utbildar på yrkeshögskola, är ledamot i Medieakademin och har skrivit böckerna "Uppfödd på nätet" och "Influencer marketing i praktiken". För Resumé bloggar han om influencer marketing ur en agenturs perspektiv.


Publicerad 21 oktober 2022

16 svenska TikTok-konton med internationell miljonpublik

I början av oktober släppte vi för första gången en TikTok-lista i Maktbarometern. Det är ett försök att hitta de konton som har störst räckvidd och engagemang i Sverige.

Vi har arbetat med kartläggningen under flera månader och under den här tiden stött på många intressanta konton. Alla svenska konton hamnar dock inte på topplistan. Detta eftersom vi bara mäter svenskars inflytande bland andra svenskar. Det gör dem dock inte mindre intressanta, tvärtom är många av dem rent ut sagt häpnadsväckande.

Jag har därför tagit fram en lista med 16 exempel på konton drivs från Sverige vars innehåll huvudsakligen når utanför landets gränser. Det finns ännu fler, men här är dem som vi har lyckats bekräfta som svenskar.

Här är dem utan inbördes ordning:

f00tball343 visar hur Noah (född 2008) och Agnes (född 2020) från Umeå tränar fotboll. Kontot drivs av deras pappa Rickard. Captions är ibland på svenska, ibland på engelska. Omkring 4 % av följarna är svenskar, men av kommentarerna att döma finns större delen av publiken i andra länder. Sport är ju ett universellt språk och hittills har 2,6 miljoner följare hittat hit. Under senaste året har kontot ackumulerat drygt 244 miljoner visningar på totalt 343 inlägg.

dr.waleedsurhan är läkare bosatt i Sundsvall men ursprungligen från Irak. Han startade sitt TikTok-konto 2020 och skapar sedan dess innehåll om medicin på arabiska för sina omkring 2,5 miljoner följare. Innehållet funkar bra med närmare 49 miljoner visningar fördelat på 88 inlägg.

simplefood4you är stor även bland svenskar, men gör nästan uteslutande innehåll på engelska. Personen bakom kontot är Alexandra Johnsson från Trollhättan, som huvudsakligen gör musiksatta matlagningsklipp. Med 2,4 miljoner följare når många av klippen – tacodillas, burgare och smashed potatoes – når miljontals visningar. Här finns en läsvärd intervju med Aftonbladet.

ollenilssonen är sedan tidigare en känd Instagram-profil som också pallrat sig över till TikTok. Han är naturfotograf och lyckas fånga i många fall otroliga bilder. 2,4 miljoner användare har tryckt på följknappen. Långt fler än så möts av såväl bakom kulisserna-material som sagolika videoklipp.

malmoflickorna är en gymnastikförening i Malmö, men ”internationellt kända” som de beskriver sig själva, till stor del tack vare TikTok! Här har de närmare 2,2 miljoner följare. Enligt analyscentret är cirka 15 % av dem från USA, resterande från Brasilien, Mexico, Filippinerna, Tyskland och så vidare… Visningsmässigt är det spridda skurar, men bland de mest sedda klippen hittar vi ett klipp med 71 miljoner visningar och 8,5 miljoner gilla-markeringar. Eller som någon uttrycker det i kommentarsfältet: ”Hela Sverige har ju likeat den videon”. Motsvarande en ganska stor del av Sveriges befolkning, ja. Det är häftigt.

olivernordin1 fyller sina dagar (och sitt TikTok-konto) med parkour – en träningsmetod som går ut på att forcera olika typer av hinder i omgivningen med hjälp av bara sin kropp. Det är fartfyllda scener när 32-åringen från Göteborg klättrar i träd och byggnader, slänger sig över vattendrag och murar. En del av innehållet är uppenbart inspelat i Sverige, men mycket av Olivers tid verkar spenderas även utanför våra gränser. Kanske är det naturligt med tanke på att det är där hans följare finns; kommentarsfältet är en intressant samling av språk och tecken. Gemensamt verkar vara att alla fascineras av hur fantastisk kroppen kan vara – ett universellt språk.

christopherastrm är en av de kanske mer okända svenska hemmakockarna. Svenskarna motsvarar cirka 6 % av följarna, resterande finns i andra länder. Christopher pluggar på KTH till vardags, men på ledig tid åker vassa köksredskap och fina råvaror fram. Matlagningen är på en högre ambitionsnivå än vad de allra flest mäktar med, men processen är närmast att likna vid poesi eller konst. Det är vackert. 1,8 miljoner följare verkar hålla med.

memetix verkar för många early adopters vara synonymt med TikTok. Jag är osäker på om man får kalla en 26-åring för en veteran, men nu gör jag det! Kontot har 1,6 miljoner följare och har under sin tid på plattformen lyckats få ihop totalt närmare 60 miljoner gilla-markeringar på sina klipp. Memetix är också unik på den här listan på så sätt att han även har ett svenskt TikTok-konto (memetix_swe) som i år hamnade på plats 33 på Maktbarometerns TikTok-lista.

score90 delar fotbollsinnehåll. Klippen kommer huvudsakligen från matcher runt om i världen och inläggstexterna skrivs uteslutande på engelska. I mina eftersökningar fick jag reda på att kontot drivs som ett bolag, Score 90 AB. Bakom kontot (och bolaget) står 22-åriga Filip Henning. Räkenskapsåret 2021 låg omsättningen på 3,2 miljoner kronor med ett resultat på 1,7 miljoner kronor. Intäkterna bör rimligtvis komma från betalda samarbeten på kanalen, men vid en snabb överblick hittar jag inte ett enda sponsrat inlägg. I början av 2022 var Henning inblandad i uppstarten av ett nytt bolag med namnet Gen Z Sports AB. Jag har inte lyckats hitta några ledtrådar vad som ska hända där, men det blir spännande att följa utvecklingen!

ultimately_7 är ett konto som innehållsmässigt liknar tidigare nämnda fotbollskonto väldigt mycket, men till synes med mindre efterbearbetning.

landfallgames är en svensk spelstudio vars innehåll når långt utanför Bromma där huvudkontoret ligger. Studion ligger bakom spel såsom TABS, TABG, Stick Fight, Clustertruck, Knightfall, ROUNDS and HASTE. Tittarna får genom Head of Community, Hanna Fogelberg, följa med bakom kulisserna, ställa frågor och smygtitta på kommande släpp. Ett mycket bra exempel på relationsbyggande och en sällan skådad öppenhet som fler varumärken borde inspireras av i sitt innehållsskapande. Hit har 1,2 miljoner följare hittat. Det är inte ovanligt att klippen med jämna mellanrum får minst över en halv miljon visningar.

kardahiansclips har drygt 870 000 följare och postar nästan uteslutande videosnuttar som rör Kardashians-familjen i olika sammanhang. Det är innehåll från tv-serier, intervjuer eller sociala medier – som når hundratusentals, ibland miljontals, tittare per klipp.

dogmusicvids är lite utav en modern version av ”America’s Funniest Home Videos” men med fokus på djur. Så här skrev kontoskaparen till oss: ”Allt började med att jag såg ett inlägg av @catmusicvideo på TikTok och tänkte att det här kan ju vem som helst göra på 10 minuter, så jag skapade @dogmusicvids, laddade upp en video och gick sedan och la mig. Jag minns på morgonen att jag vaknade och videon hade över 100k visningar, och två dagar efter la jag upp en video som fick 14m visningar.” Fascinerande i all sin enkelhet. Ett konkret exempel på att man inte alltid behöver uppfinna hjulet på nytt för att lyckas.

.uhmnoah är på många sätt ett märkligt konto. Här finns hundratals klipp med rubriker som ”Psychology facts”, ”Love facts”, ”Stranger things facts” och ”Teenager facts”. ”Faktan” i klippen är som tagen från valfri citatdatabas. Ett typiskt psykologitips kan till exempel vara ”pay attention what people say when they are angry with you, because that’s when the truth comes out”. Sant, kanske. Det är långt från alla videoklipp som når stora framgångar, men om man tittar lite längre bak i tiden har vissa klipp nått tiotals miljoner visningar. Men som vi vet funkar luddiga, klyschiga citat även på andra sociala medier.

pastabianxo har cirka 1 miljon följare. Innehållet varierar men är för tydlighetens skull inte ett matlagningskonto med fokus på pasta. I fokus står 20-åriga Tilde Kindahl från Helsingborg – som visar glimtar ur sin vardag, visar pinsamma skolfoton från mellanstadiet eller mimar till låtar. Enligt egen utsago har hon omkring 9 % svenska följare. Likt tidigare nämnda Memetix har hon ett stort svenskt konto (pastasverige), som dock inte nådde upp till Maktbarometerns topplista i år.

smirnoffochfanta är något utav en bubblare! I juni 2022 laddade de upp totalt tre inlägg. Två av dem har tillsammans fått drygt 37 miljoner visningar. Vad kan möjligen ge en sådan anstormning av tittare? Inte kan del väl vara ett gäng tonåriga killar som slänger stora stenar i vatten? Jodå. Det plumsar högt! Det skrattas! Algoritmen levererar igen! Kontot har fått närmare 200 000 följare, som antagligen väntar på nästa del. Sommaren 2023, kanske?

Det är i vanlig ordning högt och lågt på TikTok! Om allt det här känns överväldigande och man vill börja med att förstå sig på TikTok-scenen på hemmaplan rekommenderar jag att ta en titt på Topp 30-listan i Maktbarometern.

Hör av dig om du har några frågor eller funderingar – eller egna analyser på någon av listorna! Jag vill mer än gärna höra.

Johannes Gustavsson
johannes@infly.me

Dela blogginlägget:

Mer från Influencer marketing-bloggen

Till bloggen >

5 trendspaningar inom influencer marketing 2023

Existensberättigande, ansvariga utgivare och varumärkeskännedomens comeback. Här är årets 5 trendspaningar inom influencer marketing! Jag har försökt hålla mig borta från spaningar om microinfluencers, liveshopping eller rörligt innehåll (snark) och...

31 januari 2023

Jag är kluven om Margaux

Lagom till mellandagarnas familjemys kom en dokumentär om Margaux Dietz. Efter att ha sett den en, två, tre gånger är jag kluven. Vad är det jag ser? Är det public...

29 december 2022

Artilleripjäser och influencers – Matgeek skickar julkort till ryssarna

Foto: Skärmbild/Instagram Jag pratar ofta om hur jag tycker att influencers kan och bör göra skillnad på andra sätt än att bara kränga kläder och smink. Nu har Johan Hedberg, YouTube-foodien som...

21 november 2022