Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Influencer marketing-bloggen

Johannes Gustavsson är grundare och vd för agenturen Infly, som representerar några av Sveriges största TikTok-profiler. Han utbildar på yrkeshögskola, är ledamot i Medieakademin och har skrivit böckerna "Uppfödd på nätet" och "Influencer marketing i praktiken". För Resumé bloggar han om influencer marketing ur en agenturs perspektiv.


Publicerad 21 november 2022

Artilleripjäser och influencers – Matgeek skickar julkort till ryssarna

Foto: Skärmbild/Instagram

Jag pratar ofta om hur jag tycker att influencers kan och bör göra skillnad på andra sätt än att bara kränga kläder och smink.

Nu har Johan Hedberg, YouTube-foodien som kanske är mer känd under namnet Matgeek, visat att det inte behöver ske genom opinionsbildande kampanjer eller politikers vältajmade medverkan.

Man kan till exempel skicka något explosivt till Ryssland. Han började nämligen veckan med att publicera en video, bland annat på YouTube Shorts och Instagram Reel, där han förklarar att han i år inte tänker skicka vykort till sina kunder utan har lagt pengarna på något mycket viktigare.

Klipp till vad som för oss som inte har gjort lumpen bara ser ut som ett grått spetsigt metallobjekt på snötäckt mark. Artillerigranaten är prydd med texten ”God Jul önskar Matgeek” och ”Slava Ukraini!”. Granaten tas upp av uniformerad militär och laddas i en artilleripjäs som avfyras med ett ryck.

Kommentarsfältet är en Bridge-blandning av reaktioner. Någon tycker att krig är skit oavsett sida. Någon undrar om julen inte är barnens högtid. Någon varnar för cancelkulturen. Men hejaropen är övervägande. ”Smällkarameller”, skriver någon humoristiskt. Åtminstone hittills. I skrivande stund har det bara gått knappt en timme sedan publicering.

Att stötta Ukraina är knappast något som är kontroversiellt eller ovanligt i Sverige. Men det ska sägas att få andra svenska influencers så handfast gett mittenfingret till ryssarna på motsvarande sätt.

Johannes Gustavsson
johannes@infly.me

Dela blogginlägget:

Mer från Influencer marketing-bloggen

Till bloggen >

16 svenska TikTok-konton med internationell miljonpublik

I början av oktober släppte vi för första gången en TikTok-lista i Maktbarometern. Det är ett försök att hitta de konton som har störst räckvidd och engagemang i Sverige. Vi har...

21 oktober 2022

Här är Topp 30 på TikTok i Maktbarometern 2022

Nu är den här – Maktbarometern 2022! Medieakademin, som står bakom kartläggningen, började 2017 rita upp en karta över vilka som är mäktigast bland svenskar på våra mest populära sociala medier:...

14 oktober 2022

Influencers roll i valrörelsen 2022

Klockan har slagit val! Det är en minst sagt spännande valrörelse som sveper genom Sverige. Vänsterpartiet utesluter golfspelare och vinälskare, Moderaterna har blivit röda och Kristdemokraterna viftar med falukorv! Och...

8 september 2022