Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Influencer marketing-bloggen

Johannes Gustavsson är grundare och vd för agenturen Infly, som representerar några av Sveriges största TikTok-profiler. Han utbildar på yrkeshögskola, är ledamot i Medieakademin och har skrivit böckerna "Uppfödd på nätet" och "Influencer marketing i praktiken". För Resumé bloggar han om influencer marketing ur en agenturs perspektiv.


Publicerad 4 augusti 2022

Därför har du fel om influencers

Om jag hade fått en krona varje gång en marknadschef sagt ”Nä, influencers är inte något för oss”, så hade jag haft… 

Okej. Jag ska inte använda den gamla klyschan. Men det är ett lika delar underhållande som frustrerande fenomen det där; marknadschefen som innan man ens hunnit presenterat sig på ett mingel har konstaterat att det inte är något för denne.

– Jag jobbar med influencer mar-
– Jaja, det där är ju en värld bortom vår, höhö

Inget ont om det, alltså. Jag tror att influencers känns långt borta för många företag och organisationer idag. Jag tror också att det som ligger till grund för denna inställning till att använda influencers som en del av sin marknadsföringsmix är en felaktig uppfattning om vad en influencer egentligen är. För att illustrera detta bestämde jag mig för att göra ett experiment. En bildgoogling på sökfrasen ”influencer” gav mig mestadels bilder på unga tjejer med en mobil i handen, företrädesvis med mycket smink, trendiga kläder och ett tOkIgT aNsIkTsUtTrYcK 🤪.

Är det här människors bild av vad en influencer är? Unga tjejer som tar selfies? Det i sig är ju förminskande, men i så fall är det inte heller konstigt att majoriteten av företagen och organisationerna i sin planering inte kan förstå varför de skulle vilja ägna sig åt influencer marketing. De kan helt enkelt inte förstå vad en influencer skulle kunna göra för något. Det handlar dock inte om ålder, kön eller utseende. Det handlar istället om att majoriteten av alla influencers inte alls stämmer överens med allmänhetens bild av dem.

Exakt vad en influencer är eller gör emellertid inte helt enkelt att definiera. Jag brukar definiera en influencer som en person som skapar innehåll och har ett betydande antal följare på sociala medier. Det spelar ingen roll om personen sminkar sig, spelar Fortnite, pratar franska eller målar drakar. Om personen skapar text, bild, video eller något annat, som andra personer tar del av, är hen en influencer.

Och de kommer i många olika former. Analysföretaget YouGov har gjort en global undersökning kring vilka typer av influerare som följs:

  • Mat 16 %
  • Hälsa 12 %
  • Celebriteter 12 %
  • Resa 11 %
  • Mode 11 %
  • Musik 11 %
  • Skönhet 11 %
  • Livsstil 11 %
  • Träning 11 %
  • Sport 10 %
  • Gaming 9 %
  • Sociala aktivister 9 %
  • Reality-TV-kändisar 6 %
  • Annat 4 %

Det är en relativt liten undersökning, men i sammanhanget ändå intressant eftersom det visar en stor spridning bland kategorierna! Det finns också flera svenska exempel på – med utgångspunkt i vad som skrivits ovan mer egenartade – influencers: Amilia Stapelfeldt är en så kallad ”polfluencer” som bland annat prata om oberoende liberalism för sina närmare 25 000 Instagram-följare. Eleonora Svanberg är matematikstudent som når ut till över 100 000 TikTok-fans som följer henne för tips om bland annat studieteknik. Eller vad sägs om läkaren Waleed Surhan som är specialist inom hjärt- och kärlsjukdomar och pratar om medicin på arabiska, som är en något utav en doldis trots 2,5 miljoner (!) följare. Alla är svenska exempel som är så långt bort från smink och selfies som det går, eller hur?

Och även om majoriteten av alla företag fortfarande ställer sig frågande (eller åtminstone lite undrande) till influencer marketing finns ändå några som förstått hur man kan använda sig utav det trots att man inte är ett företag som säljer kläder eller smink. Systembolaget, Teknikföretagen och FN:s World Food Programme är några av dem. Det är väl inte några typiska organisationer som du skulle koppla till influencer marketing, visst?

Så – hej du som jobbar på en marknads- eller kommunikationsavdelning och ser det här! Varför inte börja fundera kring hur ni kan använda influencers, även om det känns långt bort från er marknadsföringsstrategi? Kanske är det betydligt närmare än vad ni tror, trots allt.

Johannes Gustavsson
johannes@infly.me

Dela blogginlägget:

Mer från Influencer marketing-bloggen

Till bloggen >

Kinas 31 regler för influencers

Kinas regering har släppt en lång lista med nya riktlinjer som influencers och livestreamers måste förhålla sig till i sina karriärer framöver. Det rapporterar bland andra South China Morning Post och...

10 augusti 2022

Det blev en influencer marketing-blogg till slut!

Det kan vara så att man drabbas av en mild prestationsångest när man har fått förtroendet att börja blogga för landets största branschtidning som man själv har läst under hela...

28 juni 2022