Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Influencer marketing-bloggen

Johannes Gustavsson är grundare och vd för agenturen Infly, som representerar några av Sveriges största TikTok-profiler. Han utbildar på yrkeshögskola, är ledamot i Medieakademin och har skrivit böckerna "Uppfödd på nätet" och "Influencer marketing i praktiken". För Resumé bloggar han om influencer marketing ur en agenturs perspektiv.


Publicerad 28 juni 2022

Det blev en influencer marketing-blogg till slut!

Det kan vara så att man drabbas av en mild prestationsångest när man har fått förtroendet att börja blogga för landets största branschtidning som man själv har läst under hela sitt yrkesliv.

Det kan också vara så att man har dragit sig för att skriva det första inlägget sedan inlogget till bloggportalen skapades flera månader tillbaka och duckat chefredaktör Winbergs undrande mejl sedan dess.

Det kan till och med vara så att bloggens första inlägg kommer till efter tanken ”Nä nu!” under ett koffeinrus influerat av tre (!) espresso macchiato på ett café i ett för en gångs skull soligt Göteborg.

Mitt namn är Johannes Gustavsson och jag jobbar med influencer marketing. Jag är grundare och vd av agenturen och byrån Infly och utbildar även framtidens annonsörer genom yrkeshögskola och näringsliv. På samma tema har jag skrivit kurslitteraturen Influencer marketing i praktiken som släpps i augusti 2022. Lite kuriosa är att jag också är något så ovanligt som någon inom mediebranschen som inte bor i Stockholm. Tänka sig!

Och nu verkar det alltså som att Resumé tycker att jag har något vettigt att säga om branschen. Det tror jag också! Men vad är då branschen?

”Branschen” är uppbyggd kring en marknadsföringsmetod där annonsörer når ut genom personer med ett betydande inflytande på sociala medier, ofta kallade influencers eller influerare. På så sätt kan man påverka följarna – dagens konsumenter – att köpa en produkt, använda en tjänst eller sprida ett budskap.

Och det går bra. Riktigt bra. 2021 omsatte branschen 1,2 miljarder kronor. 2022 var prognosen nästan 1,5 miljarder kronor. Branschen är med andra ord under utveckling och tillväxt. Det skapar också utrymme för oss branschaktörer att göra skillnad genom att utforma bra och schyssta samarbeten för såväl influencers som konsumenter.

Till saken hör att många nog har en stereotypisk bild av hur en influencer ser ut och vilken typ av innehåll som skapas. Ett av mina huvuduppdrag med den här bloggen blir att slå hål på den föreställningen, eftersom influencers och influencer marketing för den delen är så mycket mer än kvällstidningarnas skandalrubriker. Vi ser till exempel hur influencers börjar spela en allt större roll i politiken, opinionsbildningen och samhället – något som för bara några år sedan var helt otänkbart. På gott och ont. Men låt oss återkomma till det.

Oavsett om du är en nyfiken student, erfaren annonsör eller insatt influencer hoppas jag att genom den här bloggen kunna bidra med idéer, inspiration och kanske en ökad förståelse för branschen. Här kommer jag dela med mig av mina kommentarer, analyser, insikter och tips. Om du har några frågor, idéer kring vad jag borde skriva om eller bara vill säga hej får du gärna kontakta mig på johannes@infly.meMot nästa espresso macchiato!

Dela blogginlägget:

Mer från Influencer marketing-bloggen

Till bloggen >

Kinas 31 regler för influencers

Kinas regering har släppt en lång lista med nya riktlinjer som influencers och livestreamers måste förhålla sig till i sina karriärer framöver. Det rapporterar bland andra South China Morning Post och...

10 augusti 2022

Därför har du fel om influencers

Om jag hade fått en krona varje gång en marknadschef sagt ”Nä, influencers är inte något för oss”, så hade jag haft…  Okej. Jag ska inte använda den gamla klyschan. Men...

4 augusti 2022