söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Influencer marketing-bloggen

Johannes Gustavsson är grundare och vd för agenturen Infly, som representerar några av Sveriges största TikTok-profiler. Han utbildar på yrkeshögskola, är ledamot i Medieakademin och har skrivit böckerna "Uppfödd på nätet" och "Influencer marketing i praktiken". För Resumé bloggar han om influencer marketing ur en agenturs perspektiv.


Publicerad 14 oktober 2022

Här är Topp 30 på TikTok i Maktbarometern 2022

Nu är den här – Maktbarometern 2022! Medieakademin, som står bakom kartläggningen, började 2017 rita upp en karta över vilka som är mäktigast bland svenskar på våra mest populära sociala medier: Facebook, Twitter, Instagram och YouTube.

Nytt för i år är att vi har tagit fram en Topp 30-lista för svenska TikTok! Det har varit mycket önskat från våra intressenter och också en av anledningarna till att jag blev invald i styrelsen tidigare i år, som någon form av TikTok-kännare. Det är inte en perfekt lista, men det är början på en skiss över en del av det svenska medielandskapet som känns främmande för väldigt många.

Vårt arbete är viktigt dels för att göra plattformen lite mer lättförståelig för de som inte besöker den varje dag, dels för att se till att de nya makthavarna också synas och granskas av exempelvis journalister. Vi såg exempelvis hur Maktbarometern spelade en roll i SvD:s granskning av Pontus Rasmusson.

Tisdagen den 4 oktober presenterade vi så årets kartläggning. Vi kan konstatera att intresset från media aldrig har varit större! TikTok-listan kan vara en möjlig förklaring till det. Presentationen direktsändes på SVT Forum (vuxenpoäng!). Vi lyckades få både Nyhetsmorgon-tiden, Aftonbladet-ettan och Aktuellt-inslaget.

Aldrig tidigare har intresset för Maktbarometern varit så stort. TikTok-listan nådde exempelvis Aftonbladets förstasida, ”ettan”. Stort, för en ideell förening! Foto: Skärmavbild.

Våra analyser har också legat till grund för opinionstexter och analyser. Medieakademin har sedan grundandet för 25 år sedan – ja, akademin är jämngammal med undertecknad – arbetat för att ”fördjupa mediedebatten”. Det har vi verkligen lyckats med i år!

Här är några av de konton som vi bedömer har störst makt på svenska TikTok-scenen:

  • 1. Emil Henrohn
  • 2. Kevin Bang
  • 3. Vad är problemet?
  • 4. Sam Pettersson
  • 5. John Hedin (Gingerjompa)
  • 6. Tiktokchrille
  • 7. Martin Skålander
  • 8. Helan Shabani
  • 9. Filip Dikmen
  • 10. Winsent Wikman
  • 11. IJustWantToBeCool
  • 12. Astrid Nordin
  • 13. Filip Pelas
  • 14. Hollywoodfruarna
  • 15. Sam Darvish
  • 16. Josefine Bäck
  • 17. Janne Mattsson
  • 18. Nikodemus Drömer
  • 19. Aftonbladet
  • 20. Expressen
  • 21. Moa Lindgren
  • 22. Jasminkott
  • 23. Foxy Mama
  • 24. Mammasanningar
  • 25. Alla Hatar Bell
  • 26. Merch Sweden
  • 27. Daniel Sonidsson
  • 28. Annie Samuelsson
  • 29. Wulfs Liv
  • 30. Moaliin

Det här är Topp 30-listan – som grundar sig i totalt 9 datapunkter. Vilka dessa är, och hur vi har tänkt i vårt avvägande, går att nära ner sig i i vår metodbeskrivning. Vi har också tagit fram en Topp 100-lista. Vi har dock valt att inte tillgängliggöra den för alla eftersom det är första året och vi inte är helt säkra på resultatet. Våra medlemmar får den däremot som en bonus, eftersom de har varit med och finansierat projektet. Nästa år hoppas vi kunna presentera minst hundra mäktigaste kontona på sociala medier – och då med ännu skarpare analyser.

Topp 30-listan finns att läsa på Medieakademins hemsida. Listan toppas av Emil Henrohn – också känd som ”Jag är mamma”-skaparen. ”40 plus, känner mig tuff”, du vet? Foto: Skärmavbild.

Vad kan vi dra för slutsatser av den här listan då? Mja, det är fortfarande ett ganska litet urval så några direkta slutsatser är svåra att prata om, men vi kan ändå ana vissa fenomen. Många tänker nog exempelvis att detta är en plattform med dansande 12-åringar. Vi ser förvisso att underhållning och humor finns med på topplistan, men också intervjuer på stan och matlagning och bakning – som är två stora trender. Vi ser också att etablerade medier som Aftonbladet och Expressen finns på listan, men också mindre företag såsom Merch Sweden som verkligen har hittat receptet för att nå ut. Om vi tittar på Topp 100-listan hittar vi också poliser, läkare och lärare (vilket ju för övrigt har varit föremål för debatt under de senaste veckorna). Långt från dansande 12-åringar, alltså.

Den som har sett andra topplistor över största TikTok-svenskarna noterar antagligen att exempelvis Iza and Elle, Theoz, Nattid och Elvir saknas. Det är inte en miss från vår sida. Det stämmer att de är några av de svenskar med störst antal följare på sociala medier, men som når ut till relativt få svenskar. Flertalet av dem är dessutom ganska inaktiva nuförtiden. Vi mäter nämligen svenskars inflytande på andra svenskar.

Det ska också nämnas att makt kan vara många olika saker. Man kan vara statsminister, chef eller polis. De har alla någon form av makt, men då ofta formell eller betvingande makt. Vi pratar istället om det som brukar kallas för referentiell makt. Det innebär att en person (A) har vissa personliga egenskaper som en annan person (B) beundrar och därför vill identifiera sig med. Vi ser det som att den person som kan nå ut till, och engagera många, också har makt att påverka andra människor i någon riktning.

Om man är nyfiken på att läsa mer om mina egna tankar kring topplistan finns här ett gäng intervjuer:

Releasedagen avslutades i vanlig ordning med en middag i Göteborg – för styrelsen, medlemmar och inbjudet branschfolk. Det här är min tredje middag och ett alltid lika trevligt tillfälle att få diskutera medielandskapet, med allt från ideella krafter och marknadsassistenter till policychefer och vd:ar. Bilden visar ett samtal med en för oss lokal TikTok-förmåga: @foodandcoffeegbg. Behöver jag ens säga att intresset för TikTok var oerhört stort? Foto: Anna Kuylenstierna.

Maktbarometern finns i en gratisversion här. Det går också att se vår presentation i efterhand här. Metodbeskrivningen finns att läsa här. På vårt eget TikTok-konto har jag och min kollega Emanuel Karlsten (ordförande) besvarat kommentarer och försökt sammanfatta metoden på ett enklare sätt.

Kontakta gärna någon av oss i styrelsen (varför inte mig!) om du är intresserad av att veta mer, eller har idéer på hur vi kan utveckla skissen och skapa en ännu bättre karta inför nästa år – för snart börjar arbetet med datainsamling för Maktbarometern 2023! Vi är idel öra.

Johannes Gustavsson
johannes@infly.me

Dela blogginlägget:

Mer från Influencer marketing-bloggen

Till bloggen >

5 trendspaningar inom influencer marketing 2023

Existensberättigande, ansvariga utgivare och varumärkeskännedomens comeback. Här är årets 5 trendspaningar inom influencer marketing! Jag har försökt hålla mig borta från spaningar om microinfluencers, liveshopping eller rörligt innehåll (snark) och...

31 januari 2023

Jag är kluven om Margaux

Lagom till mellandagarnas familjemys kom en dokumentär om Margaux Dietz. Efter att ha sett den en, två, tre gånger är jag kluven. Vad är det jag ser? Är det public...

29 december 2022

Artilleripjäser och influencers – Matgeek skickar julkort till ryssarna

Foto: Skärmbild/Instagram Jag pratar ofta om hur jag tycker att influencers kan och bör göra skillnad på andra sätt än att bara kränga kläder och smink. Nu har Johan Hedberg, YouTube-foodien som...

21 november 2022