”Vi på marknadsavdelningarna behöver fortsätta vara nyfikna på varandra”

Hola, bloggen! Känner mig som en klassisk superstar blogqueen anno 2008 när jag skriver att det händer så o-tro-ligt mycket spännande bakom kulisserna för den här bloggen, men att jag självklart inte kan berätta någonting än. Kul.Efter påsk ska jag träffa En Riktig Inhousebyrå™ för att snacka organisation, framtid och hur man får en kreativ själ att inte skrumpna på ”ett vanligt jobb”. Spännande!

Ibland träffar man på personer i yrkeslivet som man instinktivt känner att man inte vill sluta prata med. Så kände jag när jag fick möjligheten att snacka med Sophie Hedestad på omvärldsbevakningsföretaget Meltwater om marknadsföring. Sophie leder sedan bara några veckor tillbaka bolagets nordiska marknadsteam, vilket i sig är grymt spännande. Håll till godo: Ett kondenserat samtal i textformat! Hurra!

SA: Hej Sophie, berätta allt om ditt jobb!
SH: Hej Siri! Jag är Head of Marketing för Meltwater i Norden, vilket betyder att jag håller ihop marknadsavdelningarna i de respektive länderna samtidigt som jag också ansvarar för marknadsföringen i Sverige. Jag står för allt vad kreativitet, strategi och utförande heter här. Det betyder att jag producerar innehåll till våra onlinekanaler samtidigt som jag jobbar med Marketing Automation, PR, konceptutveckling, producerar event och webinars – på samma gång. Det är en operativ roll, även om det kräver mycket planering, strategi och eftertanke också.

SophieHedestad_170410SA: Du har varit på Meltwater i hela sex år – hur hamnade du där?
SH: Jag älskade att plugga på universitetet men kände att jag fick en ganska orealistisk bild av hur arbetsmarknaden ser ut där. Av någon anledning var det ingen som droppade ett marknadsdirektörsjobb i knät på mig precis efter examen…

Sedan fick jag möjligheten att gå på en gruppintervju för ett jobb som säljkonsult för Meltwater. Redan vid första tillfället blev jag helt frälst! Jag började jobba med försäljning och sedan dess har jag jobbat mig framåt i bolaget. Alla marknadsaktiviteter jag jobbar med ska driva inbound leads till säljavdelningen, både på lång och kort sikt, så även om jag jobbar med marknadsföring nu ser jag nyttan i att ha vårt interna säljperspektiv med mig i ryggen.

SA: Vilken är den största utmaningen för dig under 2017?
SH: Att hitta tid till allt jag vill göra! Jag har så många idéer, men för att kunna producera content av hög kvalitet behöver man ju tyvärr prioritera bland alla idéer.

SA: Vilken marknadsföringstrend från 2016 hoppas du att vi kan få lägga bakom oss för alltid?
SH: Ful och oanvändarvänlig design. Design handlar ju oftast om tycke och smak, men 2017 är det inte okej att inte ha en mobilanpassad webbplats eller ha slängt ett öga på UX.

Samtidigt tycker jag att printannonser och fysiska utskick på systematisk basis känns passé. Marknadsföringen har blivit mer rationell och datadriven. Man kan förstå precis vilka av ens marknadsinsatser som är mest effektiva, vilket är svårare att mäta med fysiska material.

SA: Och vad tänker du att vi borde göra mer av?
SH: Video, GIF:ar och all annan visuell kommunikation i alla dess former är ju fortsatt superstarkt. Här finns det fortfarande mycket att både utforska och lära sig för företagen.

Sedan tycker jag att vi som sitter ute på marknadsavdelningarna behöver fortsätta vara nyfikna på varandra. Är man ett litet företag utan stora byrå- eller produktionsbudgetar, steal with pride! Häng på de som har musklerna att följa trender och anpassa deras succéer till er verksamhet.

SA: Hur ser framtidens inhouseperson ut?
SH: Framtidens inhouseperson är en ”tech savvy” person som är nyfiken på hur saker fungerar och hänger ihop. Jag tror att man är en generisk do:er också, att man har grundläggande kompetens inom väldigt många områden: Allt från grundläggande utveckling av webbplatser till bild- och videoproduktion.

Det kan kännas skrämmande att behöva kunna så många saker, men tekniken som känns svår och obegriplig idag kommer att bli enklare att använda. När jag var tonåring byggde vi våra ”Krypin” på Lunarstorm genom enkel HTML-kod och att lära sig att koda idag känns förvisso supertrendigt, men jag tror att även den typen av program kommer bli mer lättanvända genom exempelvis drag and drop-funktioner.

SA: Som kreativ person kanske det är lätt att bli uttråkad när saker blir för tekniska, hur gör du för att hålla inspirationen vid liv?
SH: En konkret sak jag gör är att försöka gå på så många seminarier som möjligt. Även om alla seminarier inte alltid är konkreta så tycker jag alltid att man kan ta med sig något tillbaka i form av tankar och inspiration. Se också till att mingla så mycket som möjligt! Ta tag i någon som står vi kaffemaskinen och börja prata, till sist kommer man komma till en punkt där man diskuterar utmaningar inom sin bransch och byta erfarenheter.

Jag ingår i ett internationellt marknadsföringsteam och vi brukar dela kampanjer, länkar, information, exempel på snygg design och annat kul via Skype och mail. Det håller definitivt min inspiration vid liv!

SA: Bra tips! Nu måste vi prata lite om Meltwater: På sex år måste det ju hänt extremt mycket för er som företag genom nya kanaler, nya sätt att mäta, automation och att era kunder kräver mer koll än någonsin – hur möter ni marknadens behov?
SH: Just nu ser vi att fler och fler efterfrågar förståelsen av mätandet och att man lagt ”mätandet för mätandets skull” bakom sig. Man går liksom från ”wow, nu mäter vi” till ”nu kan vi börja se saker och få koll” – där möter vi kunden genom att kunna erbjuda förståelsen också.

Eftersom att andra techbolag är inne och nosar på omvärldsbevakning måste vi verkligen vara på tårna, men vi har lyckats kombinera struktur med startupmentalitet. Alla som jobbar hos oss vet precis vad som förväntas av dem men har samtidigt utrymme att utveckla och förnya. Samtidigt blir våra kunder allt mer otåliga, verktygen måste utvecklas snabbt och där försöker vi pricka rätt genom täta dialoger med de som använder våra tjänster i vardagen.

SA: Meltwater förutsåg ju Trumps valvinst – berätta mer om det!
SH: Under förra våren mätte vi utfallet av Brexit och när vi insåg att nästa stora tvåpartskonflikt efter det skulle bli det amerikanska valet. Det blev självklart för oss att försöka ta tempen på valresultatet. Att ha två parter som står mot varandra blir väldigt tacksamt i ett analysläge, särskilt som det här valet förmodligen är det mest omskrivna valet någonsin. Vi räknade till upp emot 68 miljoner offentliga inlägg, bara i sociala medier.

Nästa steg var att analysera hashtags och det gav oss en tydlig bild av vilka som stöttade och var emot respektive kandidat. På så sätt kunde vi se att Trump genererade mycket mer engagemang i sociala medier. Dagen före valet skickade vi ut ett pressmeddelande där vi skrev att våra mätningar pekade mot Trump-vinst. Nästan alla opinionsinstitut pekade på vinst för Hillary Clinton och inte ens jag själv trodde att han skulle vinna, men vi litade på vår mätning och fick rätt. Och det, i sin tur, fick väldigt stor uppmärksamhet!

(Bland annat här i Resumé. DN skrev också om det här och här hittar man Sophie ett inslag från TV4.)

SA: Har du några tips till den marknadsavdelning som funderar på att hålla sin kommunikation inhouse men inte riktigt vågar ta steget?
SH: Att ha kommunikation i både planering och utförande inhouse kommer att betala sig i längden. Mycket för att mätningen kommer närmare affären, men också för de stora fördelarna som att inbound marketing blir mer lättjobbat.

SA: Och om du fick skicka ett generellt tips till alla marknadsavdelningar där ute?
SH: Våga! Varje dag ser jag så mycket ”mellanmjölks-kommunikation”. Man måste våga ta ut svängarna lite!

Kort om Sophie:
Namn: Sophie Hedestad
Jobbar som: Head of Marketing i Norden på Meltwater
Ålder: 30 (”En typiskt vuxen ålder där man mest går på bröllop och möhippor.”)
Karriär: Kommer ursprungligen från Göteborg –  flyttade till Lund för att läsa ekonomi med en master i International Marketing & Brand Management. (”Jag visste nog inte exakt vad jag ville jobba med, förutom att jag verkligen ville jobba med marknadsföring och sitta på kontor.”)
Intressen: Är ganska sportig, tränar mycket och höll på med truppgymnastik tills jag var 24 år. Gillar att måla medan jag lyssnar på musik. Och att jobba, såklart.
Otippat intresse: Historia! (”Jag läser en hel del historieböcker, kan otroligt mycket om svenska regentlängder och gillar att förstå mig på hur och varför saker blivit som de blivit.”)

”MS Excel, jag svär vid dig och allt du är”

Hola bloggen!
Tog mig tillfälle att fråga på Facebook om bra bloggtopics och bland alla svar kom Fredrik med den briljanta idén att lista mina bästa arbetsverktyg. Smart! Lovade samtidigt er att inte skriva fler listor, men vem är väl jag om inte en hycklare? Här kommer alltså en lista över mina bästa arbetsverktyg. Häpp!

1. MS Excel
Excel, jag svär vid dig och allt du är. Det bästa med Excel är möjligheten att visualisera flöden och tid på ett strukturerat vis. Det sämsta är att det tar lite tid att lära sig. Men: Om jag vore någon som inte kunde Excel och skulle investera i min egen fortbildning – då skulle jag lägga en slant på en Excel-kurs. Det kommer vara värt det! (En gång fick jag äran att hålla i en workshop om kreativt användande av Excel. Aldrig varit så lycklig.)

Om ni klickar här hittar ni min absolut mest användbara Excel-mall – den här typen av GANTT-schema är en trotjänare/lifesaver/allt och går att utveckla i all oändlighet. Gör vad ni vill med den! Hojta till för instruktioner om den känns obegriplig. (Roligt: Byt färg på de liggande tidsmarkörerna genom att ta fram ”K”, skriva in antingen Röd, Blå, Grön, Svart eller Gul.)

2. Adobe Comp
Jag sätter ihop SÅ många flöden och mallar i Adobe Comp. Genom telefonen. Med fingertopparna. Så otroligt enkelt! Är en sådan som ritförklarar saker bättre än pratförklar eftersom att jag aldrig slutar prata och svävar iväg i mina egna resonemang. Där är Adobe Comp lösningen! Här kan ni klicka om ni vill ha en bättre förklaring av vad programmet kan göra än jag kan ge.

3. Spotify
Borde väl kanske inte räknas som ett arbetsverktyg per se, men ändå: Många är vi som koncentrerar oss bäst med lite brus i öronen. Sök upp Background Noise Lab, i med hörlurarna och *PANG* fyrtio års medieplaner är utmatade PÅ EN KVART. Typ. Perfekt!

4. Anteckningar
Det finns så många anteckningsappar ute på marknaden men jag vill slå ett slag för den anteckningsapp som kommer med iPhonen. (Håhåjaja, här sitter jag och förutsätter att alla har en iPhone.) Skriver ner precis allt här. Mailutkast, to-do-lists, länkar, inköpslistor, kul saker andra säger, böcker jag måste läsa och allt jag inte får missa.

Ibland vaknar jag mitt i natten och skriver ner mina FANTASTISKA romanidéer också.

Skelögd_Söder

Kanske inte lika fantastiska dagen efter…

5. Google 
Den här går without saying tänker jag. Google is your friend, alltid.

6. Giphy
Både för att hitta och skapa egna GIF:ar: Det här är livets enklaste grej. Man matar in sitt lilla klipp eller en YouTube-länk och saken sköter praktiskt taget sig själv. Behöver man hitta en GIF söker man busenkelt på en känsla, en karaktär eller en fras och *vips* allt är serverat. Succé.

Tips: Spongebob Squarepants har seriefigursvärldens förmodligen bredaste känsloregister och/eller mest GIF-skapar-benägna fans. Nyttja det! GIF:ar är allt.

 

Så! Det var det. Tror jag. Får fylla på listan efterhand!

Hejs!

/Siri

Spongebob_GIF

6 Saker Du Kan Göra För Att Attrahera De Bästa Kreativa Talangerna Till Din Marknadsavdelning

Hej, bloggenlovers!

En av de absolut största frågorna när det kommer till inhouse VS inte inhouse handlar om hur man sköter kompetensanskaffningen. Hur gör man egentligen för att rekrytera smarta och kreativa personer? (Kreativa talanger, brukar de kallas.) Och hur får man sådana att trivas? För varför skulle man, om man är nyexad, välja ”en vanlig marknadsavdelning” före en spexig byrå där fredags-GT:n serveras redan klockan två? Jag har sonderat internet (Läs: Googlat ”hur rekryterar man kreativa talanger”) efter svar, vilket resulterat i en lista. Här kommer, med versaler i början av varje nytt ord och allt:

6 Saker Du Kan Göra För Att Attrahera De Bästa Kreativa Talangerna Till Din Marknadsavdelning!

1. Jag har ingen aning

Följande punkter på listan är rena spekulationer – ta dem med en nypa salt. För allas skull.

2. Var en rimlig arbetsgivare
I en bransch som präglas av ren orimlighet när det kommer till arbetsvillkor finns det möjlighet för företag att kunna erbjuda motsatsen: Att vara en rimlig arbetsgivare.

Rimlig lön, kompensation för resor + obekväm arbetstid, ett saftigt friskvårdsbidrag, pensionssparande, försäkringar, möjligheten att vara föräldraledig, möjligheten att flexa med sina arbetstider, regelbundna utvecklingssamtal, en stabil utbildningspeng och att kunna erbjuda anställningsformer som gör att man inte behöver skämmas ihjäl när man knackar på hos banken och frågar om ett bostadslån. Jag tror att trygghet kommer vara en av de allra största framgångsfaktorerna för rekrytering framöver*, även om det borde vara en hygienfaktor redan idag. Pingisbord Och Kreativa Kuddrum Och Ett Chipsförråd På Jobbet™  i all ära, men det är ganska onice förmåner om ens övriga villkor är undermåliga.

*Hittade många tankar om gigekonomi och liknande sianden där man förutspår en mer flexibel arbetsmarknad. Jag vet, ärligt talat, inte vad jag tror om det. Trygghet är förbannat underskattat.

3. Erbjud ett högre syfte
Erbjud en mening, ett ”bigger purpose”. Det är ju svårt att ändra hela sin affärsmodell om man nu är Miljöförstörare AB, men är man Någonting Nyttigt Eller Kul För Mänskligheten AB kan man ju åtminstone se till att berätta det. Att dela mål och värderingar med sin arbetsplats verkar hett. (Det här är en av mina personliga motivationspuckar, vetskapen om att jag bidrar till någonting viktigt och större än mig själv.)

4. Jobba på ert interna klimat
Det är en sak att locka till sig folk – en annan att vilja få folk att stanna. Stelbenta organisationer som jobbar i silos, sitter på hundra år av byråkratiska processer från en idé till produktion och fortfarande har stämpelklockor vid dörrarna har en hel del att stå i om de vill möjliggöra det här med ”kreativitet”. Ska man göra nytt och innovera behöver man ha ett klimat som tillåter det, med alla framsteg och misslyckanden det kommer innebära. Bu för organisationer som både efterfrågar och straffar nytänk.

5. Individanpassat ledarskap
Vad tror vi egentligen om att prata om ”kreativa personer” som en homogen grupp? Är man en teamleader/chef/vad-som-helst-i-personalledande-position kan det ju vara en fördel om man identifierar och möter det individerna i ens team drivs och inspireras av. Valsång och svår fransk jazz fungerar som inspirationskälla för vissa medan möjligheten att bli snuskigt rik och löften om inspirationsresor till Côte du Azur fungerar som drivkraft för andra. Någon kanske behöver se alla sina arbetsuppgifter listade i ett automatiserat Excel-ark och någon behöver få frigöra tid för att gå på inspirationsföreläsningar, man vet inte det där förrän man sitter där med personen ifråga.

6. Budget
Allokera budget och se till att idéer faktiskt har möjlighet att arbetas ut också. Det känns viktigt. Och ganska självklart, eller hur?

Så. Det var min sammanfattning av vad internet hade att säga om saken. Och härmed lovar jag att aldrig skriva en lista på det här viset igen. Förlåt, så hemskt mycket.

Bästa,
Siri

Plus just nu: Vädret! Våren! Allt!
Minus just nu: Fortfarande såpass mycket vinter att vårjackan får stanna hemma. Snart så!

Jag har läst en krönika och filosoferat kring den

Hej!

Läste den här krönikan av David Sandström häromdagen och fastnade vid det här stycket:

Och när det blir så kommer ledningar att vända sig till strategiskt kunniga konsulter som hanterar komplex problemlösning. Därför känns det rimligt att det är managementkonsulter och techjättar som snart kommer att disrupta branschen. De konkurrerar nämligen om rådgivningen, snarare än produktionen, och det är när byråerna tappar den delen som det går snabbt utför.

Tänker att den här tesen förutsätter att företagen köper lika mycket konsulttjänster som tidigare. Vi skulle ju lika gärna kunna gå mot en framtid där duktiga kommunikationspersoner och kreatörer tar plats inhouse, anställs direkt i företagen och får axla en roll högre upp i sina organisationer. Det kanske är en framtid där kommunikation upplevs såpass svår och komplex att man väljer att hämta hem ”rådgivningsdelen”, för att man tänker att kommunikationen ligger ännu närmre den faktiska affären än tidigare? (För sedan när har inte kommunikation legat nära affären?) Om så utgår jag från att även inköpsbehoven kommer se annorlunda ut. Och då blir det plötsligt rimligt av byråerna att ändå satsa på sitt hantverks- och produktionserbjudande. Också. (Eller att lära sig att programmera glada robotar som löser allt det där åt en.)

Tänker osökt på slutklämmen i den här intervjun där Carl Waldekrantz pratar om att flytta koncept- och varumärkesutveckling + kreativiteten inhouse. Jag är självklart partisk: Men det låter ju inte helt dumt.

Nåja. Slutfilosoferat. Vad vet jag, egentligen? Framtidsspaningarna är många, svaren är få. Och hade jag suttit på svaren hade jag sålt dem svindyrt till VD:ar och styrgrupper igår. Som en managementkonsult hade gjort.

PLUS JUST NU: Axlade rollen som Head of Fashion på jobbet för ett par veckor sedan. Jag har alltid velat leva ut min inre Tim Gunn så när det uppdagades en efterfrågan på profilkläder kan ni ju gissa vem som SKREK ut sin iver.

MINUS JUST NU: Vilka veckor kommer solen lysa i Sverige i juli och augusti? Jag har semesterplaneringsångest. (Kombinerat med en extrem tacksamhet över att få ha sammanhängande semester under sommaren. Inte alls självklart när man är 24 år och jobbar i vår bransch.)

Efterlysning: Fortbildning inom digitalt – hur gör ni?

Hej på er!

Vill börja med att ödmjukt tacka för all respons som kommit efter inlägget där jag träffade Lina och Roland. Jag har sedan publiceringen fått en del kommentarer via mail och det verkar onekligen som att kompetensfrågan när det kommer till leverantörer är någonting många strugglar med. I inlägget undrar Lina: ”Sedan funderar jag mycket på det här med kompetensglappet som finns i hela vår bransch idag, inom digital marknadsföring. Vad händer när en inhouseavdelning har djupare kunskap i vissa digitala områden än byrån? Ska vi hålla utbildningar för den byrå vi betalar för, eller är det deras ansvar att komma ikapp – och göra det snabbt?

Inom digital marknadsföring ändras ju allt från algoritmer till användarbeteenden och trender så för-e-bannat snabbt. Även om kommunikation, köpbeteenden och varumärkesbyggandet i sig funkar precis likadant som det gjorde för tusen år sedan, behöver ju de som jobbar närmst plattformarna vara såpass tekniskt insatta att man kan genomföra de anpassningar som behövs efter hur kanalerna fungerar från dag till dag. Tänk er, hörrni, hur många storslagna idéer som blivit mediokert utfyllnadssurr i mediebruset för att utförandet inte varit on point. (Och med det: Tänk er hur många budgetkronor som inte fått maximal utväxling av precis samma anledning. Hu.)

Som ni märker sitter jag själv inte på något svar på Linas frågeställning, så jag kastar helt enkelt tillbaka frågan till den stora allmänheten och hoppas på att bli överöst med exempel på drömupplägg: Hur gör ni? Vem ansvarar för fortbildningen i er relation? Och hur pratar man om ämnet med sin leverantör utan både 1) trampa någon på tårna och 2) framstå som lite översittig?

Vore intressant att få höra fler tankar om ämnet! Jag finns på hej@siriandersson.se.

Trevlig helg!
/Siri

P.S. Det är fredag, löning och i Stockholm lyser solen. Unna er något gott i finvädret idag! Det är ni värda. Och livet är kort, så man får passa på medan man kan. Har jag hört.