Dela sidan:

75W, hurra!

I tisdags stod det klart att Carran + Hil vunnit 75W i kategorin ‘Långsiktig varumärkesvård’ vid prisutdelningen av 100-wattaren, så för en gångs skulle tänker jag fullkomligen strunta i min ”policy” om att inte skriva särskilt mycket om mitt jobb i den här bloggen: Hurra, ett pris!

Carrans långsiktiga varumärkesarbete påbörjades för ungefär hundra (läs: fem) år sedan och är en av många anledningar till varför jag över huvud taget tyckte att Telia Carrier verkade vara ett spännande bolag att jobba på. Jag minns när min chef, Rickard Bäcklin, entusiastiskt berättade om förflyttningsresan man gjort – och fortfarande gör – första gången vi sågs. Det var inspirerande då och det är nog ännu mer inspirerande nu. Och så himla många människor har varit med på den här resan! När Rickard började räkna på hur många som varit inblandade, både från allsköns byråer och kollegor från Carran som var anställda långt före mig, blir det nästan ännu häftigare att man lyckats hålla fast vid en och samma varumärkeslinje under så lång tid.

Kolla här, vilket glatt gäng:

Tjo, hurra, hej!

Dela sidan:

Apropå #metoo…

Åh, vad vi är många som inte hittat orden sedan #metoo blossade upp. Jag har tänkt en hel del, i alla fall. Diskuterat med och lyssnat på folk runtom mig.  Personligen har jag aldrig blivit utsatt för övergrepp i arbetslivet, men har både sett och hört vad som pågår omkring mig. Och jag har gjort mitt bästa för att säga ifrån i typiska gränslandssituationer. Det har aldrig varit särskilt populärt.

”Kan du inte dra ur den där präktighetspinnen du har i röven?”, frågade en senior person på en tidigare arbetsplats när jag anmärkte på vidrigheten i att be personer som sökte jobb att fylla i sin BH-storlek och antal tidigare sexpartners under ’Övriga meriter’ i sina CV:n. Hen skämtade, såklart. Men alla skämt är inte roliga. Som följd vägrade samma person prata med mig under en månads tid och stängde ut mig ur alla sina projekt.

Det är ju aldrig särskilt kul att bli tillsagd av någon, framför allt inte en trettio år yngre kvinna. Och i en situation där ett ego blir skadat, ja, då vet vi alla att rationalitet och reson gärna lyser starkt med sin frånvaro.

När jag rådfrågade vänner och kollegor hur jag skulle gå vidare var ”säg ingenting, tänk på din karriär” egentligen det enda rådet jag fick. I all välmening, såklart, eftersom att de flesta jag känner vill mitt bästa. Men att ha ”tänk på din karriär” som ledord svider i mig när jag tänker på tystnadskulturen som gör att händelser som den jag nyss skrev om – och allt värre än det – får fortsätta ske.

När det är kutym att inte göra sig besvärlig eller vara obekväm eftersom att allt som potentiellt skulle kunna skava har större inverkan på den egna karriären än på det faktiska problemet som innebär att folk (läs: unga tjejer) far illa. Tystnadskulturen har den här branschen i ett grepp och det är bara en av alla trådar som vi måste nysta upp för att komma till roten med det här problemet. För ärligt talat, vi har skapat en kultur där det är vardagsmat med sexuella trakasserier och verbala övertramp. Vi borde kanske vilja göra någonting åt det också.

Plus just nu: Jag åker på SXSW nästa år. Det ska bli roligt! Hurra!

Minus just nu: Jag minns inte hur solen ser ut längre. Det gick lite väl snabbt, kan jag tycka.

Dela sidan:

Mina höstfunderingar

Den är här nu. Hösten, alltså. Kul! Hösten innebär en herrans massa saker man behöver fundera över på jobbet så jag tänkte sammanställa vad som rör sig i mitt huvud just nu. Happy reading! (Eller nåt.)

GDPR 
Ni har väl inte missat GDPR? Se till att läsa på om GDPR och ta hjälp av någon kunnig för att avgöra om ni omfattas av direktivet. (Och, på det: Säkerställ för GUDS skull att era samarbetspartners också är pålästa om så är fallet.) Jag gick en kurs i förra veckan som anordnades av MarLaw och Resumé Akademi – det var kanon för att få insikt i vilket arbete man som marknadsavdelning behöver göra. (OBS, viktigt: Inte sponsrad alls.)

DET GÅNGNA ÅRET
Om ett par veckor börjar alla mätföretag ringa och erbjuda årssammanfattningar för kommunikationsåret 2017. Toppenbra! Jag gillar att ha en extern part som tittar på ens performance med helt objektiva ögon. Vi ska kolla hur vårt år sett ut i media, vilket alltid är spännande när man jobbar globalt i en snäv bransch.

AUGMENTED REALITY
Är det ett buzzword som alla andra eller vår nya verklighet? Jag gissar på det senare. IKEA är ett av alla företag som tagit modet till sig att lansera en AR-app, vilket ju är fräckt som sjutton. Verkligen något att inspireras av!

PUMPKIN SPICE
Hur kan vi krydda alla våra kommunikationsinsatser med pumpa för att hålla oss relevanta under hösten? OBS: Väldigt mycket ett skämt.

JULEN
Det är nu, vid den här tiden på året, vi borde kunna förutse om vi har någon liten budgetdel kvar för en julkampanj. Av erfarenhet från byråsidan: Var inte kunden som ringer i slutet av november för att hetsa fram en adventskalender eller ”en liten extragrej” till jul. I år förbereder vi oss. Ok?

BUDGETPLANERING
Hjälp, vad jag både ser och inte ser fram emot att budgetplanera inför 2018. Samtidigt som det är vansinnigt svårt att förutse kostnader för ett helt arbetsår är det fint att ha ett nästan helt blankt papper framför sig. Nästa år ska jag lägga mer tid och pengar på räckvidd och faktisk innehållsproduktion, mindre på teorier och strategi. Och så ska jag försöka besöka lite fler konferenser inom vårt affärsområde på jobbet.

INSPIRATION
När allt liv går i dvala utanför ens fönster är det inte konstigt om inspirationen gör samma sak. I år har jag för andra året i rad satt en plan för hur jag ska hålla hoppet/tempot/inspirationen uppe under årets mörkaste tid. Min plan innefattar allt från regelbundna museibesök till att shippa hem amerikanska doftljus för hela min lön, men så behöver ju inte alla ha det. Lova att ni tänker på saken i alla fall? Vintermörkret är faktiskt inte att leka med.

Så, det var alles. Tack, hej! Hörs!


Minus just nu: Har helt glömt att berätta en sak! Blir irriterad på mig själv. Under festivalen HAVEN i Köpenhamn hade IKEA kanske världens fetaste monter. Kolla bara. Tillbringade mer tid i IKEA’s monter än framför någon scen på festivalen, är alltså helt otroligt imponerad.

Plus just nu: Att jag plötsligt mindes att skriva om IKEA’s monter på HAVEN.

Dela sidan:

MÖT: Susanna Serenban, ICA

Hej, bloggen! NU ÄR DET HÖST! Eller, snart i alla fall. Är personligen riktigt taggad på krispig kyla och gula löv, men har förstått att många gärna håller kvar sommaren ett litet tag till. Själv lever jag kvar i terminstänket från skoltiden så jag ser hösten som nystarternas nystart och det i sig är ju en liten boost.

Men, nog om det! Ni är inte här för att läsa om mig. Inläggsrubriken har redan avslöjat att jag haft äran att fika med ännu en stjärnperson som dessutom har ett superspännande jobb: Susanna Serenban, Ansvarig för Sociala Kanaler på ICA! I vanlig ordning: Ett kondenserat samtal i textformat! Håll till godo!


Q: Berätta – vad innebär din roll?
A: Kort kan man säga att jag är kanalägare av och för alla ICA:s sociala kanaler –
Facebook, Instagram, Youtube och Snapchat. Mitt ansvar innefattar allt från strategin till planeringen för innehållet, men jag är också beställare och producent genom vår egen digitala redaktion. Vi har otroligt många
kampanjer igång samtidigt och där är min roll att kvalitetssäkra och vara med och kreera allt material som ska ut i sociala medier. Superkul!

Q: Och hur går det på jobbet?
A: Bra, tycker jag! Inför 2017 satte vi väldigt höga mål för våra sociala kanaler, där vi bestämde oss för att inte fokusera på att öka vår följarbas utan snarare att höja vår lägstanivå. Det har gjort att jag behöver ställa högre krav på det som publiceras.

Q: Kul med krav! Hur är man en bra kravställare inom sociala medier?
A: Framför allt tror jag att det handlar om att vara ödmjuk som sjutton hela tiden. När man jobbar med någonting så snabbrörligt som sociala medier går det inte att förutsätta att alla man jobbar med kommer vara uppdaterade på vilka nya annonsformat som släppts och vilka formattrender som blossat upp bara den senaste veckan. Det man kan göra är att själv ta ansvar för att uppdatera, vara tydlig och feedbacka ofta.

Q: Funkar det bra?
A: Under 2016 ägnade vi mycket tid åt att utveckla processer för hur vi ska organisera oss och hur rutinen ser ut när vi tar fram material. Det var så himla viktigt! När vi fick det på plats kunde vi lägga in en extra växel på att utveckla kanalerna i sig. Under förra året växte vi enormt mycket både på Instagram och Facebook, framför allt genom att engagera på plats i kanalerna utan att nödvändigtvis driva trafik någonstans. Vi lanserade dessutom en Snapchat-kanal och började jobba mer med rörligt material!

Q: Det måste vara grymt kul att jobba med sociala medier och mat, med A: tanke på hur stor foodiecommunityn är?
Jag är värsta matnörden, så för mig är det enormt kul! Och så blir man hungrig. Under 2017 har det varit omåttligt populärt med cravingsklipp: Tänk dig close-up:s på smält ost som dras isär eller sirap som rinner ner över pannkakor i slow motion? Det är en formattrend som nästan blivit en standard för alla matkanaler, och som är svårt att misslyckas med.

Q: Hur gör ni för att lyckas följa alla trender?
A: Vår målsättning är såklart främst att vara med och sätta trenderna snarare än att följa dem, men självklart anpassar vi oss mycket. ”Vego” är ju ett bra exempel på en trend som vi märker av otroligt mycket just nu. Fler än någonsin är nyfikna på att äta mer grönt och när vi pratar med vegocommunityn tar de emot oss med öppna armar. Man vet ju aldrig riktigt var en trend kommer ploppa upp, så mitt arbete förutsätter att jag själv är intresserad av mat och av vad som pågår i matcommunityn. Jag testar alltid nytt för att hålla mig ajour. Under 2017 har jag smakat många saker som jag kanske annars inte hade gjort, som teffgröt, cloud eggs, hemmagjort fejkon (veganskt bacon) och friterade insekter. Jag har också ändrat mina matvanor väldigt mycket fram och tillbaka av ren nyfikenhet, men idag äter jag till 90% vegansk mat.

Q: Om du behövde välja en mattrend som måste dö ut, säg, igår?
A: Cravings gone bad! Riktigt grisiga grejer som ”freakshakes” eller friterade jättehamburgare som innehåller pizza, kebab och glass – MED strössel på toppen. Buzzfeedmat är extremt sensationellt och driver med största sannolikhet jättemycket engagemang, men det handlar ju varken om smaker eller hållbar konsumtion. Ingen kommer någonsin äta det där och slöseri känns passé.

Q: Vilken generell sociala medier-trend hoppas du på att få se mindre av?
A: Taggandet av vänner i bilder med en kort text ”De här personerna är skyldiga dig en middag” följt av ett gäng namn. Jag är lite ambivalent till det – dels är det fantastiskt när man slår genom med material som folk vill dela med sina vänner, men samtidigt vill man ju som ansvarig för kanalen skörda lite ”kvalitativa” kommentarer. Det är ju onekligen väldigt bra för räckviddens skull, men det driver ju inte avsändarens intressen överhuvudtaget. Det är lite av sociala medier-sfärens clickbait.

Q: Apropå räckvidd, vad tänker du när du läser saker som att ”den organiska räckvidden är död” och att ”det är omöjligt att nå genom bruset”?
A: För oss stämmer det inte alls, men det är ju självklart olika för alla varumärken och kan handla om allt från storlek på kanal till hur relationen ser ut med ens publik. Vi har en engagerad publik som ICA under många år varit bra på att bygga relation med.  Dessutom är vi duktiga på att lyssna på vad våra följare vill konsumera för innehåll i relation till vad vi som varumärke vill kommunicera – bra innehåll ska alltid vara grundstenen!

Q: Sant, det är ju praktiskt taget allmänbildning att veta att ICA har den längsta TV-seriereklamen genom tiderna. Hur kliver man in och förvaltar det?
A: Jag tycker att vi har varit duktiga på att hålla tät dialog med alla som är iblandade i tv-konceptet. Vi försöker hitta möjligheter där vi kan koppla ihop fler kanaler, där TV är en. Till exempel gjorde vi en reklamfilm inför Eurovision 2016 där vi i reklamfilmen klämde in massa ESC-referenser och uppmanade tittarna till att testa om de kunde sätta alla referenser. På Facebook publicerade vi material på samma tema anpassat för den kanalen.

Ett annat bra exempel är reklamfilmen där Ulf snapchattade från butiken och vi i samband med det lanserade vårt Snapchat-konto, där man både kunde se filmen och annat reklam- och matrelaterat innehåll.

Q: Om du, som en sista fråga, fick spå in i framtiden: Har du någon spaning på hur framtiden ser ut runt innehåll i sociala medier?
A: Jag vet inte alls, det kommer våra användarbeteenden att avgöra. Men jag hoppas att vi börjar ta ”mobile first” på allvar i sociala medier. 80% av alla mobilanvändare kollar på sin telefon i stående läge men ändå produceras majoriteten av alla reklamfilmer i 16:9-format. Vi vet också hur många det är som aldrig slår på ljudet, ändå envisas vi med att bygga stämningar med ljud och göra otextade filmer. I förlängningen räcker det inte med att bara
göra mobilanpassad film, det handlar om att lyckas ta fram hela koncept som är anpassade för mobilt användande.


Plus just nu: Sedan en vecka tillbaka sitter jag äntligen placerad med resten av Telia Company i Solna. Nybyggda, fräscha lokaler är aldrig tråkigt.

Minus just nu: Hur ska man ha tid till allt man vill göra, här i världen?

Dela sidan:

We did it!

Idag är det fredag! Vi tog oss alltså genom första arbetsveckan efter semestern. Nästa vecka gör vi ett gemensamt försök att också vara lite skarpa, smarta och härliga på jobbet. Ok? Ok! Hurra!

(Och alltså, även jag har noterat att det heter 2lax17 och inte 20lax17 men det verkar inte gå att ändra rubriken på ett gammalt inlägg här. Synd.)