”Vi på marknadsavdelningarna behöver fortsätta vara nyfikna på varandra”

Hola, bloggen! Känner mig som en klassisk superstar blogqueen anno 2008 när jag skriver att det händer så o-tro-ligt mycket spännande bakom kulisserna för den här bloggen, men att jag självklart inte kan berätta någonting än. Kul.Efter påsk ska jag träffa En Riktig Inhousebyrå™ för att snacka organisation, framtid och hur man får en kreativ själ att inte skrumpna på ”ett vanligt jobb”. Spännande!

Ibland träffar man på personer i yrkeslivet som man instinktivt känner att man inte vill sluta prata med. Så kände jag när jag fick möjligheten att snacka med Sophie Hedestad på omvärldsbevakningsföretaget Meltwater om marknadsföring. Sophie leder sedan bara några veckor tillbaka bolagets nordiska marknadsteam, vilket i sig är grymt spännande. Håll till godo: Ett kondenserat samtal i textformat! Hurra!

SA: Hej Sophie, berätta allt om ditt jobb!
SH: Hej Siri! Jag är Head of Marketing för Meltwater i Norden, vilket betyder att jag håller ihop marknadsavdelningarna i de respektive länderna samtidigt som jag också ansvarar för marknadsföringen i Sverige. Jag står för allt vad kreativitet, strategi och utförande heter här. Det betyder att jag producerar innehåll till våra onlinekanaler samtidigt som jag jobbar med Marketing Automation, PR, konceptutveckling, producerar event och webinars – på samma gång. Det är en operativ roll, även om det kräver mycket planering, strategi och eftertanke också.

SophieHedestad_170410SA: Du har varit på Meltwater i hela sex år – hur hamnade du där?
SH: Jag älskade att plugga på universitetet men kände att jag fick en ganska orealistisk bild av hur arbetsmarknaden ser ut där. Av någon anledning var det ingen som droppade ett marknadsdirektörsjobb i knät på mig precis efter examen…

Sedan fick jag möjligheten att gå på en gruppintervju för ett jobb som säljkonsult för Meltwater. Redan vid första tillfället blev jag helt frälst! Jag började jobba med försäljning och sedan dess har jag jobbat mig framåt i bolaget. Alla marknadsaktiviteter jag jobbar med ska driva inbound leads till säljavdelningen, både på lång och kort sikt, så även om jag jobbar med marknadsföring nu ser jag nyttan i att ha vårt interna säljperspektiv med mig i ryggen.

SA: Vilken är den största utmaningen för dig under 2017?
SH: Att hitta tid till allt jag vill göra! Jag har så många idéer, men för att kunna producera content av hög kvalitet behöver man ju tyvärr prioritera bland alla idéer.

SA: Vilken marknadsföringstrend från 2016 hoppas du att vi kan få lägga bakom oss för alltid?
SH: Ful och oanvändarvänlig design. Design handlar ju oftast om tycke och smak, men 2017 är det inte okej att inte ha en mobilanpassad webbplats eller ha slängt ett öga på UX.

Samtidigt tycker jag att printannonser och fysiska utskick på systematisk basis känns passé. Marknadsföringen har blivit mer rationell och datadriven. Man kan förstå precis vilka av ens marknadsinsatser som är mest effektiva, vilket är svårare att mäta med fysiska material.

SA: Och vad tänker du att vi borde göra mer av?
SH: Video, GIF:ar och all annan visuell kommunikation i alla dess former är ju fortsatt superstarkt. Här finns det fortfarande mycket att både utforska och lära sig för företagen.

Sedan tycker jag att vi som sitter ute på marknadsavdelningarna behöver fortsätta vara nyfikna på varandra. Är man ett litet företag utan stora byrå- eller produktionsbudgetar, steal with pride! Häng på de som har musklerna att följa trender och anpassa deras succéer till er verksamhet.

SA: Hur ser framtidens inhouseperson ut?
SH: Framtidens inhouseperson är en ”tech savvy” person som är nyfiken på hur saker fungerar och hänger ihop. Jag tror att man är en generisk do:er också, att man har grundläggande kompetens inom väldigt många områden: Allt från grundläggande utveckling av webbplatser till bild- och videoproduktion.

Det kan kännas skrämmande att behöva kunna så många saker, men tekniken som känns svår och obegriplig idag kommer att bli enklare att använda. När jag var tonåring byggde vi våra ”Krypin” på Lunarstorm genom enkel HTML-kod och att lära sig att koda idag känns förvisso supertrendigt, men jag tror att även den typen av program kommer bli mer lättanvända genom exempelvis drag and drop-funktioner.

SA: Som kreativ person kanske det är lätt att bli uttråkad när saker blir för tekniska, hur gör du för att hålla inspirationen vid liv?
SH: En konkret sak jag gör är att försöka gå på så många seminarier som möjligt. Även om alla seminarier inte alltid är konkreta så tycker jag alltid att man kan ta med sig något tillbaka i form av tankar och inspiration. Se också till att mingla så mycket som möjligt! Ta tag i någon som står vi kaffemaskinen och börja prata, till sist kommer man komma till en punkt där man diskuterar utmaningar inom sin bransch och byta erfarenheter.

Jag ingår i ett internationellt marknadsföringsteam och vi brukar dela kampanjer, länkar, information, exempel på snygg design och annat kul via Skype och mail. Det håller definitivt min inspiration vid liv!

SA: Bra tips! Nu måste vi prata lite om Meltwater: På sex år måste det ju hänt extremt mycket för er som företag genom nya kanaler, nya sätt att mäta, automation och att era kunder kräver mer koll än någonsin – hur möter ni marknadens behov?
SH: Just nu ser vi att fler och fler efterfrågar förståelsen av mätandet och att man lagt ”mätandet för mätandets skull” bakom sig. Man går liksom från ”wow, nu mäter vi” till ”nu kan vi börja se saker och få koll” – där möter vi kunden genom att kunna erbjuda förståelsen också.

Eftersom att andra techbolag är inne och nosar på omvärldsbevakning måste vi verkligen vara på tårna, men vi har lyckats kombinera struktur med startupmentalitet. Alla som jobbar hos oss vet precis vad som förväntas av dem men har samtidigt utrymme att utveckla och förnya. Samtidigt blir våra kunder allt mer otåliga, verktygen måste utvecklas snabbt och där försöker vi pricka rätt genom täta dialoger med de som använder våra tjänster i vardagen.

SA: Meltwater förutsåg ju Trumps valvinst – berätta mer om det!
SH: Under förra våren mätte vi utfallet av Brexit och när vi insåg att nästa stora tvåpartskonflikt efter det skulle bli det amerikanska valet. Det blev självklart för oss att försöka ta tempen på valresultatet. Att ha två parter som står mot varandra blir väldigt tacksamt i ett analysläge, särskilt som det här valet förmodligen är det mest omskrivna valet någonsin. Vi räknade till upp emot 68 miljoner offentliga inlägg, bara i sociala medier.

Nästa steg var att analysera hashtags och det gav oss en tydlig bild av vilka som stöttade och var emot respektive kandidat. På så sätt kunde vi se att Trump genererade mycket mer engagemang i sociala medier. Dagen före valet skickade vi ut ett pressmeddelande där vi skrev att våra mätningar pekade mot Trump-vinst. Nästan alla opinionsinstitut pekade på vinst för Hillary Clinton och inte ens jag själv trodde att han skulle vinna, men vi litade på vår mätning och fick rätt. Och det, i sin tur, fick väldigt stor uppmärksamhet!

(Bland annat här i Resumé. DN skrev också om det här och här hittar man Sophie ett inslag från TV4.)

SA: Har du några tips till den marknadsavdelning som funderar på att hålla sin kommunikation inhouse men inte riktigt vågar ta steget?
SH: Att ha kommunikation i både planering och utförande inhouse kommer att betala sig i längden. Mycket för att mätningen kommer närmare affären, men också för de stora fördelarna som att inbound marketing blir mer lättjobbat.

SA: Och om du fick skicka ett generellt tips till alla marknadsavdelningar där ute?
SH: Våga! Varje dag ser jag så mycket ”mellanmjölks-kommunikation”. Man måste våga ta ut svängarna lite!

Kort om Sophie:
Namn: Sophie Hedestad
Jobbar som: Head of Marketing i Norden på Meltwater
Ålder: 30 (”En typiskt vuxen ålder där man mest går på bröllop och möhippor.”)
Karriär: Kommer ursprungligen från Göteborg –  flyttade till Lund för att läsa ekonomi med en master i International Marketing & Brand Management. (”Jag visste nog inte exakt vad jag ville jobba med, förutom att jag verkligen ville jobba med marknadsföring och sitta på kontor.”)
Intressen: Är ganska sportig, tränar mycket och höll på med truppgymnastik tills jag var 24 år. Gillar att måla medan jag lyssnar på musik. Och att jobba, såklart.
Otippat intresse: Historia! (”Jag läser en hel del historieböcker, kan otroligt mycket om svenska regentlängder och gillar att förstå mig på hur och varför saker blivit som de blivit.”)