Dela sidan:

MÖT: Susanna Serenban, ICA

Hej, bloggen! NU ÄR DET HÖST! Eller, snart i alla fall. Är personligen riktigt taggad på krispig kyla och gula löv, men har förstått att många gärna håller kvar sommaren ett litet tag till. Själv lever jag kvar i terminstänket från skoltiden så jag ser hösten som nystarternas nystart och det i sig är ju en liten boost.

Men, nog om det! Ni är inte här för att läsa om mig. Inläggsrubriken har redan avslöjat att jag haft äran att fika med ännu en stjärnperson som dessutom har ett superspännande jobb: Susanna Serenban, Ansvarig för Sociala Kanaler på ICA! I vanlig ordning: Ett kondenserat samtal i textformat! Håll till godo!


Q: Berätta – vad innebär din roll?
A: Kort kan man säga att jag är kanalägare av och för alla ICA:s sociala kanaler –
Facebook, Instagram, Youtube och Snapchat. Mitt ansvar innefattar allt från strategin till planeringen för innehållet, men jag är också beställare och producent genom vår egen digitala redaktion. Vi har otroligt många
kampanjer igång samtidigt och där är min roll att kvalitetssäkra och vara med och kreera allt material som ska ut i sociala medier. Superkul!

Q: Och hur går det på jobbet?
A: Bra, tycker jag! Inför 2017 satte vi väldigt höga mål för våra sociala kanaler, där vi bestämde oss för att inte fokusera på att öka vår följarbas utan snarare att höja vår lägstanivå. Det har gjort att jag behöver ställa högre krav på det som publiceras.

Q: Kul med krav! Hur är man en bra kravställare inom sociala medier?
A: Framför allt tror jag att det handlar om att vara ödmjuk som sjutton hela tiden. När man jobbar med någonting så snabbrörligt som sociala medier går det inte att förutsätta att alla man jobbar med kommer vara uppdaterade på vilka nya annonsformat som släppts och vilka formattrender som blossat upp bara den senaste veckan. Det man kan göra är att själv ta ansvar för att uppdatera, vara tydlig och feedbacka ofta.

Q: Funkar det bra?
A: Under 2016 ägnade vi mycket tid åt att utveckla processer för hur vi ska organisera oss och hur rutinen ser ut när vi tar fram material. Det var så himla viktigt! När vi fick det på plats kunde vi lägga in en extra växel på att utveckla kanalerna i sig. Under förra året växte vi enormt mycket både på Instagram och Facebook, framför allt genom att engagera på plats i kanalerna utan att nödvändigtvis driva trafik någonstans. Vi lanserade dessutom en Snapchat-kanal och började jobba mer med rörligt material!

Q: Det måste vara grymt kul att jobba med sociala medier och mat, med A: tanke på hur stor foodiecommunityn är?
Jag är värsta matnörden, så för mig är det enormt kul! Och så blir man hungrig. Under 2017 har det varit omåttligt populärt med cravingsklipp: Tänk dig close-up:s på smält ost som dras isär eller sirap som rinner ner över pannkakor i slow motion? Det är en formattrend som nästan blivit en standard för alla matkanaler, och som är svårt att misslyckas med.

Q: Hur gör ni för att lyckas följa alla trender?
A: Vår målsättning är såklart främst att vara med och sätta trenderna snarare än att följa dem, men självklart anpassar vi oss mycket. ”Vego” är ju ett bra exempel på en trend som vi märker av otroligt mycket just nu. Fler än någonsin är nyfikna på att äta mer grönt och när vi pratar med vegocommunityn tar de emot oss med öppna armar. Man vet ju aldrig riktigt var en trend kommer ploppa upp, så mitt arbete förutsätter att jag själv är intresserad av mat och av vad som pågår i matcommunityn. Jag testar alltid nytt för att hålla mig ajour. Under 2017 har jag smakat många saker som jag kanske annars inte hade gjort, som teffgröt, cloud eggs, hemmagjort fejkon (veganskt bacon) och friterade insekter. Jag har också ändrat mina matvanor väldigt mycket fram och tillbaka av ren nyfikenhet, men idag äter jag till 90% vegansk mat.

Q: Om du behövde välja en mattrend som måste dö ut, säg, igår?
A: Cravings gone bad! Riktigt grisiga grejer som ”freakshakes” eller friterade jättehamburgare som innehåller pizza, kebab och glass – MED strössel på toppen. Buzzfeedmat är extremt sensationellt och driver med största sannolikhet jättemycket engagemang, men det handlar ju varken om smaker eller hållbar konsumtion. Ingen kommer någonsin äta det där och slöseri känns passé.

Q: Vilken generell sociala medier-trend hoppas du på att få se mindre av?
A: Taggandet av vänner i bilder med en kort text ”De här personerna är skyldiga dig en middag” följt av ett gäng namn. Jag är lite ambivalent till det – dels är det fantastiskt när man slår genom med material som folk vill dela med sina vänner, men samtidigt vill man ju som ansvarig för kanalen skörda lite ”kvalitativa” kommentarer. Det är ju onekligen väldigt bra för räckviddens skull, men det driver ju inte avsändarens intressen överhuvudtaget. Det är lite av sociala medier-sfärens clickbait.

Q: Apropå räckvidd, vad tänker du när du läser saker som att ”den organiska räckvidden är död” och att ”det är omöjligt att nå genom bruset”?
A: För oss stämmer det inte alls, men det är ju självklart olika för alla varumärken och kan handla om allt från storlek på kanal till hur relationen ser ut med ens publik. Vi har en engagerad publik som ICA under många år varit bra på att bygga relation med.  Dessutom är vi duktiga på att lyssna på vad våra följare vill konsumera för innehåll i relation till vad vi som varumärke vill kommunicera – bra innehåll ska alltid vara grundstenen!

Q: Sant, det är ju praktiskt taget allmänbildning att veta att ICA har den längsta TV-seriereklamen genom tiderna. Hur kliver man in och förvaltar det?
A: Jag tycker att vi har varit duktiga på att hålla tät dialog med alla som är iblandade i tv-konceptet. Vi försöker hitta möjligheter där vi kan koppla ihop fler kanaler, där TV är en. Till exempel gjorde vi en reklamfilm inför Eurovision 2016 där vi i reklamfilmen klämde in massa ESC-referenser och uppmanade tittarna till att testa om de kunde sätta alla referenser. På Facebook publicerade vi material på samma tema anpassat för den kanalen.

Ett annat bra exempel är reklamfilmen där Ulf snapchattade från butiken och vi i samband med det lanserade vårt Snapchat-konto, där man både kunde se filmen och annat reklam- och matrelaterat innehåll.

Q: Om du, som en sista fråga, fick spå in i framtiden: Har du någon spaning på hur framtiden ser ut runt innehåll i sociala medier?
A: Jag vet inte alls, det kommer våra användarbeteenden att avgöra. Men jag hoppas att vi börjar ta ”mobile first” på allvar i sociala medier. 80% av alla mobilanvändare kollar på sin telefon i stående läge men ändå produceras majoriteten av alla reklamfilmer i 16:9-format. Vi vet också hur många det är som aldrig slår på ljudet, ändå envisas vi med att bygga stämningar med ljud och göra otextade filmer. I förlängningen räcker det inte med att bara
göra mobilanpassad film, det handlar om att lyckas ta fram hela koncept som är anpassade för mobilt användande.


Plus just nu: Sedan en vecka tillbaka sitter jag äntligen placerad med resten av Telia Company i Solna. Nybyggda, fräscha lokaler är aldrig tråkigt.

Minus just nu: Hur ska man ha tid till allt man vill göra, här i världen?