Mina höstfunderingar

Den är här nu. Hösten, alltså. Kul! Hösten innebär en herrans massa saker man behöver fundera över på jobbet så jag tänkte sammanställa vad som rör sig i mitt huvud just nu. Happy reading! (Eller nåt.)

GDPR 
Ni har väl inte missat GDPR? Se till att läsa på om GDPR och ta hjälp av någon kunnig för att avgöra om ni omfattas av direktivet. (Och, på det: Säkerställ för GUDS skull att era samarbetspartners också är pålästa om så är fallet.) Jag gick en kurs i förra veckan som anordnades av MarLaw och Resumé Akademi – det var kanon för att få insikt i vilket arbete man som marknadsavdelning behöver göra. (OBS, viktigt: Inte sponsrad alls.)

DET GÅNGNA ÅRET
Om ett par veckor börjar alla mätföretag ringa och erbjuda årssammanfattningar för kommunikationsåret 2017. Toppenbra! Jag gillar att ha en extern part som tittar på ens performance med helt objektiva ögon. Vi ska kolla hur vårt år sett ut i media, vilket alltid är spännande när man jobbar globalt i en snäv bransch.

AUGMENTED REALITY
Är det ett buzzword som alla andra eller vår nya verklighet? Jag gissar på det senare. IKEA är ett av alla företag som tagit modet till sig att lansera en AR-app, vilket ju är fräckt som sjutton. Verkligen något att inspireras av!

PUMPKIN SPICE
Hur kan vi krydda alla våra kommunikationsinsatser med pumpa för att hålla oss relevanta under hösten? OBS: Väldigt mycket ett skämt.

JULEN
Det är nu, vid den här tiden på året, vi borde kunna förutse om vi har någon liten budgetdel kvar för en julkampanj. Av erfarenhet från byråsidan: Var inte kunden som ringer i slutet av november för att hetsa fram en adventskalender eller ”en liten extragrej” till jul. I år förbereder vi oss. Ok?

BUDGETPLANERING
Hjälp, vad jag både ser och inte ser fram emot att budgetplanera inför 2018. Samtidigt som det är vansinnigt svårt att förutse kostnader för ett helt arbetsår är det fint att ha ett nästan helt blankt papper framför sig. Nästa år ska jag lägga mer tid och pengar på räckvidd och faktisk innehållsproduktion, mindre på teorier och strategi. Och så ska jag försöka besöka lite fler konferenser inom vårt affärsområde på jobbet.

INSPIRATION
När allt liv går i dvala utanför ens fönster är det inte konstigt om inspirationen gör samma sak. I år har jag för andra året i rad satt en plan för hur jag ska hålla hoppet/tempot/inspirationen uppe under årets mörkaste tid. Min plan innefattar allt från regelbundna museibesök till att shippa hem amerikanska doftljus för hela min lön, men så behöver ju inte alla ha det. Lova att ni tänker på saken i alla fall? Vintermörkret är faktiskt inte att leka med.

Så, det var alles. Tack, hej! Hörs!


Minus just nu: Har helt glömt att berätta en sak! Blir irriterad på mig själv. Under festivalen HAVEN i Köpenhamn hade IKEA kanske världens fetaste monter. Kolla bara. Tillbringade mer tid i IKEA’s monter än framför någon scen på festivalen, är alltså helt otroligt imponerad.

Plus just nu: Att jag plötsligt mindes att skriva om IKEA’s monter på HAVEN.