Dela sidan:

Försiktigt positiv till Facebooks nya algoritm

Hallå, internet! Och hallå 2018!

På sistone har jag (…och resten av branschen) funderat mycket över den där nya algoritmen Facebook tänkt pusha. (I sin korthet: Ökat fokus på vad människor vill prata med varandra om.) Jag kanske är naiv, men jag tror inte att den nödvändigtvis måste innebära svåra tider och kargt med likes vilket många verkar förutspå.

Om jag fick önska skulle algoritmförändringen leda till att både vi och våra leverantörer inte längre kommer komma undan med att posta oengagerande och ogenomtänkt innehåll i våra kanaler, som vi sedan strösslar lite annonspengar på för att det ska se bra ut i statistiken. Vi kan ju hoppas! Framför allt kanske fler företag vågar vara självkritiska och börjar fokusera på vad ens publik faktiskt vill engagera sig i – och hur och var de vill göra det. Det har alltid varit viktigt, men blir nu ännu viktigare, att hålla sig relevant i en kulturell kontext.

Jag är försiktigt positiv, men hoppas såklart att jag har rätt. För hela branschens skull.

Plus just nu: Jag fick beröm av en avlägsen kollega idag och det gjorde mig barnsligt glad. (Hatar ju inte direkt att få beröm!) Det inspirerade mig till att bli bättre på att uppmärksamma när jag ser att andra gör bra och coola grejer. Det får bli ett årsmål!

Mindre bra just nu: Vet ni? Jag har ingenting att skriva här. Hoppar över den här punkten!