Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Inhousebloggen

I Inhousebloggen delar Cogs Creative med sig av spaningar kring nya samarbetsformer mellan kunder och byråer, hur man skapar kreativt utrymme i produktionstunga processer och vad som krävs av den nya tidens kreativa ledare för att dra nytta av fördelarna med att arbeta inhouse.


Publicerad 22 September 2019

Var det roligare förr? Det beror kanske på var du sitter idag (och imorgon).

För några veckor sedan publicerade Resumé den här krönikan av Björn Rietz. Många i våra flöden delade texten med instämmande kommentarer – framförallt i frågan om att det är ett problem att kreatörer idag inte får möjlighet att lära känna sina uppdragsgivare och deras utmaningar ordentligt.

För oss som för det mesta befinner oss ute hos kunderna blev emellertid känslan lite kluven.

Å ena sidan är poängen väldigt relevant. När kreatörer kan komma nära sina uppdragsgivare, förstå affären och sitta ned och prata med alla duktiga människor som står bakom det som ska torgföras så blir jobben bättre, mer insiktsfulla och långsiktiga.

Å andra sidan köper vi inte att införandet av planners på byråerna skulle ha satt stopp för kreatörer som verkligen vill gå på djupet och blanda sig i insiktsarbetet.

Det vi ser är snarare att världen utanför har förändrats.

Externa partners förväntas leverera mer och mer, snabbare och snabbare, hela tiden. Kunderna har fler kanaler och fler partners att hantera. Samtidigt finns mer data än någonsin och massor av nya spännande roller har tillkommit på kundsidan, som man inte alltid har tillgång till. Därför är det inte konstigt att det känns svårt att bedriva undersökande kreatörsskap idag. Om man sitter på en byrå, vill säga.

Men för kreatörer som bokstavligen kan promenera till källorna finns däremot mer möjligheter än någonsin att ställa alla tänkbara och otänkbara frågor till produktavdelningen, sitta med hos kundtjänst och lyssna på vad kunderna egentligen säger, eller gräva i data för att söka efter kommunicerbara insikter som leder till lösningar* som ”består åratal efter att branschgalornas röda mattor rullats ihop” som Björn skriver.

Och med tanke på att fler och fler företag ser fördelarna med att själva ta mer kontroll över sitt varumärke skulle vi säga att framtiden ändå ser rätt ljus ut för nyfikna kreatörer som vill ha roligt på jobbet.

*Ett bra exempel på ett sådant långlivat jobb som skapats inhouse hittar du här

Dela blogginlägget:

Jobbar du på byrå och är nyfiken på kundsidan?

Du är inte ensam. Och det är inte så förvånande.

När allt fler företag själva tar större kontroll över sin kommunikation skapas öppningar för den som gillar att hålla ihop varumärken, vara med tidigt i processer, ha nära till beslutsfattare för att kunna få ut idéer snabbt, och få insikt i vad som verkligen gör nytta för affären.

Samtidigt vet vi som haft ett ben på insidan hos många företag att förutsättningarna kan skilja sig väldigt mycket. Till exempel beroende på hur långt man kommit på sin resa, vilken historia man har, eller vilka KPI:er man jobbar mot.

Därför tänkte vi dela med oss av sex frågor som vi tittar på när vi hjälper våra kunder att hitta talang, för att kunna matcha rätt person till rätt uppdrag. Förslagsvis ställer du dem till dig själv – och potentiella arbetsgivare – för att se om det är läge att byta sida.

1. Finns stöd från ledningen och ett tydligt uppdrag? Och finns resurserna för att lyckas? Be att få höra hur VD eller marknadschef beskriver inhouseavdelningens mål och roll i organisationen – idag och imorgon.

2. Vem ska du jobba för? Om hen satt på en byrå, skulle du tycka att det var intressant att jobba där? Om du har förtroende för din chef, kan hen förrmodligen skapa förtroende för dina jobb internt.

3. Vad är utmaningen? Att gå in i en organisation som ska ställa om från produktion till mer kreativa jobb kan låta kul, men det tar mycket tid och energi. En nystartad avdelning har kanske enklare att skapa sin egen position, men det är i så fall viktigt att det finns en plan för satsningen.

4. Söker man ett ”kinderägg”? Om man letar efter en person som ska kunna allt så kan det tyda på att det inte finns tillräckliga resurser, eller på att förståelsen för hantverkskunskap är låg. Risken är att du blir en ensam problemlösare som får ta emot allt – med liten möjlighet att påverka förutsättningarna för ditt arbete.

5. Hur vill du jobba? Är det givet att du ska gå från en anställning till en ny anställning? Inhousevågen skapar många nya möjligheter för den som är intresserad av att testa att vara sin egen. Det finns många frilansnätverk och rekryterare som söker talang för interimstjänster eller frilansuppdrag. (Vi talar lite i egen sak här, men ändå). Kanske är det vägen in?

6. Är du en person som gillar utmaningar och att vara med tidigt på förändringsresor, eller någon som behöver mer struktur och trygghet? Att jobba inhouse kommer aldrig att vara samma sak som att sitta på en byrå, men det är stor skillnad på en avdelning med ett tydligt uppdrag och en stark ledare som har ett etablerat förtroende internt – och en som vill att du ska vara med på resan mot det.

Dela blogginlägget:

Ok, dags för första inlägget. Då är det väl läge att förklara vad vi tänker göra här?

Vi har lovat att bjuda på inspiration för den som vill ta större ägarskap över sitt varumärke på insidan. En fråga man då kan ställa sig är: varför ska man göra det?

För oss är det enkelt. Det handlar om att skaffa sig konkurrensfördelar genom att vara snabbare, effektivare och utnyttja den kunskap om affär och varumärke som finns inne på företaget.

Hur man gör det, är svårare att ge ett enkelt svar på.

En lösning kan vara att hitta nya samarbetsformer med externa partners, en annan att ta full kontroll själv. I Sverige pratar många om att göra merparten av sin produktion inhouse, och ta hjälp för specifika behov. I USA ser vi å andra sidan att man går över till att äga strategi och kreativitet inhouse, och ta hjälp med produktion.

Alla måste hitta sin modell. Och framförallt sluta prata som om det bara finns två alternativ. Det är inte en fråga om extern byrå eller inhouse, utan om hur vi får ut bästa möjliga jobb för varumärket.

Därför tänker vi inte se detta som en blogg där vi fokuserar på inhousebyråer – utan snarare försöka fokusera på de utmaningar som vi ser från vårt perspektiv på insidan.

Till exempel:

Hur ställer man om en marknadsorganisation från att agera beställare till att börja skapa mer själva? (Hint: det handlar om kultur och ledarskap, inte hur många kreatörer man anställer.)

Hur ser vi till att marknadsavdelningarna inte bara producerar mer och mer, utan också får tid att göra saker som gör skillnad? Guldskriftvinnaren Fredric Thunholm har skrivit en klok text om detta på Resumé här.

Hur tänker de företag som lyckats bygga upp bra kreativa inhousebyråer? Ett exempel är Chobani, som lyckats ta sig in på AdAge A-list över USA:s mest kreativa byråer (i konkurrens med externa byråer). Här kan du lyssna på en intervju med marknadschefen Peter McGuiness, där han förklarar varför man gör 90% av allt kreativt arbete inhouse.

Hur kan marknadsavdelningar och byråer samarbeta bättre? Vad är det marknadsavdelningarna behöver hjälp med framöver, egentligen? Kanske kommer många, precis som Bumble, söka ”thought partners” snarare än traditionella byråsamarbeten?

Vilka utmaningar finns med att flytta hem jobb? Vad ska man flytta hem? Och hur kan man hantera eventuella risker? En bra början för att utvärdera möjligheterna är att använda sig av BCG:s ”lackmus-test” för beslut.

Så. Då var vi igång. Hoppas vi ses igen här!

PS. Har du tankar på vad du vill att vi ska skriva om framåt får du gärna höra av dig till magnus@cogscreative.se

Dela blogginlägget: