Dela sidan:

Extern partner eller inhouse, det är inte frågan.

Ok, dags för första inlägget. Då är det väl läge att förklara vad vi tänker göra här?

Vi har lovat att bjuda på inspiration för den som vill ta större ägarskap över sitt varumärke på insidan. En fråga man då kan ställa sig är: varför ska man göra det?

För oss är det enkelt. Det handlar om att skaffa sig konkurrensfördelar genom att vara snabbare, effektivare och utnyttja den kunskap om affär och varumärke som finns inne på företaget.

Hur man gör det, är svårare att ge ett enkelt svar på.

En lösning kan vara att hitta nya samarbetsformer med externa partners, en annan att ta full kontroll själv. I Sverige pratar många om att göra merparten av sin produktion inhouse, och ta hjälp för specifika behov. I USA ser vi å andra sidan att man går över till att äga strategi och kreativitet inhouse, och ta hjälp med produktion.

Alla måste hitta sin modell. Och framförallt sluta prata som om det bara finns två alternativ. Det är inte en fråga om extern byrå eller inhouse, utan om hur vi får ut bästa möjliga jobb för varumärket.

Därför tänker vi inte se detta som en blogg där vi fokuserar på inhousebyråer – utan snarare försöka fokusera på de utmaningar som vi ser från vårt perspektiv på insidan.

Till exempel:

Hur ställer man om en marknadsorganisation från att agera beställare till att börja skapa mer själva? (Hint: det handlar om kultur och ledarskap, inte hur många kreatörer man anställer.)

Hur ser vi till att marknadsavdelningarna inte bara producerar mer och mer, utan också får tid att göra saker som gör skillnad? Guldskriftvinnaren Fredric Thunholm har skrivit en klok text om detta på Resumé här.

Hur tänker de företag som lyckats bygga upp bra kreativa inhousebyråer? Ett exempel är Chobani, som lyckats ta sig in på AdAge A-list över USA:s mest kreativa byråer (i konkurrens med externa byråer). Här kan du lyssna på en intervju med marknadschefen Peter McGuiness, där han förklarar varför man gör 90% av allt kreativt arbete inhouse.

Hur kan marknadsavdelningar och byråer samarbeta bättre? Vad är det marknadsavdelningarna behöver hjälp med framöver, egentligen? Kanske kommer många, precis som Bumble, söka ”thought partners” snarare än traditionella byråsamarbeten?

Vilka utmaningar finns med att flytta hem jobb? Vad ska man flytta hem? Och hur kan man hantera eventuella risker? En bra början för att utvärdera möjligheterna är att använda sig av BCG:s ”lackmus-test” för beslut.

Så. Då var vi igång. Hoppas vi ses igen här!

PS. Har du tankar på vad du vill att vi ska skriva om framåt får du gärna höra av dig till magnus@cogscreative.se