Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Inhousebloggen

I Inhousebloggen delar Cogs Creative med sig av spaningar kring nya samarbetsformer mellan kunder och byråer, hur man skapar kreativt utrymme i produktionstunga processer och vad som krävs av den nya tidens kreativa ledare för att dra nytta av fördelarna med att arbeta inhouse.


Publicerad 11 juni 2019

Dags att gå inhouse – testa dig själv!

Jobbar du på byrå och är nyfiken på kundsidan?

Du är inte ensam. Och det är inte så förvånande.

När allt fler företag själva tar större kontroll över sin kommunikation skapas öppningar för den som gillar att hålla ihop varumärken, vara med tidigt i processer, ha nära till beslutsfattare för att kunna få ut idéer snabbt, och få insikt i vad som verkligen gör nytta för affären.

Samtidigt vet vi som haft ett ben på insidan hos många företag att förutsättningarna kan skilja sig väldigt mycket. Till exempel beroende på hur långt man kommit på sin resa, vilken historia man har, eller vilka KPI:er man jobbar mot.

Därför tänkte vi dela med oss av sex frågor som vi tittar på när vi hjälper våra kunder att hitta talang, för att kunna matcha rätt person till rätt uppdrag. Förslagsvis ställer du dem till dig själv – och potentiella arbetsgivare – för att se om det är läge att byta sida.

1. Finns stöd från ledningen och ett tydligt uppdrag? Och finns resurserna för att lyckas? Be att få höra hur VD eller marknadschef beskriver inhouseavdelningens mål och roll i organisationen – idag och imorgon.

2. Vem ska du jobba för? Om hen satt på en byrå, skulle du tycka att det var intressant att jobba där? Om du har förtroende för din chef, kan hen förrmodligen skapa förtroende för dina jobb internt.

3. Vad är utmaningen? Att gå in i en organisation som ska ställa om från produktion till mer kreativa jobb kan låta kul, men det tar mycket tid och energi. En nystartad avdelning har kanske enklare att skapa sin egen position, men det är i så fall viktigt att det finns en plan för satsningen.

4. Söker man ett ”kinderägg”? Om man letar efter en person som ska kunna allt så kan det tyda på att det inte finns tillräckliga resurser, eller på att förståelsen för hantverkskunskap är låg. Risken är att du blir en ensam problemlösare som får ta emot allt – med liten möjlighet att påverka förutsättningarna för ditt arbete.

5. Hur vill du jobba? Är det givet att du ska gå från en anställning till en ny anställning? Inhousevågen skapar många nya möjligheter för den som är intresserad av att testa att vara sin egen. Det finns många frilansnätverk och rekryterare som söker talang för interimstjänster eller frilansuppdrag. (Vi talar lite i egen sak här, men ändå). Kanske är det vägen in?

6. Är du en person som gillar utmaningar och att vara med tidigt på förändringsresor, eller någon som behöver mer struktur och trygghet? Att jobba inhouse kommer aldrig att vara samma sak som att sitta på en byrå, men det är stor skillnad på en avdelning med ett tydligt uppdrag och en stark ledare som har ett etablerat förtroende internt – och en som vill att du ska vara med på resan mot det.

Dela blogginlägget:

Mer från Inhousebloggen

Till bloggen >

Vi är inte på Madison Avenue längre

Att inhouse- och marknadsavdelningar skulle kunna konkurrera om talang med externa byråer beskrivs ibland som en utopi, inte minst om man följer olika reklamforum på nätet. Men om man skiftar...

6 april 2021

Vart är inhousebyråerna på väg?

I torsdags presenterade Bannerflow och Digiday sin årliga rapport ”State of Inhousing”, där man genom enkäter och djupintervjuer vaskat fram de viktigaste insikterna kring vad som hänt på europeiska inhouse-...

2 februari 2021

Vad gör en Creative Director inhouse?

Låter rubriken bekant? I så fall kanske du tänker på boken ”Vad gör en Art Director?” från 2006 som kom till för att lyfta fram värdet av bra art direction.

24 januari 2021