Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Inhousebloggen

I Inhousebloggen delar Cogs Creative med sig av spaningar kring nya samarbetsformer mellan kunder och byråer, hur man skapar kreativt utrymme i produktionstunga processer och vad som krävs av den nya tidens kreativa ledare för att dra nytta av fördelarna med att arbeta inhouse.


Publicerad 4 mars 2020

På väldigt förekommen anledning

OBS! Denna text skrevs för en vecka sedan, då risken för smittspridning bedömdes annorlunda. Idag vet vi att många företag – inklusive vi på Cogs – beordrat sina anställda att stanna hemma och inte ta möten som inte är absolut nödvändiga. Både för att minska risken att personligen bli smittad av Covid-19 och för att försöka minska kommande tryck på vården. Eftersom tipset nedan fortfarande är högst relevant får det därför ligga kvar, men vill tillägga att vi nog hade skrivit det med en annan ton i dagens läge.

Som vi berättat tidigare jobbar fler och fler inhouse-byråer med virtuella team för att få en större marknad att söka talang på – samtidigt som man kan locka med ett flexibelt sätt att jobba.

(Bland annat berättade PWC om sin modell för detta på förra årets ANA Inhouse Conference vilket du kan läsa mer om här)

Självklart finns det utmaningar med att leda team som inte sitter tillsammans, men ofta fungerar det väldigt bra. De största problemen är sällan att folk inte jobbar, utan att man jobbar för mycket – eftersom gränsen mellan arbetsliv och fritid blir suddigare. Behöver man ses funkar Zoom eller Google Meet alldeles utmärkt, dessutom sparar man tid på att slippa ta sig till mötet.

Visst, det kanske inte passar alla. Men ibland är det trots allt rätt bra om medarbetare har möjlighet att jobba hemifrån. Till exempel om någon har tillbringat sportlovet med skidåkning i Lombardiet. Det kan ju om inte annat vara ett bra tillfälle för att testa.

Därför tänkte vi passa på att tipsa om att Google nu, som av en händelse, valt att göra premiumfunktionerna i Hangouts Meet tillgängliga för alla fram till den 1 juli för att hjälpa företag och skolor att fortsätta ses, även om man inte kan vara i samma rum.

Dela blogginlägget:

Mer från Inhousebloggen

Till bloggen >

Vi är inte på Madison Avenue längre

Att inhouse- och marknadsavdelningar skulle kunna konkurrera om talang med externa byråer beskrivs ibland som en utopi, inte minst om man följer olika reklamforum på nätet. Men om man skiftar...

6 april 2021

Vart är inhousebyråerna på väg?

I torsdags presenterade Bannerflow och Digiday sin årliga rapport ”State of Inhousing”, där man genom enkäter och djupintervjuer vaskat fram de viktigaste insikterna kring vad som hänt på europeiska inhouse-...

2 februari 2021

Vad gör en Creative Director inhouse?

Låter rubriken bekant? I så fall kanske du tänker på boken ”Vad gör en Art Director?” från 2006 som kom till för att lyfta fram värdet av bra art direction.

24 januari 2021