Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Inhousebloggen

I Inhousebloggen delar Cogs Creative med sig av spaningar kring nya samarbetsformer mellan kunder och byråer, hur man skapar kreativt utrymme i produktionstunga processer och vad som krävs av den nya tidens kreativa ledare för att dra nytta av fördelarna med att arbeta inhouse.


Publicerad 9 december 2019

Till alla inhouserebeller där ute

Tidigt i torsdags morse trotsade en nyfiken skara Stockholms vintermörker för att lyssna på Corporate Rebels, två holländare som bestämt sig för att kämpa mot tröga och byråkratiska organisationer och göra det roligare att jobba.

Kort kan man säga att de kombinerar forskning med att resa världen runt och träffa progressiva och nyskapande företag och ledare. Sedan delar de med sig av sina insikter via hemsida och events. På tre år har de lyckats bli omnämnda i Forbes, The New York Times, BBC och The Guardian (och nu Resumé!) och rankade som några av världens mest spännande tänkare inom management.

Utgångspunkten för deras arbete är att människor blir frustrerade i organisationer som präglas av kontroll och hierarki, och att organisationer där människor känner att de kan göra skillnad blir både effektivare och lönsammare. Vilket de också har siffror på.

Vad säger de då?
Hittills har man besökt över 150 företag och enligt Corporate Rebels finns det åtta tydliga trender som förenar de som lyckas bäst:
• De tycker att vinst är viktigt, men syfte och värderingar är viktigare
• De är organiserade som ett nätverk av självbestämmande team snarare än en pyramid med lager av chefer
• De har ledare som stöttar och hjälper, snarare än säger vad man ska göra
• De drivs av att testa och lära, snarare än att slaviskt följa planer och försöka förutse allt
• De litar på sina medarbetare och ger frihet under ansvar, istället för att ha regler och stora kontrollfunktioner
• De fördelar makt över beslut nedåt, snarare än att centralisera och toppstyra
• De är öppna och transparenta med information, och undviker hemlighetsmakeri
• De uppmuntrar medarbetare att använda sin talang på bästa sätt, snarare än att dela ut detaljerade arbetsbeskrivningar

Vi får erkänna att vi hade en del på känn, och att det mesta lät bekant. Kanske lite för bekant, till och med. Och när vi tog en kaffe i pausen förstod vi varför. Så här har ju välfungerande reklambyråer i Sverige länge organiserat sig.

Vi formerar oss i arbetsgrupper runt en kund. Arbetsgrupper som har stor frihet – men också stort ansvar. Att göra vinst är viktigt, men jobbet i sig är alltid viktigast. Arbetsgruppen har mandat att bestämma vad som presenteras och CD fungerar som ett bollplank snarare än en domare. Och det finns sällan detaljerade arbetsbeskrivningar, bara uppdrag som ska lösas gemensamt – dessutom är det fritt fram att använda andra talanger än de som ingår i yrket (minns själv när jag satt på kundsidan och byråns copy briljerade med sång i en presentation för att sälja in ett jobb).

Med den insikten i bakhuvudet fick vi också en annan sak bekräftad som vi inte kan upprepa för många gånger: nyckeln för dig som vill skapa en kreativ avdelning inhouse – som på riktigt kan ta ägarskap över varumärket – är att titta på vilken kultur ni har i företaget i stort, och jobba för att genomföra de förändringar som krävs i arbetssätt och organisation för att skapa utrymme för kreativitet. Att bli en inhouserebell, helt enkelt.

Läs mer om Corporate Rebels åtta trender

Dela blogginlägget:

Mer från Inhousebloggen

Till bloggen >

Vi är inte på Madison Avenue längre

Att inhouse- och marknadsavdelningar skulle kunna konkurrera om talang med externa byråer beskrivs ibland som en utopi, inte minst om man följer olika reklamforum på nätet. Men om man skiftar...

6 april 2021

Vart är inhousebyråerna på väg?

I torsdags presenterade Bannerflow och Digiday sin årliga rapport ”State of Inhousing”, där man genom enkäter och djupintervjuer vaskat fram de viktigaste insikterna kring vad som hänt på europeiska inhouse-...

2 februari 2021

Vad gör en Creative Director inhouse?

Låter rubriken bekant? I så fall kanske du tänker på boken ”Vad gör en Art Director?” från 2006 som kom till för att lyfta fram värdet av bra art direction.

24 januari 2021