Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Inhousebloggen

I Inhousebloggen delar Cogs Creative med sig av spaningar kring nya samarbetsformer mellan kunder och byråer, hur man skapar kreativt utrymme i produktionstunga processer och vad som krävs av den nya tidens kreativa ledare för att dra nytta av fördelarna med att arbeta inhouse.


Publicerad 24 januari 2021

Vad gör en Creative Director inhouse?

Låter rubriken bekant? I så fall kanske du tänker på boken ”Vad gör en Art Director?” från 2006 som kom till för att lyfta fram värdet av bra art direction.

Vi kom att tänka på den när vi gjorde bokslut för 2020 års nätverksträffar för Creative Directors på kundsidan, ett initiativ som vi drivit de senaste två åren.

Tillsammans kunde vi nämligen konstatera att fler och fler företag anställer Creative Directors för att stärka sin egen kreativa kompetens. Men synen på vad en CD ska göra, vad man ansvarar för och var man ska sitta i organisationen varierar väldigt mycket. Och eftersom det är svårt att verkligen göra skillnad om man inte får jobba holistiskt och brett tänkte vi dela med oss av några saker som vi skulle lägga in i arbetsbeskrivningen om vi fick i uppgift att rekrytera en inhouse-CD under 2021:

1. Du ska bygga förtroende mellan beställare och kreatörer.
Därför att oavsett om ni bygger en ny kreativ organisation eller ställer om från en mer produktionsinriktad inhouse är detta viktigt för att. Din CD bör vara ett bollplank kring vilken typ av jobb ni ska göra, i vilken takt, och vilken typ av resurser som behövs.

2. Du ska skapa utrymme för kreativitet.
Därför att den största utmaningen för en inhousebyrå sällan är att idéer saknas, utan att det saknas tid och processer för att höja den kreativa nivån. Din CD bör få mandat att äga briefprocesser, och påverka vilken typ av jobb som ska göras och hur arbetstid prioriteras.

3. Du ska både vara en visionär och en realist.
Därför att din CD både måste kunna sälja in er vision och teamets uppgift på ett sätt som inspirerar och lockar duktig talang, samtidigt som hen kan hantera att verka transformativ tid och få människor att jobba tillsammans mot målet – även om det är en bit bort.

4. Du ska göra oss till bättre reklamköpare.
Därför att allt handlar om att få det bästa av sina partners – oavsett om det är interna kollegor eller externa byråer. Din CD borde hjälpa till att utveckla allt från hur ni handlar upp tjänster och ger briefer, till hur ni bedömer idéer och ger feedback.

5. Du ska coacha och bygga självgående team som tar initiativ till att utveckla bolagets kommunikation, i allt vi gör.
Därför att hela poängen med att ta större kreativt ägarskap inhouse är att bli snabbare, effektivare och kreativare – vilket inte funkar om din CD blir en flaskhals i processen.

Om du ger en eller flera av dessa punkter i uppdrag till din CD, och dessutom ser till att hen får den plats i organisationen som krävs för att genomföra sitt uppdrag, kommer inte bara er kreativa nivå höjas – du hjälper också till att utveckla marknadsavdelningar i stort, genom att förtydliga nyttan av att ha en intern CD på plats. Och kanske hör vi av oss för att intervjua dig när vi får tid att skriva en bok i ämnet.

Dela blogginlägget:

Mer från Inhousebloggen

Till bloggen >

Vi är inte på Madison Avenue längre

Att inhouse- och marknadsavdelningar skulle kunna konkurrera om talang med externa byråer beskrivs ibland som en utopi, inte minst om man följer olika reklamforum på nätet. Men om man skiftar...

6 april 2021

Vart är inhousebyråerna på väg?

I torsdags presenterade Bannerflow och Digiday sin årliga rapport ”State of Inhousing”, där man genom enkäter och djupintervjuer vaskat fram de viktigaste insikterna kring vad som hänt på europeiska inhouse-...

2 februari 2021

På väldigt förekommen anledning

OBS! Denna text skrevs för en vecka sedan, då risken för smittspridning bedömdes annorlunda. Idag vet vi att många företag – inklusive vi på Cogs – beordrat sina anställda att...

4 mars 2020