Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Inhousebloggen

I Inhousebloggen delar Cogs Creative med sig av spaningar kring nya samarbetsformer mellan kunder och byråer, hur man skapar kreativt utrymme i produktionstunga processer och vad som krävs av den nya tidens kreativa ledare för att dra nytta av fördelarna med att arbeta inhouse.


Publicerad 22 September 2019

Var det roligare förr? Det beror kanske på var du sitter idag (och imorgon).

För några veckor sedan publicerade Resumé den här krönikan av Björn Rietz. Många i våra flöden delade texten med instämmande kommentarer – framförallt i frågan om att det är ett problem att kreatörer idag inte får möjlighet att lära känna sina uppdragsgivare och deras utmaningar ordentligt.

För oss som för det mesta befinner oss ute hos kunderna blev emellertid känslan lite kluven.

Å ena sidan är poängen väldigt relevant. När kreatörer kan komma nära sina uppdragsgivare, förstå affären och sitta ned och prata med alla duktiga människor som står bakom det som ska torgföras så blir jobben bättre, mer insiktsfulla och långsiktiga.

Å andra sidan köper vi inte att införandet av planners på byråerna skulle ha satt stopp för kreatörer som verkligen vill gå på djupet och blanda sig i insiktsarbetet.

Det vi ser är snarare att världen utanför har förändrats.

Externa partners förväntas leverera mer och mer, snabbare och snabbare, hela tiden. Kunderna har fler kanaler och fler partners att hantera. Samtidigt finns mer data än någonsin och massor av nya spännande roller har tillkommit på kundsidan, som man inte alltid har tillgång till. Därför är det inte konstigt att det känns svårt att bedriva undersökande kreatörsskap idag. Om man sitter på en byrå, vill säga.

Men för kreatörer som bokstavligen kan promenera till källorna finns däremot mer möjligheter än någonsin att ställa alla tänkbara och otänkbara frågor till produktavdelningen, sitta med hos kundtjänst och lyssna på vad kunderna egentligen säger, eller gräva i data för att söka efter kommunicerbara insikter som leder till lösningar* som ”består åratal efter att branschgalornas röda mattor rullats ihop” som Björn skriver.

Och med tanke på att fler och fler företag ser fördelarna med att själva ta mer kontroll över sitt varumärke skulle vi säga att framtiden ändå ser rätt ljus ut för nyfikna kreatörer som vill ha roligt på jobbet.

*Ett bra exempel på ett sådant långlivat jobb som skapats inhouse hittar du här

Dela blogginlägget:

Mer från Inhousebloggen

Till bloggen >

Dags att gå inhouse – testa dig själv!

Jobbar du på byrå och är nyfiken på kundsidan? Du är inte ensam. Och det är inte så förvånande. När allt fler företag själva tar större kontroll över sin kommunikation skapas...

11 Juni 2019

Extern partner eller inhouse, det är inte frågan.

Ok, dags för första inlägget. Då är det väl läge att förklara vad vi tänker göra här? Vi har lovat att bjuda på inspiration för den som vill ta större ägarskap...

14 Maj 2019