Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Inhousebloggen

I Inhousebloggen delar Cogs Creative med sig av spaningar kring nya samarbetsformer mellan kunder och byråer, hur man skapar kreativt utrymme i produktionstunga processer och vad som krävs av den nya tidens kreativa ledare för att dra nytta av fördelarna med att arbeta inhouse.


Publicerad 2 Februari 2021

Vart är inhousebyråerna på väg?

I torsdags presenterade Bannerflow och Digiday sin årliga rapport ”State of Inhousing”, där man genom enkäter och djupintervjuer vaskat fram de viktigaste insikterna kring vad som hänt på europeiska inhouse- och marknadsavdelningar under 2020, och reflektioner kring vad vi har att vänta av 2021.

Som en annan På Spåret-redaktion har vi tröskat igenom materialet och valt ut fem ledtrådar till framtiden.

På 10 poäng: Dags för vägval?
Hur ser den optimala inhousebyrån ut? Rapporten visar att det finns tre tydliga modeller som dominerar: inhousebyråer med full digital kompetens som producerar det mesta av sin kommunikation själva, det traditionella upplägget med en marknadsavdelning som har vissa kreativa kompetenser inhouse, men i huvudsak jobbar med externa partners och hybridmodellen med en fristående inhousebyrå som fungerar som marknadsavdelningens viktigaste partner, men som tar hjälp av externa partners vid arbetstoppar eller specifika projekt.

Det intressantaste var kanske att fördelningen mellan dessa är helt jämn idag, men då många startat upp sin verksamhet under de senaste 12 månaderna tror författarna att detta kommer förändras och att vi under de kommande åren får se vilken modell som blir den vinnande.
Oavsett vilket skriver vi under på ett citat från en av rapportens intervjuer som kommer från Dries Mertens, Director of DraftLine Europe: ”Don’t try to recreate an external agency. With an in-house agency, you have the freedom to do things differently — to question the whys, to think about different ways of putting pieces together, to consider different processes that can run different types of work output.”

På 8 poäng: Håll i och håll ut
Redan förra årets rapport visade att företag som satsar på att ta större kreativt ägarskap inhouse kunde se positiva effekter på ROI. Den utvecklingen har fortsatt, 63% menar att deras ROI har förbättrats efter inhousesatsningar. Det finns dock en liten skillnad mellan de som var tidigt ute och de som startat upp verksamheten under det senaste året – 67% av team som arbetat längre ser en ökning, jämfört med 60% hos de som nyligen kommit igång.

Slutsatsen är att det tar tid att bygga upp en bra inhousebyrå, men det är värt att hålla i och hålla ut. En annan positiv effekt av detta är att många team fortsatt att växa trots – eller tack vare – pandemin, vilket visar att företag i allt högre grad ser de möjligheter som finns och det värde som skapas med att ha kreativ talang nära affären. 32% av alla tillfrågade företag ökade med 1-2 personer under 2020 och 32% ökade med 3-5 medarbetare.

På 6 poäng: Kulturrevolution på gång
Många rapporter de senaste åren, inte minst ANA Inhouse report från 2018, har pekat på att fokuset för inhousesatsningar har skiftat från att enbart handla om spara tid och pengar till att öka kreativitet och göra bättre jobb. Att detta är något som fortsätter vinna mark syns i de djupintervjuer som finns i rapporten med kreativa ledare från bland annat TikTok, Twitter och Telia. Den som vill bygga en bra inhousefunktion måste fokusera på ledarskap och kultur. Och de som gjort det säger att deras team blir mer nyfikna, utvecklar sina färdigheter och utvecklar både kommunikation och affär med nya idéer. Det går numera att konkurrera med bra byråer i rekrytering, men då måste man erbjuda en arbetsplats där det finns möjlighet att göra karriär (göra bra jobb) och utrymme för kreativitet.

På 4 poäng: Coronaeffekten
Den tydligaste effekten av Covid-19 på marknads- och inhouseavdelningar är att arbetssätt digitaliserats full ut. Och det snabbt. Molnbaserade lösningar och möjlighet till distansarbete har blivit ett måste, vilket gjort det enklare att kunna rekrytera talang som finns på andra orter eller i andra länder.

Vidare säger 58% av de tillfrågade företagen att de höjt sin kreativa nivå under 2020, och nämner tre nycklar: tech som gör det lättare att samarbeta, bättre sammanhållning inom teamen och att man snabbt behövt anpassa sig till ändrade planer. Många inhousebyråer har flyttat fram positionerna under 2020, vilket inte är så konstigt då pandemin har ökat krav på effektivitet, samarbete och kontroll över kommunikationen – vilket är just de fördelar företag säger sig se med att ta mer ansvar inhouse.

På 2 poäng: Mer tech ger mer kreativitet
Som sagt; introduktion av eller ökat användande av ny tech har skapat nya möjligheter för hur inhouseteam kan jobba, vilket i sin tur bäddar för att man kan prestera bättre. 55% av de tillfrågade inhouse- och marknadsavdelningarna jobbade mer datadrivet 2020, 55% anser sig ha höjt den kreativa nivån och 54% ser hur det interna samarbetet mellan team har ökat.

Denna utveckling lär fortsätta och stärka inhousebyråns roll även framåt, i alla fall om man ska tro James Rothwell, Head of Marketing för TikTok i Europa, som säger ”The power of in-house teams is being closer to the core of the brand and ongoing creative excellence needs, hence it puts them in the prime spot to make more informed decisions and give better creative direction. They also instinctively understand the audience needs, incoming data and insights. This makes it easier to steer narratives accordingly, something that could take longer with external partners, demand more time, investment and attention.”

Hela rapporten finns att ladda ned här.

Dela blogginlägget:

Mer från Inhousebloggen

Till bloggen >

Vad gör en Creative Director inhouse?

Låter rubriken bekant? I så fall kanske du tänker på boken ”Vad gör en Art Director?” från 2006 som kom till för att lyfta fram värdet av bra art direction.

24 Januari 2021

På väldigt förekommen anledning

OBS! Denna text skrevs för en vecka sedan, då risken för smittspridning bedömdes annorlunda. Idag vet vi att många företag – inklusive vi på Cogs – beordrat sina anställda att...

4 Mars 2020

Till alla inhouserebeller där ute

Tidigt i torsdags morse trotsade en nyfiken skara Stockholms vintermörker för att lyssna på Corporate Rebels, två holländare som bestämt sig för att kämpa mot tröga och byråkratiska organisationer och...

9 December 2019