Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Inhousebloggen

I Inhousebloggen delar Cogs Creative med sig av spaningar kring nya samarbetsformer mellan kunder och byråer, hur man skapar kreativt utrymme i produktionstunga processer och vad som krävs av den nya tidens kreativa ledare för att dra nytta av fördelarna med att arbeta inhouse.


Publicerad 6 april 2021

Vi är inte på Madison Avenue längre

Att inhouse- och marknadsavdelningar skulle kunna konkurrera om talang med externa byråer beskrivs ibland som en utopi, inte minst om man följer olika reklamforum på nätet.

Men om man skiftar perspektiv och tittar på vad som egentligen händer på insidan just nu kan man undra om inte något är på väg att hända med styrkebalansen – i takt med att allt fler varumärken rekryterar välmeriterade byråmänniskor till ledande positioner.

Båda Oatly och Hedvig verkar till exempel ha tillräcklig dragningskraft för att locka kreatörer från de bästa byråerna, och det beror nog just på vilka man får jobba för (och hur de pratar om sina arbetsplatser) än en dramatisk ökning av antalet kreatörer som brinner för havremjölk och försäkringar.

Och Ikeas beslut att ta in Linus Karlsson som kreativ chef lär inte bara få effekt på de jobb som görs, utan även på vilka Ikea kan locka till Älmhult. Listan kan göras lång, och den lär inte bli kortare av att varumärken hävdar sig mer och mer i ”vanliga” reklamtävlingar (grattis till guldäggsnomineringen H&M Agency!).

Alla kommer givetvis inte att lyckas – det är inte helt enkelt att ympa in en kreativ kultur i traditionella företagsstrukturer, oavsett vilken kvalitet man har på sitt på CD-CV.

Men en sak är vi säkra på: ju fler bra kreativa ledare vi får på kundsidan, desto fler intressanta karriärvägar kommer ambitiösa kreatörer få att välja mellan.

Dela blogginlägget:

Mer från Inhousebloggen

Till bloggen >

Vart är inhousebyråerna på väg?

I torsdags presenterade Bannerflow och Digiday sin årliga rapport ”State of Inhousing”, där man genom enkäter och djupintervjuer vaskat fram de viktigaste insikterna kring vad som hänt på europeiska inhouse-...

2 februari 2021

Vad gör en Creative Director inhouse?

Låter rubriken bekant? I så fall kanske du tänker på boken ”Vad gör en Art Director?” från 2006 som kom till för att lyfta fram värdet av bra art direction.

24 januari 2021

På väldigt förekommen anledning

OBS! Denna text skrevs för en vecka sedan, då risken för smittspridning bedömdes annorlunda. Idag vet vi att många företag – inklusive vi på Cogs – beordrat sina anställda att...

4 mars 2020

Se fler branschtitlar från Bonnier News