Vad söker vi på Wikipedia idag?

Wikipedia är en extremt viktig uppslagsbok och uppskattas idag vara den 6:e största webbplatsen i världen. Att ha koll på vad alla söker på där är förstås en bra temperaturmätare om du vill veta vad vi tänker på just nu. Vilket i förlängningen kan hjälpa dig att haka på dagsaktuella samtalsämnen, något vi alla vet är en guldgruva när vi skapar innehåll.

Så, vad är på agendan just i dag i Sverige? Här ser du vad vi söker på svenska delen av Wikipedia just idag. Du kan också se senaste månaden eller veckan eller kanske kolla vad som är på väg uppåt och nedåt, du hittar alla länkar i vänsternavigeringen. Där kan du även byta språk och t ex se vad som händer i Danmark, där den mest besökta Wikipedia-artikeln denna månad verkar vara Sveriges byer...

Mest besökt på den engelskspråkiga Wikipedia denna månad är Hyphen-minus, som man också kan undra över. Tvåan Darth Vader är kanske mer självklar då. Så där kan man hålla på och fundera över mänskligheten, men mest av allt kan det faktiskt hjälpa oss att förstå vad som är på gång just idag.

/ @jmjobring som sedan min intensivaste skrivperiod med romanen Köld har en hang up på Oh Wonder, som just nu släpper låtar från ett kommande album,  i natt kom High On Humans. Det är faktiskt rätt kul att se hur bandet arbetar med släppen, t ex har de släppt originaljudinspelningen som Josephine gjorde då hon kom på låten efter att ha pratat med okända på tunnelbanan.

 

PR-världen är rund

Precis hemkommen från möte med vårt globala nätverk Global Com på Mallorca och man är så där uppfylld som man är när man får träffa entusiastiska kollegor från hela världen. Det man slås av är att vår bransch faktiskt är rätt homogen, oavsett om du verkar i USA, UK eller Umeå är utmaningarna och möjligheterna de samma hos kunderna och kundernas kunder.


Global Com består av cirka 70 ägardrivna PR-byråer från hela världen.

Alla pratar i dag om att få kunderna att förstå att de måste ta några steg ut ur sin komfortzon för att nå framgång. Trängseln är enorm och när vi väl får uppmärksamhet försvinner den mycket fortare. Inga nyheter där inte.

Nyhet för mig däremot var att snabbväxande ekonomier i Asien, som Myanmar/Burma, betraktar Facebook som Internet. De letar inte information på Google utan söker efter i princip allting inne i Facebook. Och var det något som förenade i princip alla man pratade med (förutom kineserna…), var det hur dominerande Facebook faktiskt är. Även inom B2B. Vad Linkedin pysslar med är det få som förstår. Däremot är många av PR-byråerna nog fortfarande lite avvaktande och försiktiga runt annonsering på Facebook. I varje fall i vårt nätverk.


Strecken på kartan som beskriver hur nätverket hjälper varandra att skapa affärer över världen växer nu för Global Com.

Försiktiga var nätverkets byråer dock inte när de pratade om tillväxt och tillströmningen av kunder, det råder en hyfsad optimism i branschen runt om i världen. Många vittnar om att deras kunder ser PR som räddningen ut ur reklamtrötthetsträsket. Men alla pratar också om hur svår balansgången är när de traditionella medierna svajar och gränserna mellan redaktionellt och köpt blir suddigare och suddigare.

Och som en följd av det kanske, så var det påfallande många av byråvännerna som pratade om hur värderingsdriven PR snabbt vinner mark. I dessa tider av politisk oro tar företagen stafettpinnen för moral och etik. Och många gör det dessutom riktigt bra.

En annan sak som man slås av är hur långt fram Sverige fortfarande ligger när det kommer till kreativitet. Vi väcker fortfarande avund runt om i världen för den kreativitet som kommer från svenska byråer.  Så, det är väl bara att vi alla sträcker på oss och fortsätter på den inslagna vägen och ta vår kreativitet till resten av världen. Världen behöver oss.

/ @jmjobring som lyssnar på Kamasi Washingtons 13 minuter långa softjazziga låt Truth och borstar bort den sista sanden mellan tårna.

 

Budhas Kaffebar – hur man blir bäst i utkanten

Årets kaffebar enligt White Guide heter Budhas Kaffe och Rosteri och ligger i Lycksele. Nej, Lycksele är inte en stadsdel i någon av våra större städer utan en ort i Lappland med 8 532 invånare.

– Det ska kännas som hemma att komma hit, säger Budha Sutedja när jag träffar honom och säger att jag gärna vill skriva något om hans och livskamraten Katarina Johanssons kaffebar. För är det något vi kommunikationsarbetare avundas är det människor som kan bygga äkta varumärken från grunden. Vi möter ju ganska ofta de som vill ta genvägar och dopa sig till uppmärksamhet, vilket förstås ibland också måste vara marknadsföringens uppgift. Men så finns det de andra, de som ser långsiktigt och bygger från hjärtat. Det är lätt att tycka om dessa besatta själar.

IMG_6879

– Jag tävlar varje dag, mina kunder är mina domare, säger Budha och förklarar att han inte är intresserad att delta i en tävling där kaffesmaken ska bedömas. Det är upplevelsen som är det viktigaste.

Det är också därför Budha tar sig in i en kommunikationsblogg. Det fysiska mötet och den trevliga upplevelsen har förvisso gett honom ungefär tre gånger så många följare på Instagram jämfört med Lycksele kommun, men för Budha är den absolut viktigaste marknadsföringskanalen själva kaféet. Han pratar fort och mycket om att kaffet är hans drog – jag är en legal dealer  – och han försöker helt enkelt få Lyckseleborna och alla andra besökare att fastna för hans drog. Han vill få dem att känna skillnad på olika sorters kaffe och lära dem mer om den svarta drycken. Han låter upplevelsen bli kommunikationen, och det har alltså räckt ändå in i White Guide, trots (eller kanske tack vare) att hans livsverk finns drygt 70 mil från Stureplan.

– De där domarna i Stockholm är inte mina kunder, det är inte viktigt för mig om de tycker om mitt kaffe eller inte, därför är det här priset så roligt. Det handlar inte om kaffets smak, det handlar om bemötandet, om upplevelsen. Jag har en mission att lära folk att älska kaffe och brukar säga att Lycksele har långt fler kaffeälskare per invånare än något annan stad i Sverige, vi brädar lätt alla hipsters där nere i storstan.

Budha och Katarina bevisar återigen att allt kommunicerar – det handlar inte om det vi säger utan om det vi gör. Testa själv om du har vägarna förbi Lycksele.

@jmjobring som förstås lyssnar på One More Cup Of Coffe med The White Stripes.

 

Rörligt omslag på Facebook-sidan

Vissa sidor verkar just nu ha möjlighet att lägga till en film som omslagsbild på sin Facebook-sida. Men långt ifrån alla – jag kan se den på 1 av de cirka 30 sidor jag har åtkomst till, så det verkar inte ha rullats ut särskilt brett ännu. Men gå in och kika om du har det, se nedan. Kul möjlighet som blir spännande att följa hur den utvecklas!

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 09.31.14 (kopia)

Rörlig omslagsbild är förstås helt i linje med Facebooks ambition att öka mängden rörligt på sin plattform. Frågan är vad som är hönan och ägget i det här? Drivs utvecklingen av att vi som användare vill kommunicera mer med rörligt eller är det plattformarna som vill att vi ska kommunicera mer rörligt? Förmodligen är det en kombination, vi får bättre verktyg att göra rörligt material och vi blir alltmer vana vid att ta till oss rörlig kommunikation. Vi har också på senaste tiden sett hur mängden reklam i det rörliga materialet har ökat avsevärt genom att filmer på Facebook nu har en reklamfilm i början av klippet. Och där ser vi nog kanske den absolut viktigaste drivkraften – de sociala plattformarna vill åt de relativt stora reklampengarna som fortfarande landar i de traditionella tv-kanalerna.

quartely_facebook

I natt släppte också Facebook sin kvartalsrapport och siffrorna var, som vanligt, urstarka. Snart har Facebook 2 miljarder användare per månad och Instagram 700 miljoner. Ett hyfsat nätverk att sprida sina reklamfilmer på, jämfört med att köpa in sig i oräkneliga tv-kanaler, så nog borde de har ganska goda förutsättningar att fortsätta plocka annonspengar från mer traditionella kanaler.

/ @jmjobring som på årsdagen av Olles bortgång lyssnar på fantastiska öppningsspåret på debuten från 1993, som dessutom kan fungera som fond till inlägget ovan: Hur lång kan det gå?

 

Facebook tar nya kliv mot infrastruktur

Igår var det starten på Facebooks utvecklarkonferens F8, en högtidsstund som börjar närma sig Apples KeyNotes i både utseende och intresse. Läs gärna bloggkollegan Nils Andersson Wimby utmärkta sammanfattning här ”De viktigaste Facebook F8-nyheterna för marknadsförare”. Det jag också tar med mig är att Facebook återigen tar chansen att bygga infrastruktur och stärka upp sin betydelse som plattform, inte bara som ett socialt nätverk. Och hur viktigt de anser att AR är, något som jag instämmer fullt i. Framförallt för marknadsföring. Det mest intressanta tyckte jag var:

– Att Facebook tills vidare släpper tanken på att skapa nya redskap för att använda AR, de tror fullt ut på att mobilen. Tills vidare i alla fall. Mark Zuckerberg markerade det genom att säga, att är det något ni ska ta med er från F8 är det just det – mobilen är den viktigaste plattformen för AR. En kraftig känga mot Snapchat som ganska nyligen lanserade ett par glasögon.

– VR får en egen app i Facebook SpacesTyvärr var känslan lite Second Life som väl ändå får sägas floppade rejält. Och som av en händelse hade jag och barnen tidigare på kvällen provkört Playstations VR-lösning, och lätt illamående undrar jag stilla hur lång väg det är kvar innan VR slår brett. Det känns en bit bort innan sladdar och en sjukt stor hjälm känns helt självklar. Naturligtvis kommer utrustningen att bli bättre och komma närmare och närmare kroppen, men, ja, se bilden nedan…

IMG_6755

– Messenger blir en självklarare del av företagskommunikationen. Egentligen finns allt på plats i Messenger utom användarnas beteende, vilket förstås aldrig ska underskattas. Vill vi chatta med företaget i samma kanal som med kompisarna? Är inte det just det vi hela tiden har velat undvika. Jo. Men samtidigt vill vi heller inte ringa (i alla fall inte jag) och då blir Messenger en naturlig kanal. Här inspireras idag all av kinesiska WeChat där du kan hantera ett helt liv i samma app, typ. Framförallt kan du beställa och betala, vilket förstås Messenger också strävar efter – den som äger transaktionen tjänar pengar, vilket Apple, och förstås alla banker, har bevisat för länge sedan.

– QR-koden får nytt liv. Alla älskade att hata QR-koder. Idén var god, men problemet var förstås att det krävdes för mycket av användaren. Men om den nu byggs in i Messengers kamera har man minimerat mycket av det stöket. Jag tror det här kommer att få stor betydelse, för är det någon som har kraften att påverka oss marknadsförare så är det nog Facebook– vi har investerat en hel del i kanalen redan. Och vi har alla stött på problemet med att få våra fysiska besökare in på våra digitala plattformar. Facebook är smarta nog att döpa om den också, nu heter det Parametric Codes.

parametcis_codes_facebookf8

Facebook öppnar även Messenger för fler spel, för att dela musik via Spotify och senare Apple Music med mera, med mera. Hela den här räckan av nyheter för Messenger visar att Facebook menar allvar med att vilja fortsätta vara mer än ett nätverk – Facebook vill vara alla företags digitala infrastruktur, Facebook vill vara Internet för företag. Vi ska ersätta vår webbplats med en Facebook Page och vår kundkontakt – telefonväxeln, chaten, och så småningom transaktionen – med Messenger. I rockärmen har Facebook förstås alla användare. Det bygger dessutom ut sitt analysverktyg, och som av händelse kallar Facebook det kort och gott för Facebook Analytics. Klingar namnet bekant? Bäva månde Google.

FB_analytics

/ @jmjobring som fastnade lite för New Orders nymixning av låten The Game.