Dela sidan:

Sajten Breakit tänker som en PR-konsult

Läser med stor behållning hur Breakit förklarar hur de arbetar med spridningen av sina artiklar i en artikel här på Resumé.

Jag citerar ur artikeln:
”– Tittar man på det wallraff-reportage som vår reporter Erik Wisterberg gjorde förra året körde vi en livesändning på Facebook som vi visste skulle ta spinn i olika branschmedier och att andra därefter skulle plocka upp det. I det här fallet hade vi inte en lika given krok utan kontaktade helt enkelt de olika redaktioner med en vinkel som skulle vara relevant utifrån deras bevakningsområde.”

Ja, du känner igen det va? Exakt så som PR-konsulter har arbetat och resonerat sedan urminnes tider. Och så tänker nu också en pigg och hungrig nyhetssajt.

Men när en nyhetssajt bedriver eget PR-arbete gentemot andra nyhetskällor att skriva om just deras reportage för att driva trafik till sin egen sajt för att där sälja reklam, tar inte detta sammanblandningen av journalistik och PR och reklam till nya nivåer? Ja, högst troligen. Men det finns knappast någon att klandra eftersom alla lever på att skapa engagerande nyheter och är beroende av varandra. Breakits syfte i det här fallet är ju inte direkt heller något att invända emot: de vill få ut sina nyheter.

Nyhetsvärderingen i fokus
Finns det då inga faror med att nyhetsmedier agerar som PR-byråer? Nej, det har de alltid gjort, t ex förr mot nyhetsbyråer som TT där de ville få in sina nyheter för att få spridning och cred, men kanske mindre uttalat och genomtänkt än våra nya uppstickare. Faran ligger snarare hos den som ska göra nyhetsvärderingen, att gate keepern har på fötterna och kan sina publicistiska regler, men det är knappats heller något nytt.

Nyhetschefer och chefredaktörer har i alla tider sållat bland nyheterna och valt ut det mest engagerande, men deras jobb är nog ganska mycket svårare idag då källorna är många och vad som skapar engagemang mäts mycket mer direkt än tidigare. Där finns snarare en fara, att man stirrar på engagemanget och glömmer själva nyhetsvärderingen och mediehusets själ och hjärta, men det är en helt annan historia.

/ @jmjobring som förstås lyssnar på Silvana.

 

 

 

Dela sidan:

10 värsta falska nyheterna – hela listan

Vem blir först ut i Sverige tror ni? Det finns förstås retoriska poäng, men framförallt är själva listan i sig själv ett genidrag av Trump. Vem gillar inte en lista? Ett oemotståndligt klickbete för i princip alla mediehus eftersom alla vet att:
1) De som hatar Trump klickar för att förstärka sin bild av vilken idiot han är.
2) De som älskar Trump för att förstärka sin bild av hur bra han är.

Vem är förloraren då? I långa loppet urholkas förstås de utpekade mediernas trovärdighet. Även om de allra flesta har stor respekt för till exempel New York Times så urholkar en presidents eviga tweetande om att de kommer med falska nyheter varumärket. Även om läsaren inte tycker om Trump skapar han säkert en viss tvekan.

Dessutom påverkar förstås han beteende i Vita Huset hur rapporteringen därifrån blir. En nervös journalist är ingen bra journalist. Och vem blir inte nervös över att bevaka Amerikas president, i vanliga fall. Men om man dessutom ska bevaka en president med 47 miljoner följare på Twitter och man arbetar på ett mediehus man vet att han hatar krävs det förstås en hel del för att våga publicera något alls. Det är klart att det påverkar journalistiken.

Ifrågasättandets ädla konst
Dessutom påverkar Trump alla andra politiker med sitt sätt att ifrågasätta alla som ifrågasätter honom. Vi ser ju att det fungerar. Vattendroppen urholkar stenen. Alla börjar tvivla på New York Times. Så, åter till min inledande fråga: Vem blir först ut i Sverige? Och vågar någon haka på redan i den här valrörelsen? Jag är tveksam. Men tyvärr tror jag att Trumps ledarstil kommer att efterapas av många. Men… ska vi vara positiva och tro gott om mänskligheten finns här ju faktiskt en nyttig sak att lära sig.

För om vi kokar ner precis allt som Trump gör, inte minst hans lista över Fake News, så utkristalliserar sig ett enda ord med enormt stor kraft: Engagemang. Och tänkt att det är exakt det du och jag pysslar med hela dagarna. Vi borde med andra ord ha sjukt mycket att lära här. Och för mig är det tydligt vad den stor läropengen är: Du måste engagera med din kommunikation. 

Börjar dagen på Twitter
Trump börjar dagen på Twitter och har därmed garanterat sig medieutrymme direkt på morgonen. Och sedan trummar hans maskineri på som vanligt under dagen, men det har ju alla presidenters staber gjort i alla tider. Skillnaden är att Trump vet att engagemang är det som spelar roll. Nu troligen mer än någonsin tidigare i historien. All kommunikation från Vita Huset som ger eko över Atlanten är den som engagerar. Det andra – vardagspolitiken och nya lagar och regler o s v – hör vi sällan eller aldrig talas om.  Och högst troligt är Trump väldigt nöjd med det också. Han kan regera i skuggan av sin egen engagemangsfabrik.

Så… när du läste min helt felaktiga rubrik över ”Värsta falska nyheterna – hela listan” hoppas jag att du förlåter mig för klickbetet: Jag vill engagera dig. Jag vill få dig också att förstå att vi måste försöka börja förstå och lära oss. Inte bara förfasa oss, som i varje fall jag mest har gjort detta konstiga första år med Trump som president. Det är dags att se hur vi kan använda Trumps taktik till något vettigt. Förhoppningsvis kan vi nu efter ett års förfasande och suckande börja bygga en bättre värld med samma taktik.

/ @jmjobring som röstar på First Aid Kit i dag.

 

 

 

Dela sidan:

Åtta saker vi pratar om 2018

Jag summerade häromdagen hur det gick för mig med mina funderingar inför 2017, kika här. Nu är det dags att blicka framåt. Här är åtta saker vi kommer att prata mycket om under 2018.

1 – Vi ser fler biflöden på sociala medier
Facebooks försök med att lägga företag i ett biflöde istället för det vanliga nyhetsflödet är oroande för många, jag skrev om det här. Men jag tror ärligt talat att vi alla måste bli bättre på att skapa värde och posta sådant våra följare inte kan vara utan. Vi måste förtjäna vår uppmärksamhet. Och Facebooks algoritm har egentligen redan stoppat oss i ett eget biflöde. Den stora vinnaren tror jag är Linkedin, men snart nog lessnar även de användarna på usla företagspostningar. Så, börja skapa värde istället.

2 – Harry Potter dyker upp i Mixed Reality
Ninatic, företaget bakom Pokemon Go, har hintat att Harry Potter ska dyka upp i din trädgård i Harry Potter: Wizards Unite. Även om Ninatic kanske inte kan upprepa succén med Pokemon Go kommer vi säkert ändå att få se många spelare irra omkring med mobilen i handen. Det finns många Potter-fans där ute i rätt ålder. I förlängningen kommer dessa spel också att hjälpa utvecklingen av andra kommersiella tillämpningar av AR och MR.

3 – Vi börjar fråga mer
Vi mäter och mäter men når sällan ända fram till den heliga gralen avslutet. Jag tror att vi under 2018 får se hur alltfler försöker börja mäta effekt och sluta förlita sig så mycket på räckvidd. Men när vi bygger varumärken och har långa B2B-cykler är det givetvis alltid en utmaning. Jag tror vi helt enkelt får börja fråga mer för att få svar på vem vi når och hur de vill bli nådda av våra budskap. Våga fråga!

4 – Vi omvärderar tiden vi spenderar
Jag skrev häromdagen om rörelsen Time Well Spent i USA, och här finns mer på det temat. Nu har den kommit till Sverige och vi fick även en ny undersökning gjord av Sveriges Annonsörer som basunerade ut att 23 procent av svenskarna överväger att lämna Facebook.  Nej, 23 procent kommer inte att lämna. Och nej, annonsörerna kommer inte att gå över till analogt, som Sveriges Annonsörer hoppas på. Men jag tror vi får se en tilltagande trend att vi funderar alltmer över den ”beroendeframkallande” delen av de sociala medierna. Vad tillför egentligen ett ”gilla” till ditt liv?

5 – Handeln får ett stålbad
Jag tror på riktigt att handeln står inför ett liknande stålbad som medierna nästan är igenom. H&M har gått kräftgång på börsen hela 2017 och vi ser i min hemstad Umeå hur de lokala affärerna i centrum har svårt att kompensera för kombinationen av e-handel och köpcentrum. Och då har egentligen inte varken Amazon, Wish eller Alibaba kommit hit på riktigt. Överlevarna är de unika lokala, exklusiva butikerna som har en vettig digital närvaro. Butikerna i mittenskiktet kommer att stupa. Att se och lära av kommunikationsbranschens stålbad tror jag blir viktigt.

6 – Kina kryper allt närmare
Apropå Alibaba. Idag sneglar Silicon Valley alltmer mot Kina, läs Martin Gelins utmärkta artikel i DN. Och megaframgången med Wechat måste ju sprida sig även hit. Jag tror att vi under 2018 får ser fler industrijuveler än Volvo köpas upp av Kinesiska företag, men även att vi anammar mer av deras trender. Guanggun Jie är bara början. Dags att börja plugga kinesiska.

7 – Reklamen dör igen
AdWeek summerar annonseringsåret i sin podd och toppar med Nikes försök att slå två timmarsrekordet för maraton, Fearless Girl i New York och Logics raplåt som stödjer en självmordspreventionslinje. Alla tre är i min värld minst lika mycket PR-aktiviteter som reklam. Så, det är väl dags att återigen säga att reklamen är död. Eller kanske mer relevant att sluta skilja på reklam och PR och börja prata om vilken effekt vi vill uppnå och skita i etiketterna. Eller hur?

8 – AI blir Person of the Year
AI eller Artificiell Intelligens kommer att bli årets största snackis och pryda omslaget till Times i december. Jag tror dessutom att vi i kommunikationsbranschen får tillgång till alltfler smarta verktyg som kommer att hjälpa oss skapa innehåll och nå rätt konsumenter. Om vi tycker att det är trångt i det digitala idag är det en västanfläkt jämfört med hur det blir i morgon när vi får robotar som skapar innehåll även åt kommunikationsbyråerna och inte bara åt mediehusen. Oj, oj, oj.

Jag tror faktiskt att vi kan se fram emot ett enastående intressant år och då har jag ändå inte tagit upp riksdagsvalet med troll och upprörda väljare, att Trump tyvärr kommer att twittra igång mer motsättningar än att skapa ökad förståelse, att vi får en ny läroplan som förhoppningsvis ska föra digitaliseringen in i skolan och att GDPR kommer att göra att många IT-ansvariga missar sköna maj för att sedan kliva ut ur buren i juni och inse att det nog ändå inte var så bråttom. Men någon måtta på tyckandet får det ju vara. Nu kör vi 2018.

/ @jmjobring som börjar året med de tio bästa låtarna från 2017 i lurarna.

 

Dela sidan:

Hade jag rätt om 2017?

Jag tycker verkligen om den här tiden på året då vi får frossa i framtidsspaningar! Jag tror dessutom att det finns något nyttigt i att faktiskt fundera över vad vi har lärt oss och hur vi tror att det kan hjälpa oss framåt. Därför försöker även jag spå framåt och tänkte göra så även i år. Men först måste jag ju stanna upp och se om jag fick rätt om 2017? Jag förutspådde tre möjligheter inför 2017, men vad får jag egentligen för betyg på mina spaningar?

”Vi har lärt av de mörka krafterna” 
Förra året hoppades jag att ”Vi lyckas kanske till och med vända diskussionen bort från plattformarnas ansvar till att handla om vårt eget ansvar.” Men riktigt så långt kom vi inte. Inte minst ser vi hur etablissemanget i USA skyller på ryska trollfabriker för att presidentvalet spårade ur, men riktigt så stort inflytande hade nog inte de där annonserna eller klickbetena från Ryssland. En hel del ansvar faller nog tillbaka på amerikanerna själva också. Men samtidigt måste kraften i #metoo sägas vara en riktigt stor och lysande stjärna som visar att den goda sidan kan dra stor nytta av kraften i vårt nya medielandskap. Jag ger mig själv betyget 3 av 5.

”Konsten att välja bort”
Jag hoppades också att vi skulle börja skala av och välja medier och kreativa lösningar som prickade rätt, istället för att skjuta brett och räkna räckvidd. Jag spådde att ”Räckvidd är inte alltid svaret, det är dags att se effekten också.” Slog det in? Svaret är förstås högst individuellt, men jag tror att allt fler faktiskt såg detta komma under 2017.  Om inte annat så såg de säkert hur trängseln blev allt större om uppmärksamheten och diskussionerna om mätning fördes på allt fler håll, inte minst deltog jag själv i en panel på Mynewsday i Umeå där resonemanget fördes. Här får jag betyget 4 av 5.

”Influencer viktigare än kanaler”
”Under 2017 tror jag att vi för första gången ser hur det börjar bli mainstream även för små och medelstora aktörer att köpa plats hos influencers istället för i en viss kanal.” Nja. Nog ökade säkert trycket hos många större influencers, men det finns fortfarande en osäkerhet hos både köpare och säljare hos de influencer som kvalar in på nivån under de riktigt stora. Betyget blir underkänt, kanske 2 av 5.

Läs hela min spaning, ”Tre möjligheter inför 2017” här.

Och 2018 då? Håll ut, jag återkommer alldeles snart, tills dess kan du lyssna på årets 10 bästa låtar.

/ @jmjobring

Dela sidan:

Facebook bjuder på musik och ljudeffekter

Lite otippat dök det idag upp reklam för ljud och ljudeffekter från Facebook i mitt flöde. 1 000 låtar och drygt 1 500 ljudeffekter verkar finnas för allmän användning.  Du hittar alla ljuden här: https://www.facebook.com/sound/collection/ 

Ett enkelt sätt att sätta musik på julens skidfilm kanske? Eller ditt nästa bildspel från företaget. Anledningen till att Facebook bjuder på det här är förstås ytterligare ett sätt att få oss att skapa rörligt istället för stillbilder – om vi kan lägga på högkvalitativt ljud är det också enklare att skapa rörligt.

Även om ljud inte är bristvara på nätet är det ibland svårt att hitta, så jag tror nog at Facebooks bidrag till ljudbilden är välkommet av ganska många.

/ @jmjobring som har samlats årets tio bästa låtar (på Spotify) här.