Dela sidan:

Vilken ö vill du bo på?

Ett inlägg på LinkedIn från författaren och föreläsaren Mark Schafer fick igång mig. Jag tror det är enkelhet i liknelsen som tilltalade mig. I korthet jämför Schafer olika målgrupper som invånare på olika öar. Ska vi – vårt varumärke – ta oss i land och bli välkomnade på ön måste vi tillföra något. Vara ödmjuka, snäll och bjussiga för att inte bara betraktas som en påträngande och objuden gäst. Här är Mark Schafers lista över beteende vi måste visa upp för att vara välkomna på ön:

  • Be a friend. Fit in and belong. Be useful.
  • Respect our time, our freedom, our privacy.
  • Come alongside us and be there when we need you.
  • Show us that you share our values, even if it makes you unpopular on other islands. If we’re going to be loyal to you, you have to be loyal to us.
  • Be a great neighbor and help us even when we’re down. Especially when we’re down.
  • Create some fun experiences that show us what life is like beyond our limited view of this island.
  • Don’t just tell us you’re great and you belong here. We want to see it — here and now on this island. That is the only thing we’ll believe.
  • Never, ever, interrupt us, annoy us, or show up uninvited. That’s just rude.

Ja, egentligen självklarheter, men handen på hjärtat: Kvalar ditt varumärke in på ön? Eller om du är konsult; hjälper du verkligen dina kunder att bli goda öbor?


Just den här ön ligger i Umeälven och befolkas endast av ett falkpar, men det finns andra mer befolkade öar vi väldigt gärna vill åt.

Influencern kan släppa iland dig
Jag drar gärna liknelsen vidare från Mark Schafers resonemang. Vi kan till exempel jämföra en influencer med någon som bor på ön. Influencern kan mot betalning hjälpa oss att komma iland på ön om de verkligen tror att vi delar deras värderingar. En riktig influencer vill ju inte riskera att själv kastas ut från ön, därför kan hen inte heller riskera att släppa iland vem som helst. Men när allt stämmer kan de vara en utsträckt hand som hjälper dig in på ön. Men väl där måste du ändå förstå hur du ska uppföra dig. Du måste ständigt bevisa att du hör hemma på ön.

Som sagt. Självklarheter. Men fortfarande svåra att alltid leva upp till. Vi ses på ön. Här är länk till Mark Schafers Linkedin-inlägg igen.

/ @jmjobring som lyssnar på upptempo Elias för att hålla jämn takt med höstvindarna.

 

 

 

 

Dela sidan:

Tror Wolodarski blandar ihop korten lite…

Hyser verkligen stor respekt för Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski. Inte minst tidningens gedigna arbete med att granska hur Sverigedemokraterna och andra högerextremister agerar på de sociala medierna. Men jag tycker inte att Wolodarski ledare igår levde upp till det han själv skriver om att  ”Vi måste alla bli mycket mer medvetna om hur sociala medieplattformar fungerar och hur enkla de är att manipulera.” Här kan du läsa ledaren.

Den statistik Wolodarski visar upp kommer, enligt den skärmdump som finns i inlägget, från Crowdtangle. Jag ska vara tydlig med att jag inte har någon egen erfarenhet av det verktyget och vet ej hur pålitlig källa det är, så jag utgår endast från den statistik som syns i skärmdumpen. Och när jag försöker analysera den statistik som framgår där tycker jag att Wolodarski blandar ihop hur många människor som har nåtts och interaktioner. Det finns inget exakt likhetstecken mellan dessa båda på Facebook.

Samband finns, men inget likhetstecken
Jo, vi vet alla att interaktioner påverkar räckvidden positivt på Facebook, där har Wolodarski helt rätt. Men vi ser inget i den här statistiken om hur många individer Sverigedemokraternas inlägg nådde. Vi vet att SDs alla anhängare är väldigt aktiva på sociala medier. Därför kan vi egentligen inte dra någon slutsats om hur många som har sett SDs inlägg genom att se att de hade 3,43 miljoner interaktioner. Många interagerade absolut, men det kan vara samma individer som interagerar och ser SDs videos, det behöver inte nödvändigtvis ha inneburit att de har kommit ur ”sin egen bubbla” speciellt effektivt. Snarare tyder det kanske på motsatsen då denna statistik inte på många punkter överensstämmer med valresultatet, som Wolodarski också påpekar senare i texten.

Antal följare intressantare mått just här
Däremot kan vi se att deras antal följare har ökat procentuellt mycket. Det är i jämförelse med övriga punkter i den redovisade statistiken ett tydligare tecken på att SD når fler. Där ser vi svart på vitt att det är fler individer som har börjar gilla deras sida, om vi bortser från att det kan var en viss mängd fejkade konton. Medborgerlig samling har ökat med hela 169 %, å andra sidan från hyfsat låg nivå, och i antal handlar det enligt statistiken om drygt 10 000 nya följare. Men dock en stor ökning förstås. Vi som arbetar med detta vet att vi inte egentligen ska stirra oss blinda på hur många som följer oss eftersom vi inte har någon nytta av följare som inte är relevanta. Men om vi bortser från det kan vi ana att de har nått fler eftersom antalet följare ökade. Så där har Wolodarski en poäng.

Facebook påverkar
Jag vill verkligen inte förringa sociala medier eller Facebooks förmåga att påverka människor. Jag arbetar med rådgivning i dessa frågor, så jag vet att de är utmärkta plattformar för påverkan och kommunikation. Och jag tycker, som sagt, att DN gör ett ypperligt arbete med att kartlägga dessa. Dock är det olyckligt när penseldragen blir alltför breda och svepande och slutsatserna inte riktigt backas av den statistik som redovisas, som jag tycker att Wolodarski riskerar att göra här.

Wolodarski slutsats att ”Betydligt värre var att Facebooks system gjort det möjligt för inhemska aktörer att kraftigt blåsa upp sin storlek och i praktiken översvämma plattformen med sin propaganda. Därigenom skapas illusionen av en massrörelse.” är därför rätt tveksam om den håller. I alla fall utifrån den redovisade statistiken. Vad en massrörelse är kan man förstås diskutera, men ur statistiken vet vi, som sagt, inte hur många de faktiskt nådde ut till. Vi kan däremot se att:

– SD har varit det parti som har varit mest aktivt i sina egna kanaler med 4,71 inlägg per dag, vilket är ganska högt sett till de andra partierna.

– SDs följare har uppenbarligen varit väldigt aktiva och interagerat på inläggen.

– SD har klart flest tittare på sina videoinlägg, men de kan också har postat en större mängd videoinlägg än övriga och i så fall är det ju inte så konstigt att fler har sett deras videoinlägg än övriga partiers. Om detta vet vi inget av denna statistik, vi vet bara att SD har postat klart flest inlägg, så det är inte orimligt att de också har postat fler videoinlägg.

– Antalet följare av SD och Medborgerlig samling har ökat avsevärt under valrörelsen vilket högst troligt  innebär att fler har fått ta del av deras inlägg.

– Vi kan inte i denna statistik se hur många individer som har sett något av det SD eller något annat parti har postat.

Jag tycker som sagt mycket om DNs artikel ”Så tog högerpopulisterna över – med hjälp av SD” och massor av annan granskning runt valet, därför blir det extra olyckligt när chefredaktören inte riktigt håller sig till slutsatserna. Keep up the good work DN!

/ @jmjobring som idag lyssnar på Parcels luftiga Lightenup och laddar måndag.

 

 

Dela sidan:

Facebook helsidesannonserar i lokalpressen

Det är rätt ovanligt att stora amerikanska börsbolag annonserar i min lokaltidning Västerbottens-Kuriren. Att de dessutom köper en helsida för att berätta om något annat än att jag ska köpa deras produkt är, vad jag vet, helt unikt. Men häromdagen fanns där faktiskt en helsida från Facebook med den rätt försynta rubriken ”Tillsammans kan vi motverka falska nyheter”. En helsida med tips om hur jag ska avgöra om en nyhet är falsk eller korrekt.

Vi tar det igen: Ett stort amerikanskt börsbolag annonserar med en helsida i min lokaltidning utan att vilja sälja något. De vill förstås indirekt sälja på oss idén om att deras produkt är bra och att de verkligen anstränger sig för att göra den bra för alla. De vill förstås tvätta bort stämpeln om Facebook som bärare av falska nyheter och snedvriden påverkan på demokratiska val. Men ändå. Hur du än vänder och vrider måste vi nog tillstå att det är ett ganska ovanlig tilltag för ett vinstdrivande börsbolag.

Och ändå är Facebook ofta uthängda och utskällda i media.  Det är inte helt lätt att vara störst och först.  Bamse brukar väl säga att ”Den som är stark måste också vara snäll”. Jag tycker faktiskt att Facebook anstränger sig en hel del för att vara snälla. Sedan måste man också komma ihåg att de ständigt bryter ny mark. Ingen har gått före och gjort samma sak tidigare. Det finns ingen kompass att navigera efter. Men i min bok är Mark Zuckerberg ändå en förvånansvärt bra kapten för den stora men ibland lite skakiga skutan Facebook.

Vi lever i intressanta tider.

/ @jmjobring som idag tappar hakan av Greta Van Fleet.

 

Dela sidan:

Öppet brev till dig som börjar studera kommunikation

Först av allt. Det är ingen brådska. Din utbildning är ingen färskvara. Den är högst troligt redan gammal när du har gått färdigt. När du sedan kliver in på ditt första kommunikationsjobb kommer du ändå att behöva lära dig en massa nytt. Så, passa på att njuta. Ge dig ett par år med rikstagande när du har ekonomin tryggad med studielån. Starta upp något med några kompisar, tågluffa runt jorden på något lov, fotvandra till Nordkap, inse att du har ganska lång tid kvar att leva och arbeta. Kolla gärna in galne Gary Vs video. Ja den handlar om Graduation Day, men tänk om du börjar fundera i hans banor redan när du börjar studera. Jojo, det gäller att alltid lyssna på Gary med en rejäl amerikansk nypa salt, men det fattar du.

Nummer två är att du ska börja kommunicera. Visst, du är i en generation som vi kommunikationsarbetare tycker är grymma på att kommunicera digitalt. Ni är ju födda in i det.  Snapchat är inte konstigare än Facebook för dig. Men jag ser dig inte kommunicera på de ställen där vi kommunikationsproffs kommunicerar. Jag vill se dig börja blogga på Linkedin om det du brinner för. Jag vill se dig följa och konversera företag och inflytelserika personer du vill arbeta med i framtiden. Även om du inte ska ha bråttom vill jag börja höra av dig för jag vill vet vem jag ska anlita för vad i morgon. Jag vill veta vad du brinner för.

Det tredje. Var ödmjuk, men ifrågasätt allt. Kaxighet är bra och behövs ofta. Men du är inte Zlatan innan du har tillbringat 10 000 timmar med fotbollen vid fötterna, hur begåvad du än är. Var öppen och ta in, men köp inte allt utan värdera och gör om till ditt eget. Visst gör vi saker på fel sätt, visst har du bättre lösningar på en herrans massa saker, det är så världen blir bättre. Men världen blir inte bättre om du aldrig når fram till förändringen eftersom du stänger dialogen genom att vara för avfärdande. Så se till att ifrågasätt, men var samtidigt ödmjuk.

Det fjärde är att dela med dig. Delar du får du tillbaka. Även om du en dag vill bli konsult och ta betalt för att dela med dig av kunskap kan du aldrig dela med dig för mycket. Det finns ändå alltid saker kvar du kan lära ut. Men poängen är att du bygger vänskap och lojalitet om du bjuder på det du kan och vet. Du ökar på så vis din chans att hamna top of mind när någon börjar fundera på det du brukar dela med dig av. Det hänger förstås också ihop med punkt två ovan.

Det var mina fyra korta tips för ett långt och roligt liv i kommunikationsbranschen. Hör gärna av dig till mig eller någon annan du springer på om du vill ha fler tips eller undrar över något. Jag lovar att de allra flesta av oss kommer att försöka besvara dina frågor. Vi behöver ju alltid bli fler och vi behöver framförallt alltid få in nytt blod in branschen.

Lycka till och kör hårt!

/ @jmjobring som idag har Say Lou Lou i lurarna.

 

 

Dela sidan:

Kommer IGTV att lyckas?

Igår lanserade Instagram en egen TV-app – IGTV. Tanken är att skapa ett evigt flöde av rörligt material som består av lite längre filmer än de som finns på Instagram. De ska även bjuda in kreatörer som får bidra med sina verk, förmodligen mot någon slags finansiell ersättning. I stående format, som vi är vana att använda Instagram.

Instagrams förhoppning är förstås att knipa åt sig lite av de reklampengar som söker nya format bortom TV-reklamen. Det har gjorts många försök åt det här hållet av både Snapchat och i viss mån Facebook, men på något vis känns det som att Instagram faktiskt ligger ganska bra till att lyckas. De har förstås redan en publik som är visuellt orienterad och delar av den äldre publiken missade kanske också lite av YouTube-tåget. De är lite äldre och mer trögrörliga och för dem finns ingen självklar plattform som ersätter slötittandet på TV.

Köpstark publik
Det andra som talar för Instagram är att de har en relativt sett köpstark publik, jämfört med t ex Snapchat. Den stora nackdelen för allt som ska ersätta TV-reklam är förstås formatet. Det är svårt att skapa riktigt känslomässiga filmer i ett vertikalt format på en liten skärm. Där slår ju ingen TV eller bio.

Det ska bli spännande att följa Instagrams försök. De har ju en miljardpublik att dra med sig in i nya appen, så förutsättningarna är hyfsade från start. Men vi vet sedan tidigare att det är långt ifrån någon garanti för att lyckas.

/ @jmjobring som laddar för semester med lite otippade Sangen for Livet med Savage Rose.