Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Jakob Mjöbring

Jakob Mjöbring bloggar om den digitala utvecklingen och hur den kan göra dina affärer och ditt liv bättre. Brinner för att man ska kunna bo i norra Sverige och ändå kunna arbeta med kul utmaningar, gör just det till vardags på Punkt PR i Umeå.


Publicerad 6 April 2017

Ställningstagandets konst

För en tid sedan besökte jag New York och kunde konstatera att jättarna gärna samarbetar, men det som också framgick tydligt i stadsbilden var att varumärkena tar ställning. De vill troligen fylla det vakuum som det minskade förtroendet för politiker har skapat.

NYTimes_beskuren_low

Till exempel har mediehuset The New York Times en jättelik reklamskylt med slutsatsen The truth is more important now than ever (se bild ovan). Förstås en rätt tydlig passning till den sittande presidenten. Klädföretaget Diesel kör också hårt med Make Love Not Walls, vilket även det får ses som ett ställningstagande mot presidenten och ambitionen att bygga en mur mot Mexico.

Att varumärken så tydligt tar en politisk ställning är väl troligen en effekt av det Amerikanska samhällets polarisering under den senaste presidentkampanjen och även efter president Trumps tillträde. Frågan är om vi inför det svenska valet får se samma sak här hemma? Eller är vi för lite polariserade och för mycket partipolitiskt inriktade för att det ska gå att göra lika tydligt? Även om det säkert är svårt att göra det lika särskiljande tror jag att många varumärken skulle tjäna på att bli tydligare i sina ställningstaganden. Först sätta en riktigt värdegrund och sedan våga plocka ut den, på riktigt, skulle utan tvekan göra avtryck och högst troligt också bli bra för affärerna. Har vi några tydliga exempel idag eller vilket varumärke skulle du vilja se ta ett kliv ut med en fana i handen?

/ @jmjobring som idag lyssnar på luftiga Get Me med Starwalker.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Jakob Mjöbring

Till bloggen >

Vad säger världens mäktigaste man om decenniet?

Mark Zuckerberg är som VD för Facebook förstås fortfarande en väldigt inflytelserik person. Han har trots allt fortfarande runt 2 miljarder dagliga användare på sin plattform. Därför är det ju...

10 Januari 2020

En automatiserad silly season

Jag skrev här på bloggen om hur min snart åttaårige son kontrollerar hela sitt fotbollsuniversum via Google. Nu har Google tagit det ett intressant steg längre. De håller inte bara koll...

5 Augusti 2019

Min son lever på Google

Min sjuårige sons fotbollsintresse exploderade efter fotbolls-VM. Han startar därför varje dag med att kolla alla resultat på hemmets iPad. Helst innan han stiger upp. Resultaten från flera av de...

26 April 2019