Dela sidan:

Linkedin rör på sig

Jag har många gånger suckat över hur långt efter LinkedIn är om man jämför med Facebook, men nu har i alla fall Linkedin tagit ett kliv närmare Facebook och lanserat att rörligt material startar direkt i nyhetsflödet. I varje fall om du besöker sajten via datorn. Det är med andra ord läge att börja arbeta med rörligt även på den plattformen. Ja, det har det väl förstås egentligen alltid varit, men nu är incitamentet tydligare än tidigare. Precis som på Facebook är ljudet av från start, du måste aktivt slå på det. En annan skillnad jämfört med Facebook är att du länkar in materialet utifrån, vilket du inte kan göra på Facebook.

rorligt_li

Det här innebär förstås också att vi kan få ut ännu mer nytta av det rörliga material vi skapar, det är ännu en plattform där rörligt funkar riktigt bra. Det går vad jag förstår att posta från såväl YouTube som från en rad andra plattformar och lyckas få det att autostarta för den som skrollar förbi. Men än så länge verkar det, som sagt, endast finnas om du besöker Linkedin via datorn, inte i appen. I statistiken går det inte att se antal videovisningar i dagsläget, men högst troligt lägger Linkedin till det som en parameter. Vem vet, Linkedin som lanserade redan 2003 kanske kan slå igenom på allvar under 2016 och bli en bredare plattform?

/ @jmjobring som lyssnar på Eva Dahlgrens återkomst (med fd Umebon Johannes Berglund som producent) med sköna titeln Alla dagar du inte visste att du var lycklig och oemotståndliga textrader som ”ser alla mina vänner på Instagram”.