Dela sidan:

Glöm allt utom rörligt

Läser och instämmer i både Martin Jönssons utmärkta artikel i Dagens Nyheter och Cassie Werber på Quartz – det skrivna ordet är på väg att ta slut på världens största publiceringsplattform Facebook. Och det som händer på Facebook händer i världen. I varje fall påverkar det oss som försöker skapa relationer och marknadsföra produkter och varumärken digitalt. För i den digitala världen är jätten Facebook synnerligen inflytelserik.

rorligt_forst
Bilden är från en föreläsning jag höll häromdagen för kommunikatörerna vid Umeå universitet och är tagen av Ulrika Bergfors Kriström. När jag är ute och föreläser och håller workshopar talar jag idag länge och mycket om vikten av att börja tänka rörligt på allvar.

Från rörligt till live – viktigare steg än vi tror
Och nu går vi från rörligt till live. Den senaste i raden att haka på är den stora bloggplattformen Tumblr som idag annonserade att de också ger möjlighet att sända live, dock blir det där streaming från andra plattformar som t ex YouTube. Och lite mindblowing är det ju att vem som helst när som helst kan slå på sin telefon och sända live på världens största publiceringsplattform. Det är klart att det kommer att påverka hur vi kommunicerar. Och det kommer inte att gynna ordet.

I inflytelserika Mary Meekers trendspaning för någon vecka sedan hade hon en slide du ser nedan, där hon kallar FacebookLive för ett ”New Paradigm for Live Broadcasting”. Och det är bara att hålla med. Jag roade mig med att skrolla runt inför EM i Frankrike nu och i stort sett alla tv-kanaler sände live från träningar och hotell inför turneringen på Facebook. New York Times har experimenterat med att sända live från Central park och andra parker. Det senaste dygnet har det experimentella bandet Sigur Rós sänt live i 24 h på YouTube när de kör runt på Island med en mix av sin egen musik som musikalisk ledsagare.

mary_FB_Live

Och det här är som sagt bara början. Det som fortfarande är riktigt utmanande är att skapa rörligt med kvalitet. Det är inte helt enkelt att omvandla sina skrivna postningar till rörliga – jag brukar ha det som en övning på mina workshops så jag vet att det inte är enkel sak för företagen idag. Inget varumärke vill ju fläcka ner sitt rykte med en usel filmsnutt bara för att det ger bättre räckvidd. Och få har väl muskler som Pepsi som verkligen satsar och bygger upp en riktigt Hollywood-studio för att kliva in helt i den rörliga världen. Ta även en titt på de stora varumärkenas Facebookflöden, t ex Nike, och du ser att det är 99% rörligt idag.

Våga ifrågasätta slentrianpostandet
Det vi alla däremot kan och bör göra är att på allvar fundera över resurserna vi lägger på kommunikation och relationsbyggandet. Kanske är det dags att på allvar ifrågasätta slentrianpostandet på sjuttioelva olika plattformar och istället ta ett steg tillbaka och försöka skapa kvalitet och bygga värde för mottagarna. Troligen får du, och ännu hellre dina kunder, ut så väldigt mycket mer av en livesändning med VD:n än ännu ett inlägg där du i ord och med en glassig reklambild försöker förklara förträffligheten med din produkt eller tjänst. Det är dags att alltid tänka rörligt först. Det är dags att börja testa live. Det är dags att glömma det skrivna ordet och sådana här långa bloggposter 😉

/ @jmjobring som experimenterar med enkla livesändningar i min roll som debuterande kriminalförfattare och idag lyssnar på Laurel.