Dela sidan:

Skit i alla regler och vinn

Suckar djupt när jag kikar på Socialbakers statistik över de populäraste Facebookinläggen i Sverige i augusti. Överst på tronen är i augusti ett hotell i Örebro som har skapat ett monster till klickbete och med det hamnar de högst upp på listan. Och det är ju bara att gratulera! Eller? När man kikar på vad det är för inlägg blir i varje fall jag rätt trött. Och jag känner mig samtidigt som en sur gammal gubbe.

toppar_listan

Men är det verkligen okej att ett känt varumärke, som First Hotel väl ändå är, genomför en tävling som är felaktig enligt Lotteriinspektionens regler och tveksamt enligt Facebooks regler? Det är hyfsat tydligt på ett flertal ställen på Lotteriinspektionens webbplats, t ex i denna enkla pdf som jämför tävling och lotteri, där står det bland annat: ”Är det så att arrangemang avgörs med slumpens hjälp exempelvis genom att man lottar fram bland dem som ”gillat” och ”delat”, är det ingen tävling utan ett lotteri. Lotterier kräver tillstånd.” Se vad det står i inlägget nedan, ”Vi har helt slumpmässigt fått fram…” Enligt Facebooks regler får man inte uppmana till att dela, och det gör inte hotellet heller, de skriver istället ”…och dela gärna med dina vänner.” Detta är väldigt vanligt idag, så någonstans verkar Facebook ha nått fram med att man inte får uppmana till delning, men alla gör det ändå för de tror att deras chanser att vinna ökar (fast de egentligen borde minska ju fler som tävlar…). Man undrar varför inte Lotteriinspektionen har nått ut med sina regler på samma sätt som Facebook trots allt verkar ha gjort?

tavlingendragningen

Nej, jag vill egentligen inte alls hänga ut First Hotel, men de får tjäna som exempel, för jag ser det här dagligen. Välkända och duktiga varumärken som fullständigt verkar strunta i de regler och lagar som trots allt finns där av en anledning. Och frågan är om det är så smart? Förutom att din sida kan bli avstängd från Facebook (har dock aldrig hört talas om någon som har blivit det) eller bli anklagad av Lotteriinspektionen (har aldrig hört talas om det heller…) är den stora frågan om du når rätt publik med en sådan här tävling? Visst kommer garanterat någon av alla de som nåddes via de 42 658 delningarna – galet många! – att någon gång bo på hotellet i fråga, men är det verkligen i linje med deras varumärke att anordna en tävling som bryter mot lagar och regler? Borde inte vi som är kommunikatörer, marknadsförare eller pr-konsulter kanske ändå känna till dessa regler vid det här laget? Eller är jag bara en sur gammal gubbe?

/ @jmjobring som lyssnar på Starboy med The Weeknd i väntan på nästa härliga gilla-dela-tävling.