Dela sidan:

Svenskarna och Snapchat

Igår släpptes ”Svenskarna och sociala medier” som är en delrapport från kommande ”Svenskarna och Internet” från iis-stiftelsen. Och inte så förvånande ser vi störst rörelser när det gäller Snapchat, se nedan. Hela 69 % respektive 58 % i åldrarna 12-15 respektive 16-25 år använder den dagligen. Och ökningen sedan förra året är riktigt rejäl. Det är bara att inse – har du dessa ålderskategorier som målgrupp måste du börja inkludera Snapchat i din marknadsföringsstrategi.

snapchat_2

 

snapchat_1

Bryter vi ner siffrorna i de yngre åldrarna ser vi vilket genomslag Snapchat har nu. Nästan alla (92 %) av alla flickor på gymnasiet använder Snapchat varenda dag, se nedan. För killarna är samma siffra 71 % i åldern 17-19 år. I princip alla flickor från 11-19 år är där dagligen, mellan 91 % och 97 %. Kort sammanfattat: Alla är där och alla använder plattformen väldigt mycket.

snapchat_3

Vad innebär det här då? Ja, som sagt, det första det innebär är att du måste börja lära dig att hantera Snapchat. Först kanske på egen hand för att lära dig och förstå plattformen och sedan involvera det i strategin. Det är inte alls säkert att du måste själv börja jaga följare och posta snaps, men du måste på något sätt förhålla dig till att hela den här målgruppen tillbringar stora delar av sin vakna tid där inne. Frågan är också vad detta innebär för jätten Facebook i framtiden. Kommer den här ”förlorade generationen” alls att börja använda Facebook eller är återväxten i de unga grupperna för alltid borta? Spännande fortsättning följer.

/ @jmjobring som lovar komma tillbaka till undersökningen när lite mer tid finnes, under tiden lyssnar jag på Be 2 Be.