Dela sidan:

Insta eller Snap? Kampen om publiken hårdnar.

Enligt en artikel i AdAge har kanske Instagram delvis tagit tillbaka initiativet från Snapchat, med sin Stories. De intervjuar två influencers som båda vittnar om att de båda plattformarna nu skapar mer jobb, men också ökar möjligheterna att få intäkter. AdAge refererar även (men länkar inte) till en undersökning gjord av TheAmplify som säger att; ”Instagram is generating more story views than Snapchat, according to tracking service TheAmplify.” AdAge skriver också att Instabrand, ett nätverk för influencers, har sett att Stories på Instagram får tre till fyra gånger mer visningar än på Snapchat.

Sprang också på nedanstående grafik i en tweet från Ehsan Fadakar på Schibsted Media Group Sweden, som jag tyvärr inte hittar källan till. Den verkar visa hur Snapchats tillväxt har förändrats över tid, och placerar man in släppet av Instagram Stories verkar det som om något händer. Men, som sagt, jag vet tyvärr inte mycket om källan till denna graf. Därför ska vi naturligtvis vara försiktiga med att dra för stora växlar, och som vanligt och allltid beror allt på vilken målgrupp du ska nå, men det är också väldigt många som arbetar hyfsat brett och då gäller det att välja rätt.

snapchat_insta

Jag har tidigare skrivit om att jag tror att Instagram delvis har tagit tillbaka initiativet från Snapchat, under rubriken Därför tror jag på Instagram igen. Något som jag fick uppskattat mothugg från Suzan Hourieh Lindberg på The Social Few. Men jag tror fortfarande att det för många företag är mycket lägre tröskel att kliva in på Instagrams Stories än att växla upp en helt ny kanal där det är oerhört svårt att skapa sig en publik. Men visst, vi ser i den senaste Svenskarna och sociala medier från Internetstiftelsen att Snapchat är sjukt starkt bland gymnasietjejer, se nedan. Så, har du din primära målgrupp där ska du givetvis inte tveka för länge.

snapchat_tjejer_gymnasiet

Exakt hur detta påverkar återväxten på de andra plattformarna vet vi inte riktigt ännu. Det vi kan se är att i varje fall Facebook verkar klara sig hyfsat, än så länge, se nedan. Ser vi åldersgrupperna 16-25 år har vi en minskning i daglig användning, från 82% till 78% medan ”Någon gång” ligger stilla. Och kanske är Snapchat ungdomens källa, kanske adderar de här gymnasietjejerna Facebook på samma sätt som de adderar e-post till sitt liv när vuxenvärlden närmar sig? Vi får se.

fb_fortsatt_okar

Det är i varje fall tydligt att när man annonserar brett på Facebook/Instagram idag får man ofta stor träffbild bland 18-24 år, så att de än så länge befinner sig och är synnerligen aktiva på både Instagram och Facebook är tydligt. Frågan är hur länge det ser ut så och vad som händer i morgon? Spännande fortsättning följer.

@jmjobring som med Good Clean Fun i lurarna stolt kan konstatera att Punkt PR med fem anställda och huvudsäte i Norrland armbågar sig in i Spinn-nomineringarna.